Artigo Completo - Open Access.

Idioma principal | Segundo idioma

Referenciais Didáticos de Arquitetura a partir de Gaudí e Gehry: Entre Forças e Fraquezas, Ameaças e Oportunidades

Didactic References of Architecture from Gaudí and Gehry: Between Strengths and Weaknesses, Threats and Opportunities

Almeida, Adriane Borda ; Silva, Juçara Nunes da ;

Artigo Completo:

The challenges on the ways of producing and teaching architecture, in the face of new digital technologies, led us to develop guidelines for updating didactic strategies in the area of teaching geometry and graphic representation in architecture courses. In order to do so, it is proposed to use the SWOT matrix as a way to cross-check what is being discussed. To identify the factors of the matrix, in the research environment we identify Opportunities and Threats and, using as examples the works of the Sagrada Familia Temple and the Guggenheim Museum, we identify Strenghts and Weaknesses.

Artigo Completo:

The challenges on the ways of producing and teaching architecture, in the face of new digital technologies, led us to develop guidelines for updating didactic strategies in the area of teaching geometry and graphic representation in architecture courses. In order to do so, it is proposed to use the SWOT matrix as a way to cross-check what is being discussed. To identify the factors of the matrix, in the research environment we identify Opportunities and Threats and, using as examples the works of the Sagrada Familia Temple and the Guggenheim Museum, we identify Strenghts and Weaknesses.

Palavras-chave: Geometry, Design, Technologies of Representation, Didactic Speech,

Palavras-chave: Geometry, Design, Technologies of Representation, Didactic Speech,

DOI: 10.5151/sigradi2017-015

Referências bibliográficas
  • [1] Arantes, P. (2012). Arquitetura na era digital–financeira: desenho, canteiro e renda da forma. São Paulo: Editora 34.
  • [2] Borda, A. B. A. S; Rocha, L. S. (2016) Entre o discurso e os elementos objetivos que descrevem a forma do Museu Guggenheim de Gehry. Anais do IV Encontro da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo – IV ENANPARQ. Porto Alegre. Retrieved from https://enanparq2016.files.wordpress.com/ 2016/09/s11-05-rocha-l-silva-a.pdf
  • [3] Borda, A. B. A. S; Pires, J. F.; Vasconselos, T. B.; Nunes, C. S. (2012). Trajetórias de aprendizagem em Representação Gráfica Digital. Educação Gráfica, v.16, n.02. Retrieved from http://www.educacaografica.inf.br/artigos/trajetorias-de-aprendizagem-em-representacao-grafica-digital
  • [4] Burry, J. & Burry, M. (2012). The New Mathematics of Architecture. New York: Thames & Hudson.
  • [5] Burry, M. (2011) Geometry working beyond effect. Architectural Design, London, v. 212, p.80-84, July/August.
  • [6] Burry, M.; Gomez, J.; Coll, J. & Melero, J. (1996). La Sagrada Família. De Gaudí al CAD. Barcelona: Edicions UPC.
  • [7] Celani, G. & Righi, T. F. (2008) Esboços na era digital – uma discussão sobre as mudanças na metodologia de projeto arquitetônico. XIV CCIA Convención Científica de Ingeniería y Arquitetctura in SIGraDi 2008 - 12th Congreso de la Sociedad Ibero Americana de Gráfica Digital – Integración y Desarrollo, Havana, 2008. Retrieved from http://www.fec.unicamp.br/~lapac/papers /righi-celani-2008.pdf
  • [8] Davis, D. (2013). Modelled on Software Engineering: Flexible Parametric Models in the Practice of Architecture. 243f. PhD dissertation, RMIT University. Retrieved from http://www.danieldavis.com/papers/danieldavis_thesis.pdf
  • [9] Florio, W. (2014) Reflexão sobre residências emblemáticas a partir simulações estáticas/dinâmicas e a fabricação digital. Blucher Design Proceedings XVIII Conference of the Iberoamerican Society of Digital Graphics - SIGraDi: Design in Freedom, v.1, n.8, 311-315. São Paulo: Blucher. DOI 10.5151/despro-sigradi2014-0061. Retrieved from http://pdf.blucher.com.br/designproceedings/sigradi2014/0061.pdf
  • [10] Hamilton, D. K. & Watkins, D. H. (2008) Evidence-Based Design for Multiple Building Types. New Jersey: John Wiley & Sons.
  • [11] Mahfuz, E. (2013). Banalidade ou correção: dois modos de ensinar arquitetura e suas consequências. Arquitextos, São Paulo, ano 14, n. 159.05, Vitruvius. Retrieved from http://www.vitruvius.com.br/revistas/read/arquitextos/14.159/4857
  • [12] Nunes, C., Borda, A. & Silva, J. (2014). Entre a Geometria, as Tecnologias de Representação e o Projeto: Reflexões sobre um Discurso Didático para a Arquitetura. In: Proceedings of the XVIII Conference of the Iberoamerican Society of Digital Graphics: Design in Freedom [=Blucher Design Proceedings, v.1, n.8. 294-296]. São Paulo: Blucher. DOI 10.5151/despro-sigradi2014-0058. Retrieved from http://pdf.blucher.com.br/designproceedings/sigradi2014/0058.pdf
  • [13] Oliveira, M. (2009). Ensino da Geometria Projetiva nos Cursos de Arquitetura e Urbanismo, em tempos de CAD/BIM. In: SIGRADI - Congresso da Sociedade Ibero Americana de Gráfica Digital, São Paulo.
  • [14] Oxman, R. (2008) Digital architecture as a challenge for design pedagogy: theory, knowledge, models and medium. Design Studies, Vol. 9 Issue 2, p.99-120. Retrieved from http://tx.technion.ac.il/~rivkao/topics/publications/Oxman_2008_Design-tudies.pdf
  • [15] Oxman, R. (1999). Educating the designerly thinker. In W. M. McCracken, C. M. Eastman and W. Newsletter (eds.) Special Issue on Cognition in Design Education, Design Studies, London, v.20, 105-122. DOI: 10.1016/S0142-694X(98)00029-5 Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/222305466_Educating_the_Designerly_Thinker
  • [16] Piñón, H. (2009). Representação Gráfica do edifício e construção visual da arquitetura. Arquitextos, São Paulo, ano 09, n. 104.02, Vitruvius. Retrieved from http://www.vitruvius.com.br/revistas/read/arquitextos/09.104/81/pt
  • [17] Pottmann, A. Asperl, A. Hofer, M. & Killian, A. (2007). Architectural Geometry. Exton: Bentley Institute PressWilliams, J. H. (2008). Employee engagement: Improving anticipation in safety. Professional Safety, 53(12), 40-45.
  • [18] Van Bruggen, C. (2011) Frank O. Gehry. El Museu Guggenheim Bilbao. Nueva York: Publicaciones del Museo Guggenheim.
Como citar:

Almeida, Adriane Borda; Silva, Juçara Nunes da; "Referenciais Didáticos de Arquitetura a partir de Gaudí e Gehry: Entre Forças e Fraquezas, Ameaças e Oportunidades", p. 93-100 . In: . São Paulo: Blucher, 2017.
ISSN 2318-6968, DOI 10.5151/sigradi2017-015

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações