Artigo Completo - Open Access.

Idioma principal | Segundo idioma

Do conceito a prática digital: Uma experiência didática sobre novas linguagens para expressão de tectônicas criativas

From the concept to the digital practice: a didactic experience about new languages for creative tectonics expressions

Almeida, Caio Augusto Rabite de; Lima, Fernando; Borges, Marcos Martins; Souza, Fabianny Rodrigues de;

Artigo Completo:

This article aims to contribute to a better knowledge about the relations between algorithmic-parametric logic in creative activities and architectural design process. For this, the results of a didactic experience, carried out within a graduation course in which students are introduced to concepts, resources and techniques related to algorithmic-parametric logic, will be presented. This paper also presents a reflection on computational resources and the design process, in order to give theoretical and conceptual support to the developed exploration.

Artigo Completo:

This article aims to contribute to a better knowledge about the relations between algorithmic-parametric logic in creative activities and architectural design process. For this, the results of a didactic experience, carried out within a graduation course in which students are introduced to concepts, resources and techniques related to algorithmic-parametric logic, will be presented. This paper also presents a reflection on computational resources and the design process, in order to give theoretical and conceptual support to the developed exploration.

Palavras-chave: Design process, Algorithmic-parametric logic, Didactic experience,

Palavras-chave: Design process, Algorithmic-parametric logic, Didactic experience,

DOI: 10.5151/sigradi2017-006

Referências bibliográficas
  • [1] Battle, A. O. (2011). O papel do Desenho na formação e no exercício profissional do arquiteto – conceitos e experiências. Dissertação de Mestrado em Arquitetura e Urbanismo. USP, 201 DOI: 10.11606/D.16.201tde-27012012-115314
  • [2] Celani, M. G. C.; Vaz, C. E. V. (2011). Scripts em CAD e ambientes de programação visual para modelagem paramétrica: uma comparação do ponto de vista pedagógico. In: Anais do V TIC, Salvador. Anais do V TIC, 2011. p. 1-13.
  • [3] Florio, W. (2011). Modelagem Paramétrica, Criatividade e Projeto: duas experiências com estudantes de arquitetura. Gestão & Tecnologia de Projetos, v. 6, p. 43-66, 2011. [ISSN: 19811543] DOI: 10.4237/gtp.v6i2.211 Volume 6, Número 2 | Dezembro, 2011
  • [4] Gardner, H. (1994). Estruturas da mente: a Teoria das Múltiplas Inteligências. Porto Alegre: Artes Médicas. Publicado originalmente em inglês com o título: The frams of the mind: the Theory of Multiple Intelligences, 1983.
  • [5] Kiatake, M. (2004). Modelo de suporte ao projeto criativo em Arquitetura: uma aplicação da TRIZ – teoria da solução inventiva de problemas. Dissertação (Mestrado em Arquitetura) – Escola Politécnica da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2004.
  • [6] Lima, F. (2017). Métricas urbanas: Sistema (para)métrico para análise e otimização de configurações urbanas de acordo com métricas de avaliação de desempenho. Tese de Doutorado em urbanismo. – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro. 2017. DOI: 10.13140/RG.2.2.32351.15529
  • [7] Mitchell, W. J. (1990). The Logic of Architecture. Cambridge: MIT Press.
Como citar:

Almeida, Caio Augusto Rabite de; Lima, Fernando; Borges, Marcos Martins; Souza, Fabianny Rodrigues de; "Do conceito a prática digital: Uma experiência didática sobre novas linguagens para expressão de tectônicas criativas", p. 28-32 . In: . São Paulo: Blucher, 2017.
ISSN 2318-6968, DOI 10.5151/sigradi2017-006

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações