Artigo Completo - Open Access.

Idioma principal

THE BOTTOM LINE OF SUSTAINABILITY IN URBAN MOBILITY OF SÃO PAULO CITY

Mello Filho, Luiz Vicente Figueira de ;

Artigo Completo:

This study has as main aim to show the link of urban mobility and the sustainable development in São Paulo city. The traffic jam at peak times due to car use intensively without vehicular technical inspection and in conjunction with the inefficiency of public transport does not only entail kilometers and hours of congestion, but the highest concentration of emission gas pollutants in the atmosphere and, consequently, the greater the number of cardiopulmonary diseases resulting from these effects. Migration from automobile to public transportation as a natural activity and routine will be realized if the concepts of quality, flexibility, reliability, speed and costs are associated with sustainable development. To conclude, this article demonstrates that the integration of public transport, the increased of sustainable vehicles use and the implementation of vehicular technical inspection as effectively immediate action enable to reduce the levels of pollutants and improving the life quality in São Paulo city.

Artigo Completo:

Palavras-chave: Urban Mobility. Sustainable Development. Pollution.,

Palavras-chave: ,

DOI: 10.5151/engpro-simea2014-55

Referências bibliográficas
  • [1] ABRACICLO – Associação Brasileira de Ciclomotores. Estatística de produção e vendas de motocicletas. São Paulo, 2012 (www.abraciclo.com.br).
  • [2] ANDRADE, M. D. et al. Vehicle emissions nad PM (5) mass concentrations in six Brazilians cities. Air quality atmospheres Andamp; healthy, 201
  • [3] CALLEJA, J. Os professores deste século. Algumas reflexões. Revista Institucional Universidad Tecnológica del Chocó, 2008.
  • [4] CAMPOS FILHO, C. A importância do desenho. Globo Universidade. Caderno nº 4, São Paulo, 201
  • [5] CARVALHO, C., Dos trilhos para o asfalto. Globo Universidade. Caderno nº 4, São Paulo, 2014.
  • [6] CERVERO, R. Como mudar este cenário? Globo Universidade. Caderno nº 4, São Paulo, 2014.
  • [7] CET – Relatório anual 2013, São Paulo, 2014.
  • [8] CUCCI NETO, J. Reportagem especial revista Veja São Paulo de novembro de 2013.
  • [9] CUNHA, C.; YOSHIZAKI, H. Carga pesada. Globo Universidade. Caderno nº 4, São Paulo, 2014.
  • [10] DUARTE et al, Introdução à mobilidade urbana, Juruá editora, Curitiba – 2012.
  • [11] Decreto nº de 45.904 de 2005 – padronização dos passeios públicos do Município de São Paulo.
  • [12] DENATRAN – Departamento Nacional de Trânsito Relatórios de Gestão. Brasília, anos 2001 a 2007. Estatística da frota de veículos no Brasil, Brasília – 20
  • [13] EJZENBERG, S. Reportagem especial revista Veja São Paulo de novembro de 20
  • [14] Lei Municipal nº 7.359 de 1969 – Abre crédito especial para constituição inicial de "Fundo de Construção e Conservação de Muros e Passeios", e dá outras providências.
  • [15] Lei Municipal nº 442 de 2011 – Dispõe sobre a limpeza de imóveis, o fechamento de terrenos não edificados e a construção e manutenção de passeios.
  • [16] Lei Municipal nº 15.733 de 2013 – Introduz alterações na Lei n° 15.442, de 9 de setembro de 2011, bem como torna sem efeito multas aplicadas, conforme especifica.
  • [17] Lei Municipal nº 16.010 de 2014 – Criação do Sistema de Transporte Hidroviário Municipal de 9 de junho de 2014.
  • [18] Lei da Mobilidade Urbana nº 12.587 de 2012 – Institui as diretrizes da Política Nacional de Mobilidade Urbana.
  • [19] MEYER, R. M. P; O desafio do deslocamento. Globo Universidade. Caderno nº 4, São Paulo, 2014.
  • [20] PUBLICAÇÃO ELETROPAULO – História Andamp; Energia (O Metro da Light) – 03/11/1986.
  • [21] PUBLICAÇÃO METRÔ – Pesquisa de Mobilidade da Região Metropolitana de São Paulo. Principais resultados pesquisa domiciliar, dezembro de 2013.
  • [22] PUBLICAÇÃO METRÔ – http://www.metro.sp.gov.br/ - 2014.
  • [23] PUBLICAÇÃO OMS – The global status report on road safety, 2013.
  • [24] PUBLICAÇÃO SPTRANS – Dados Operacionais – abril/ 2014. Website: http://www9.prefeitura.sp.gov.br/spMovimento/dadosoperacionais/ .
  • [25] SERVA, L. Por que só um tipo de ônibus pega fogo? – Jornal Folha de São Paulo, 17/02/2014.
  • [26] SILVA, A. – A morte do bonde – reportagem História Viva – Duetto Editorial, 2013.
  • [27] ROZESTRATEN, R. J. A. Psicologia do trânsito: conceitos e processos básicos. São Paulo: EPD/EDUSP, 1988.
  • [28] SALVITZ A. W. A empresa sustentável, Rio de Janeiro: Elsevier, 2007.
  • [29] SLACK, N. et al. Administração da Produção, 3ª edição, Atlas, 2009.
  • [30] VASCONSELLOS, E. Risco no trânsito, omissão e calamidade: impactos do incentivo à motocicleta no Brasil. São Paulo, 2013.
  • [31] XAVIER, M. Reportagem especial revista Veja São Paulo de novembro de 2013.
Como citar:

Mello Filho, Luiz Vicente Figueira de; "THE BOTTOM LINE OF SUSTAINABILITY IN URBAN MOBILITY OF SÃO PAULO CITY", p. 394-410 . In: In Anais do XXII Simpósio Internacional de Engenharia Automotica - SIMEA 2014 [=Blucher Engineering Proceedings]. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2357-7592, DOI 10.5151/engpro-simea2014-55

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações