Artigo - Open Access.

Idioma principal | Segundo idioma

Virtual Paths: Collaborations in Narratives of Cultural Heritage of São Carlos-SP

-

Schmitt Soster, Sandra ; Pratschke, Anja ; do Nascimento Inocêncio, Maria Vitória ; Cardoso, Maria Clara ;

Artigo:

The "Virtual Paths: Collaborations in Narratives of Cultural Heritage of São Carlos" Extension Project sought to analyze the use of the QR Code, which directs the user to an online portal containing information about historical buildings in São Carlos, to complement the dissemination of the city's cultural heritage. As a pilot case, during the year of research, QR Codes were developed for the São Carlos Railway Station. This process seeks to diversify the dissemination of information on heritage and promote greater engagement of the local community, as an invitation to an augmented tour through the monuments of the city.

Artigo:

-

Palavras-chave: Cultural heritage; Digital media; QR Code,

Palavras-chave: -,

DOI: 10.5151/sigradi2018-1315

Referências bibliográficas
  • [1] Benincasa, V. (2008). Fazendas paulistas: arquitetura rural no ciclo cafeeiro. 2v. Tese (Doutorado) - Escola de Engenharia de São Carlos, Universidade de São Paulo, São Carlos. Cameron, F. and Kenderdine, S. (2007). Theorizing Digital Cultural Heritage: A Critical Discourse.Cambridge: MIT Press. Fundação Pró-Memória de São Carlos (s.d.). Souvenirs. São Carlos: Fundação Pró-Memória de São Carlos. [online] Disponível em: . Horta, M. L. P. (1999). Guia básico de educação patrimonial. Brasília: IPHAN: Museu Imperial. Lévy, P. (1999). Cibercultura. São Paulo: Editora 34. Mano, M. (2006). Os campos de Araraquara: um estudo de história indígena no interior paulista. Tese (Doutorado) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas. Marques, V. S. R. and Pereira, R. B. (2014). Conhecer para preservar: o uso de QR Codes na educação patrimonial: o caso de Indaiatuba - SP. In: ENANPARQ, 3., São Paulo. Anais... Meneses, U. T. B. (2007) Os museus na era do virtual. In: J. N. Bittencourt, M. Granato and S. F. Benchetrit (Org.). Museus, ciência e tecnologia. Rio de Janeiro: Museu Histórico Nacional. pp.48-70. Nascimento, F. B. and Scifoni, S. (2015). O tombamento de Iguape como patrimônio nacional: novas práticas e políticas de preservação. PARC - Pesquisa em Arquitetura e Construção, Campinas, v. 6, n. 1, p. 26-38. Disponível em: . Acesso em: 30 Mar. 2018. REPEP - Rede Paulista de Educação Patrimonial (s.d.). Princípios da educação patrimonial. Disponível em: . Acesso em: 6 Mai. 2018. Vazquez-Briseno, M., et al. (2012). Using RFID/NFC and QR-Code in Mobile Phones to Link the Physical and the Digital World. [s.l.]: Intechopen. Available at: Wanderley, M. N. B. (2004). Olhares sobre o rural brasileiro. Raízes, 23 (1-2), p. 82-98.
Como citar:

Schmitt Soster, Sandra; Pratschke, Anja; do Nascimento Inocêncio, Maria Vitória; Cardoso, Maria Clara; "Virtual Paths: Collaborations in Narratives of Cultural Heritage of São Carlos-SP", p. 955-960 . In: . São Paulo: Blucher, 2018.
ISSN 2318-6968, DOI 10.5151/sigradi2018-1315

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações