Full Article - Open Access.

Idioma principal

From Star Wars to Indiana Jones: brand building through posters from George Lucas movies

Vogelmann, Lucas Graebin; Kirinus, Gabriela Giehl; Mafalda, Alan da Cruz;

Full Article:

The present work does an analisys, under information design perspective, from posters of movies written by George Lucas and illustrated by Drew Struzan, in the building and assertion of brand identity on cinema. It is justified by the need to understand how cinematographic brands of important movies have been managed. The literature review contemplates fundamental principles about cinema and posters. Theoretical referentials about branding, identity building on conceptual, verbal and visual levels, are also adressed. The posters analisys are based on visual communication principles, about the usage of photography, illustrations and the integration of different graphic elements on the building of a visual narrative point of view. The usage of colors, texture, typography and compositional elements on the construction of graphic pieces is also based. As a result, is observed that the posters designed by Drew Struzan helped building an identity, involving George Lucas and his movies. Informational elements, such as texture and visual composition, established visual patterns that enable the identification not only of the present movie, but also of factors such as the filmmaker involved and the movie genre.

Full Article:

Palavras-chave: design da informação, cinema, branding, George Lucas, nformation design,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/designpro-CIDI-18

Referências bibliográficas
  • [1] AMBROSE, G.; HARRIS, P. The Fundamentals of Typography. Estados Unidos: AVA Publishing, 2006. 1 ed.
  • [2] AUMONT, Jacques et al. A estética do filme. Campinas, São Paulo: Papirus, 1995.
  • [3] BERNARDET, Jean-Claude. O que é Cinema. São Paulo: Brasiliense, 2008.
  • [4] BRIDI, Natália. Star Wars | Drew Struzan pode criar cartazes da nova trilogia. In: Omelete, 2013. Disponível em: Andlt;http://omelete.uol.com.br/cinema/star-wars-drew-struzan-pode-criar-cartazes-da-nova-trilogia/Andgt;. Acesso em: 19 jun. 2013.
  • [5] HANLON, Patrick. Primal branding: create zealots for your brand, your company, your future. New York: Free Press, 2006.
  • [6] HOLLIS, Richard. Design gráfico: uma história concisa. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
  • [7] HOLLYWOOD FOREIGN PRESS ASSOCIATION. History of the Golden Globes. Disponível em: Andlt;http://www.goldenglobes.org/history/Andgt;. Acesso em: 20 jun. 2013.
  • [8] IMDB.COM INC. Most popular feature films released in 2010. Disponível em: Andlt;http://www.imdb.com/search/title?year=2010,2010Andamp;title_type=featureAndamp;sort=moviemeter,ascAndgt; Acesso em: 21 jun. 2013.
  • [9] _____. Most popular feature films released in 2011. Disponível em: Andlt;http://www.imdb.com/search/title?year=2011,2011Andamp;title_type=featureAndamp;sort=moviemeter,ascAndgt;. Acesso em: 21 jun. 2013.
  • [10] _____. Most popular feature films released in 2012. Disponível em: Andlt;http://www.imdb.com/search/title?title_type=featureAndamp;year=2012Andgt;. Acesso em: 21 jun. 2013.
  • [11] INDIANA JONES e os caçadores da arca perdida. Produção: Frank Marshall. Roteiro: Lawrence. Direção: Steven Spielberg. Produção executiva: George Lucas e Howard Kazanjian. Manaus: Paramount Home Enter Entertainment, 2008. 1 DVD (115 min), son. color.
  • [12] INDIANA JONES e o reino da caveira de cristal. Produção: Frank Marshall. Roteiro: David Koep. Direção: Steven Spielberg. Produção executiva: George Lucas. Manaus: Videolar S/A, 2008. 1 DVD (122 min), son. color.
  • [13] INDIANA JONES e o templo da perdição. Produção: Robert Watts. Roteiro: Willard Huyck e Gloria Katz. Direção: Steven Spielberg. Produção executiva: George Lucas e Frank Marshall. Manaus: Paramount Home Enter Entertainment, 2008. 1 DVD (118 min), son. color.
  • [14] INDIANA JONES e última cruzada. Produção: Robert Watts. Roteiro: Jeffrey Boam. Direção: Steven Spielberg. Produção executiva: George Lucas e Frank Marshall. Manaus: Paramount Home Enter Entertainment, 2006. 1 DVD (126 min), son. color.
  • [15] KELLY, Kevin. Science Fiction Will Rule the Oscars This Year. In: Gawker Media, 2008. Disponível em: Andlt;http://io9.com/345655/science-fiction-will-rule-the-oscars-this-yearAndgt;. Acesso em: 20 jun. 2013.
  • [16] LINDSTROM, Martin. Brand sense: segredos sensoriais por trás das coisas que compramos. Porto Alegre: Bookman, 2012.
  • [17] LUCASFILM. George Lucas. Disponível em: Andlt;http://www.lucasfilm.com/inside/bio/georgelucas.htmlAndgt;. Acesso em: 19 jun. 2013.
  • [18] LUCASFILM. Inside Lucasfilm. Disponível em: Andlt;http://www.lucasfilm.com/inside/Andgt;. Acesso em: 19 jun. 2013.
  • [19] MOVIE POSTER DB. Indiana Jones. Disponível em: Andlt;http://www.movieposterdb.com/search/?query=indiana%20jonesAndgt;. Acesso em: 10 jun. de 2013.
  • [20] MOLES, Abraham. O Cartaz. Sao Paulo: Perspectiva, 1974.
  • [21] NARS. Constantine. Legendary Poster Artist Drew Struzan. Diposnível em: Andlt;https://www.YouTube.com/watch?v=R4WQdHNRvXAAndgt;. Acesso em: 10 jun. 2013.
  • [22] PUPO, João. Fotografia, Som e Cinema: Para Dar Vida às suas Ideias. Portugal: Texto Editores, 2011.
  • [23] NEUMEIER, Marty. The Brand Gap: How To Bridge The Distance Between Business Strategy And Design. Estados Unidos: New Riders, 2005. 2ed.
  • [24] REUTERS. How much does movie marketing matter? Disponível em: Andlt;http://www.reuters.com/article/2010/06/11/us-industry-idUSTRE65A13Q20100611Andgt;. Acesso em: 17 jun. 2013.
  • [25] STAR WARS: uma nova esperança. Produção: Gary Kurtz. Roteiro e direção: George Lucas. Manaus: Videolar S/A, 2009. 1 DVD (125 min), son. color.
  • [26] STAR WARS: a ameaça fantasma. Produção: Rick McCallum. Roteiro e direção: George Lucas. Manaus: Microservice Tecnologia Digital Amazonia Ltda, 2000. 1 DVD (136 min), son. color.
  • [27] STAR WARS: ataque dos clones. Produção: Rick McCallum. Roteiro: George Lucas e Jonathan Hales. Direção: George Lucas. Manaus: Microservice Tecnologia Digital Amazonia Ltda, 2002. 1 DVD (143 min), son. color.
  • [28] STAR WARS: a vingança dos sith. Produção: Rick McCallum. Roteiro e direção: George Lucas. Manaus: Microservice Tecnologia Digital Amazonia Ltda, 2005. 1 DVD (139 min), son. color.
  • [29] STAR WARS: o império contra ataca. Produção: Gary Kurtz. Roteiro: Leigh Brackett e Lawrence Kasdan. Direção: Irvin Kershner. Produção executiva: George Lucas. Manaus: Videolar S/A, 2009. 1 DVD (129 min), son. color.
  • [30] STAR WARS: o retorno de jedi. Produção: Howard Kazanjian. Roteiro: Lawrence Kasdan e George Lucas .Direção: Richard Marquand. Produção executiva: George Lucas. Manaus: Videolar S/A, 2009. 1 DVD (136 min), son. color.
  • [31] STRIZVER, Ilene. Type rules! : the designer’s guide to professional typography. Estados Unidos: John Wiley Andamp; Sons, 2006. 2 ed.
  • [32] STRUZAN, Drew. Drew Struzan: Conceiving Andamp; Creating The Hellboy Movie Poster Art - Painting. Disponível em: Andlt;https://www.youtube.com/watch?v=C03nUaKjDPwAndgt;. Acesso em: 10 jun. 2013.
  • [33] TUMBORE, Dave. Disney Wants Poster Artist Drew Struzan to Return for New Star Wars Films. Disponível em: Andlt;http://collider.com/star-wars-drew-struzan-posters/Andgt;. Acesso em: 10 jun. 2013.
  • [34] WHEELER, Alina. Designing brand identity. 4 ed. Estados Unidos: John Wiley Andamp; Sons Inc., 2009.
Como citar:

Vogelmann, Lucas Graebin; Kirinus, Gabriela Giehl; Mafalda, Alan da Cruz; "From Star Wars to Indiana Jones: brand building through posters from George Lucas movies", p. 205-217 . In: In Coutinho, Solange G.; Moura, Monica; Campello, Silvio Barreto; Cadena, Renata A.; Almeida, Swanne (orgs.). Proceedings of the 6th Information Design International Conference, 5th InfoDesign, 6th CONGIC [= Blucher Design Proceedings, num.2, vol.1]. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, ISBN: 978-85-212-0824-2
DOI 10.5151/designpro-CIDI-18

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações