Artigo - Open Access.

Idioma principal | Segundo idioma

Urban digital simulators as knowledge catalysts: a case study on the soundscape of Rio de Janeiro city center

-

Nisenbaum, Marcio; Vilas Boas, Naylor; Ripper Kós, José;

Artigo:

This paper discusses about urban digital simulators, focusing on soundscape representation aided by game engines. Digital modelling techniques have evolved and new approaches emerged, offering novel ways of experiencing the digital realm. Within soundscapes studies, the videogame media and the game design process offer interesting ways of dealing with sound phenomena, space and time. This paper describes a prototype, as part of an ongoing lab research, that simulates the soundscape of a specific site in Rio de Janeiro using game engine technology,

Artigo:

-

Palavras-chave: Simulator; Sound landscape; Soundscape; Video game,

Palavras-chave: -,

DOI: 10.5151/sigradi2018-1426

Referências bibliográficas
  • [1] Aguiar, D. & Netto, V. (2012) (Org.). Urbanidades. Rio de Janeiro: Folio Digital. Sisson, R. Espaço e Poder: Os Três Centros do Rio de Janeiro e a Chegada da Corte Portuguesa. (2008). Rio de Janeiro: Arco. Czajkowski, J. (ED.). (2000) Do Cosmógrafo ao Satélite: Mapas da Cidade do Rio de Janeiro. ed. Rio de Janeiro: Secretaria Municipal de Urbanismo. Baptista Passos, E., Ricardo da Silva Jr., J., Emiliano Cardoso Ribeiro, F., & Thiago Mourão, P. ([s.d.]). Tutorial: Desenvolvimento de Jogos com Unity 3D. In SBGames 2009: Pensando na Convergência. Rio de Janeiro. Vilas Boas, N. (2010). A Construção de Cidades Digitais: Desafios e Estratégias Metodológicas. In I ENANPARQ - Arquitetura, Cidade, Paisagem e Território: percursos e prospectivas. Rio de Janeiro. Collins, K. (2009). An Introduction to Procedural Music in Video Games. Contemporary Music Review, 28(1), 5–15. https://doi.org/10.1080/07494460802663983 Farnell, A. (2007). An introduction to procedural audio and its application in computer games. Ferreira, A. B. de H. (2004). Dicionário Aurelio Da Lingua Portuguesa (3a). Curitiba: Positivo. Grimshaw, M. N. (2007). The Acoustic Ecology of the First-Person Shooter (Thesis). The University of Waikato. Retrieved from https://researchcommons.waikato.ac.nz/handle/10289/2653 Jones, S. (2011). Investigation into modular design within computer games. Staffordshire University, Staffordshire. Juul, J. (2006). Introduction to Game Time. In N. Wardrip-Fruin & P. Harrigan (Orgs.), First Person: New Media as Story, Performance, and Game (New Ed edition). Cambridge, Mass.: The MIT Press. Kang, J., Aletta, F., Gjestland, T. T., Brown, L. A., Botteldooren, D., Schulte-Fortkamp, B., … Lavia, L. (2016). Ten questions on the soundscapes of the built environment. Building and Environment, 108, 284–294. https://doi.org/10.1016/j.buildenv.2016.08.011 Kós, J. R. (2003). Urban spaces shaped by past cultures: historical representation through electronic 3D models and databases. University Of Strathclyde, Glasgow. Murphy, D. T., Shelley, S. B., Foteinou, A., Brereton, J. S., & Daffern, H. (2017). Acoustic Heritage and Audio Creativity: the Creative Application of Sound in the Representation, Understanding and Experience of Past Environments. Internet Archaeology. Retrieved from http://dx.doi.org/10.11141/ia.44.12 Paraizo, R. C. (2009). Patrimônio virtual: representação de aspectos culturais do espaço urbano. Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro. Rego, A. Q., & Niemeyer, M. L. (2014). O uso da cartografia sonora na avaliação da transformação das paisagens sonoras devido a implementação do Plano Estratégico Urbano das Vargens – Rio de Janeiro, Brasil. In III ENANPARQ -Arquitetura, cidade e projeto: uma construção coletiva (p. 11). São Paulo. Rego, A. Q. (2006). (Thesis). Paisagens sonoras e identidades urbanas: os sons nas crônicas cariocas e as transformações do bairro de Copacabana (1905-1968). Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro. Saldaña, M. (2015). An Integrated Approach to the Procedural Modeling of Ancient Cities and Buildings. Digital Scholarship in the Humanities, 30 (suppl_1), i148–i163. https://doi.org/10.1093/llc/fqv013 Salen, K., & Zimmerman, E. (2003). Rules of Play: Game Design Fundamentals. Cambridge, Mass: The MIT Press. Schafer, R. M. (1993). The Soundscape: Our Sonic Environment and the Tuning of the World (Original ed. edition). Destiny Books. Schum, L. R. (2008). Paisagens Sonoras nos Games. In L. Santaella & M. Feitoza (Orgs.), Mapa do Jogo (Edição: 1a). São Paulo: Cengage CTP. Signorelli, V. (2015). Soundwalking in virtual urban ambiances. Applying Game Engine Technologies in soundscape study. Ambiances. Environnement Sensible, Architecture et Espace Urbain, (1). https://doi.org/10.4000/ambiances.657 Southworth, M. F. (1967). The sonic environment of cities. (Thesis). Massachusetts Institute of Technology. Retrieved from http://dspace.mit.edu/handle/1721/102214 Truax, B. (1999). Handbook for Acoustic Ecology. Retrieved from https://www.sfu.ca/sonic-studio/handbook/index.html
Como citar:

Nisenbaum, Marcio; Vilas Boas, Naylor; Ripper Kós, José; "Urban digital simulators as knowledge catalysts: a case study on the soundscape of Rio de Janeiro city center", p. 1134-1141 . In: . São Paulo: Blucher, 2018.
ISSN 2318-6968, DOI 10.5151/sigradi2018-1426

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações