Artigo Completo - Open Access.

Idioma principal | Segundo idioma

A resiliência na tipografia digital: Interações propiciadas por programas generativos

Resilience in digital typography: Interactions provided by generative programs

Palos, Karine Itao; Campos, Gisela Belluzzo de;

Artigo Completo:

This article aims to describe the ephemeral qualities that typography acquires in the digital context, caused by the polyvalence of the algorithmic code, which, from generative programming, allows the user to interact with the typographic object. These reflection are realized through the study of four projects: “Lettree” (2004), “Pyrographie” (2005), “Falling in Love” (2016) and “He liked Thick Word Soup” (2014). The observations were made by drawing a comparison between the concept of “matter” in the computational scenario proposed by the design philosopher Vilém Flusser (2015) and the quality of “fluidity” observed in the images created by digital generative programs.

Artigo Completo:

This article aims to describe the ephemeral qualities that typography acquires in the digital context, caused by the polyvalence of the algorithmic code, which, from generative programming, allows the user to interact with the typographic object. These reflection are realized through the study of four projects: “Lettree” (2004), “Pyrographie” (2005), “Falling in Love” (2016) and “He liked Thick Word Soup” (2014). The observations were made by drawing a comparison between the concept of “matter” in the computational scenario proposed by the design philosopher Vilém Flusser (2015) and the quality of “fluidity” observed in the images created by digital generative programs.

Palavras-chave: Typography, Interaction, Generative Systems, Design, Resilience,

Palavras-chave: Typography, Interaction, Generative Systems, Design, Resilience,

DOI: 10.5151/sigradi2017-081

Referências bibliográficas
  • [1] Cerqueira, V. M. M. (2014). Resiliência e tecnologias digitais móveis no contexto da educação básica: “senta que lá vem história”. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Católica de São Paulo. São Paulo.
  • [2] Corrêa, E. S. (2015). Centralidade, transversalidade e resiliência: reflexões sobre as três condições da contemporaneidade digital e a epistemologia da Comunicação. Divisão Temática Ibercom Epistemologia, Teoria e Metodologia da Comunicação no XIV Congresso Internacional IBERCOM, São Paulo, V.29, 1-15. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/rem/v55n3/v55n3a10.pdf
  • [3] Esteves, R. (2010). O design brasileiro de tipos digitais: a configuração de um campo profissional. São Paulo, SP: Blucher.
  • [4] Flusser, V. (2011). Escrita, há um futuro para a escrita?. São Paulo: Anna Brume.
  • [5] Flusser, V. (2002). Filosofia da caixa preta: Ensaios para uma futura filosofia da fotografia. Rio de Janeiro: Relume Dumará.
  • [6] Flusser, V. (2015). O Mundo codificado: por uma filosofia da comunicação. São Paulo: Cosac Naify.
  • [7] Gerstner, K. (1979). Disenãr programas. Barcelona: Gustavo Gili.
  • [8] Kuhnlein, D. Falling in Love. (2017). Retrieved from: https://www.standardabweichung.de/design/projekte/html5/falling-love-typography-design
  • [9] Levin, H. (1960). James Joyce A Critical Introduction. Nova York: WW Norton.
  • [10] Lupton, E. (2015). Tipos na tela: um guia para designers, editores, tipógrafos, blogueiros e estudantes. São Paulo: Gustavo Gili.
  • [11] Maçãs, C. (2013). Comportamentos da Tipografia Generativa: Uma Proposta para um Tipo Generativo. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) – Faculdade de arquitetura e urbanismo de São Paulo. São Paulo.
  • [12] Malka, A. He liked thick word soup. (2014)a. Retrieved from: http://chronotext.com/WordSoup/.
  • [13] Malka, A. He liked thick word soup. (2014)b. Software de computador. Android Google Play Retrieved from: http://chronotext.com/WordSoup/.
  • [14] Oliveira, K. A. S. (2006). O ponto e o pixel: novas mídias novas linguagens. Dissertação (Mestrado em Design e Arquitetura) – Universi dade de São Paulo. São Paulo.
  • [15] Omine, E. (2014). Design gráfico computacional: comparação aplicada no projeto. Dissertação (Mestrado em Design e Multimédia) – Universidade de Ciência e Tecnologia. São Paulo.
  • [16] Piñón, R. M. Caligraft. (2017). Retrieved from: http://www.caligraft.com/
  • [17] Richardson, A. (2016). Data-Driven Graphic Design: Creative Coding for Visual Comunication. Londres: Bloomsbury Publishing.
  • [18] Smeijers, F. (1996). Counter punch: making type in the sixteenth century, designing typefaces now. Londres: Hyphen Press.
Como citar:

Palos, Karine Itao; Campos, Gisela Belluzzo de; "A resiliência na tipografia digital: Interações propiciadas por programas generativos", p. 523-529 . In: . São Paulo: Blucher, 2017.
ISSN 2318-6968, DOI 10.5151/sigradi2017-081

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações