Setembro 2025 vol. 13 num. 1 - 12º Congresso Internacional de Design da Informação
CIDI 2025 - Open Access.
A comunicação visual, narrativa e interativa de cenários de jogos digitais: uma abordagem do design da informação
Narrative and interactive visual communication of digital game landscapes: an information design approach
Morona, Álvaro Cacciatori ; Andaló, Flávio ; Figueiredo, Luis F.G de ;
CIDI 2025:
A organização da informação em ambientes digitais deve considerar a ordenação de elementos para atender às necessidades do usuário e às restrições da não fisicalidade. Jogos digitais, como mídias interativas, permitem a imersão em um universo narrativo. O cenário, onde ocorrem ações e mecânicas, deve conter elementos que contextualizem a narrativa e estimulem a interação do jogador. O trabalho, de natureza qualitativa e descritiva, tem como objetivo analisar como a organização da informação em cenários de jogos digitais3Dsão utilizados para comunicar mensagens ao usuário.
CIDI 2025:
The organization of information in digital environments must consider the ordering of elements to meet the user's needs and the restrictions of non-physicality. Digital games, as interactive media, allow immersion in a narrative universe. The scenario, where actions and mechanics occur, must contain elements that contextualize the narrative and stimulate player interaction. The work, of a qualitative and descriptive nature, aims to analyze how the organization of information in 3D game scenarios is used to communicate messages to the user.
Palavras-chave: Informação, Cenários, Jogos Digitais, Comunicação, Design,
Palavras-chave: Information, Landscapes, Digital Games, Communication, Design,
DOI: 10.5151/cidi2025-1091616
Referências bibliográficas
- [1] Adams, E. (2003). The Construction of Ludic Space. In: DIGITAL GAMES RESEARCH CONFERENCE.
- [2] Adams, E. (2002). Designer’s Notebook: The Role of Architecture in Videogames. Disponível em: [https://www.gamedeveloper.com/design/designers-s-notebook-the-role-of-architecture-in-videogames](https://www.gamedeveloper.com/design/designers-s-notebook-the-role-of-architecture-in-videogames)
- [3] Blair-Early, Adream & Zender, Mike. (2008). User Interface Design Principles for Interaction Design. Design Issues, 24, 85-107.
- [4] Brown, J. H. (2008). A Plague in Montiel: Plague, Quarantine, and Social Space in Role-Playing Game. Aether The Journal of Media Geography, p. 10–25.
- [5] Carson, D. (2000). Environmental Storytelling: Creating Immersive 3D Worlds Using Lessons. Disponível em: [https://www.gamedeveloper.com/design/environmentalstorytelling-creating-immersive-3d-worlds-using-lessons-learned-from-the-themepark-industry](https://www.gamedeveloper.com/design/environmentalstorytelling-creating-immersive-3d-worlds-using-lessons-learned-from-the-themepark-industry)
- [6] Chou, J.-R. (2009). A Gestalt–Minimalism-based decision-making model for evaluating product form design. International Journal of Industrial Ergonomics, v. 41, n. 6, p. 607–616, 1 nov.
- [7] Chuah, S.-P., Yuen, C., Cheung, N.-M. (2014). Cloud gaming: a green solution to massive multiplayer online games. IEEE Wireless Communications, v. 21, n. 4, p. 78–87, ago.
- [8] Crilly, N., Moultrie, J., Clarkson, P. J. (2004). Seeing things: consumer response to the visual domain in product design. Design Studies, v. 25, n. 6, p. 547–577.
- [9] Dalsgaard, Peter. (2008). Experiential Design: Findings from Designing Engaging Interactive Environments.
- [10] Deleon, P. (1973). Scenario Designs: An Overview. DEFENSE ADVANCED RESEARCH PROJECTS AGENCY, jun.
- [11] Dondis, D. A., Jefferson Luiz Camargo. (2007). Sintaxe da linguagem visual. São Paulo: Martins Fontes.
- [12] EpicGames. (Acesso em 2025). Guidelines for Optimizing Rendering for Real-Time. Disponível em: [https://docs.unrealengine.com/5.0/en-US/guidelines-for-optimizing-rendering-for-real-time-in-unreal-engine/](https://docs.unrealengine.com/5.0/en-US/guidelines-for-optimizing-rendering-for-real-time-in-unreal-engine/)
- [13] EpicGames. (Acesso em 2025). Visibility and Occlusion Culling. Disponível em: [https://dev.epicgames.com/documentation/en-us/unreal-engine/visibility-and-occlusion-culling-in-unreal-engine](https://dev.epicgames.com/documentation/en-us/unreal-engine/visibility-and-occlusion-culling-in-unreal-engine)
- [14] Frasca, Gonzalo. (2003). Simulation versus Narrative. In: Wolf, Mark J. P. and Perron, Bernard. (2003). The Video Game Theory Reader. New York: Routledge, pp. 221-235.
- [15] Fritsch, D., Kada, M. (2004). Visualisation using game engines. 1 jan.
- [16] Goodman, Elizabeth, Stolterman, Erik & Wakkary, Ron. (2011). Understanding Interaction Design Practices. Conference on Human Factors in Computing Systems - Proceedings, 1061-1070.
- [17] Grilo, A. (2019). Experiência do Usuário em Interfaces Digitais. 1. ed. Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN.
- [18] Harrison, M. (2008). Introduction to 3D Game Engine Design Using DirectX 9 and C#. Apress.
- [19] Hristov, G. V., Kyuchukova, Diyana. (2021). A Workflow for Developing Game Assets for Video Games. 1-5. 10.1109/HORA52670.2021.9461355.
- [20] Jenkins, H. (2002). Game Design as Narrative Architecture. 44.
- [21] Jung, Heekyoung & Stolterman, Erik. (2012). Digital form and materiality: Propositions for a new approach to interaction design research. NordiCHI 2012: Making Sense Through Design - Proceedings of the 7th Nordic Conference on Human-Computer Interaction.
- [22] Koulaxidis, G., Xinogalos, S. (2022). Improving Mobile Game Performance with Basic Optimization Techniques in Unity. Modelling, v. 3, n. 2, p. 201–223, 1 jun.
- [23] McMahan, A. (2003). Immersion, Engagement, and Presence: A Method for Analyzing 3D Video Games. In: Wolf, J. P., Perron, B. (Eds.). The Video Game Theory Reader. \[s.l.]: Taylor & Francis Group.
- [24] Norman, D. (1988). The design of everyday things. New York: Basic Books.
- [25] Norman, D. (2004). Emotional design: Why we love (or hate) everyday things. \[s.l.]: Tantor Audio.
- [26] Paes, Vanessa, Polimeno, Claudia, Souza, Cora, Costa, Jessica, Andrade, Renata & Gaspar, Ricardo. (2022). Experiência do usuário e design de interação: uma análise bibliométrica de publicações acadêmicas. InfoDesign - Revista Brasileira de Design da Informação, 19. 10.51358/id.v19i1.906.
- [27] Perassi, R. (2019). Mídia do Conhecimento: Ideias sobre Mediação e Autonomia. Florianópolis.
- [28] Pettersson, R. (1998). Information Design. Eskilstuna, Sweden: Mälardalen University.
- [29] Pettersson, R. (2014). Information Design Theories. Journal of Visual Literacy, 33, 1–94.
- [30] Rezende, P. A. (2013). Otimização de jogos para dispositivos móveis com Unity3D. Trabalho de Conclusão de Curso — Faculdade de Tecnologia de Americana.
- [31] Simon, H. A. (1996). The sciences of the artificial. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.
- [32] Sunstrum, F. N. et al. (2024). Revealing the synergy between formal aesthetics and product semantics: Exploring the impact of visual form on product perception. International Journal of Industrial Ergonomics, v. 101, n. 103593.
- [33] Trensholme, D., Smith, S. P. (2008). Computer game engines for developing first person virtual environments. Virtual Reality, v. 12, n. 3, p. 181–187, 28 mar.
- [34] Zhang, Hansong, Manocha, Dinesh, Kenneth, Tom & Iii, E. (1997). Visibility Culling using Hierarchical Occlusion Maps. Proceedings of the ACM SIGGRAPH Conference on Computer Graphics.
Como citar:
Morona, Álvaro Cacciatori; Andaló, Flávio; Figueiredo, Luis F.G de; "A comunicação visual, narrativa e interativa de cenários de jogos digitais: uma abordagem do design da informação", p. 271-288 . In: .
São Paulo: Blucher,
2025.
ISSN 2318-6968,
DOI 10.5151/cidi2025-1091616
últimos 30 dias | último ano | desde a publicação
downloads
visualizações
indexações