Artigo - Open Access.

Idioma principal | Segundo idioma

About (relatively) common operations in digital architectures

-

Lima, Fábio ;

Artigo:

Many different types of algorithms have been associated to gain complex shapes. They give rise to a large set of unusual forms, through calculations based on computational geometries, self-organizing systems, rule-based systems, and optimization, often still assembled in morphogenesis principles. Many of these discoveries mimic physical, chemical, and even behavioral principles at the edge of this code-translated knowledge. Thus, any new form, the result of this exploratory perspective, can mean some progress. If the understanding of specific algorithmic characteristics has validity (for precise programming), generic concepts are also important for simplifying procedures and presenting general concepts of the result.

Artigo:

-

Palavras-chave: Digital architecture; Computational geometry; Visual expression; Syntax generalities,

Palavras-chave: ,

DOI: 10.5151/sigradi2018-1312

Referências bibliográficas
  • [1] Arnheim, R. (2002). Arte e percepção visual: uma psicologia da visão criadora. Trad. Ivonne Terezinha de Faria. São Paulo: Pioneira Thomson Learning. Barnett, S. (1997). New media, old problems: new technology and the political process. European Journal of Communication, v.12, n.2. Blain, J. M. (2011). The complete guide to blender graphics. Computer modeling & animation. New York: CRC Press, Taylor & Francis Group. Castells, M. (2012). Redes de indignación y esperanza: los movimientos sociales en la era de internet. Madrid: Alianza. Couchot. E. (2003). A tecnologia na arte: da fotografia à realidade virtual. Porto Alegre: Ed. da UFRGS. Dondis, D. (1997). A Sintaxe da linguagem visual. Trad. Jefferson Luiz Camargo. São Paulo: Martins Fontes. Flusser, V. (2007). O mundo codificado: por uma filosofia do design e da comunicação. Trad. Raquel Abi-Sâmara. São Paulo: Cosac Naify. Kolarevic, B. (2000). Digital morphogenesis and computational architectures. In 4º SIGRADI, Rio de Janeiro, 1-6. Lévy, P. (1999). Cibercultura. Trad. Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Ed. 34. Lima, F. F. (2015). Espaços sem fronteiras: arte e arquitetura digital. Tese em arquitetura e urbanismo, Unb, Brasília. Disponível em http://repositorio.unb.br/handle/10482/19550. Machado, A. (2000). Máquina e imaginário. São Paulo: Senac. Moles. A. (1990). Arte e computador. Trad. Pedro Barbosa. Porto, Portugal: Edições Afrontamento. Piazzalunga, R. (2005). A virtualização da arquitetura. Campinas, SP: Papirus. Picon, A. (2003). Architecture, Science, Technology, and the Virtual Realm. In Picon. A. & Ponte, A. (Eds.) Architecture and the sciences: exchanging metaphors, New York: Princeton Papers on Architecture. Plaza, J. & Tavares, M. (1998). Processos criativos com os meios eletrônicos: poéticas digitais. São Paulo: Hucitec. Santaella, L. (2012). A relevância da arte-ciência na contemporaneidade. In Rocha, C.; Medeiros, M. B.; Venturelli, S. (Orgs.) Art. Arte e Tecnologia. Modus Operandi Universal. Brasília. Disponível em http://www.medialab.ufg.br/art/wp-content/uploads/ 2012/10/Livroart.pdf. Terzidis, K. (2006). Algorithmic Architecture, Oxford: Architectural Press/Elsevier.
Como citar:

Lima, Fábio; "About (relatively) common operations in digital architectures", p. 31-36 . In: . São Paulo: Blucher, 2018.
ISSN 2318-6968, DOI 10.5151/sigradi2018-1312

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações