Full Article - Open Access.

Idioma principal

Transforming territories and forging identities at the Independence Centennial International Exhibition in Rio de Janeiro (1922)

REZENDE, Livia Lazzaro ;

Full Article:

This paper examines Rio’s Independence Centennial International Exhibition – a festival that forged and projected a supposedly cohesive and coherent identity for Brazil. Part of this identity was forged through the dramatic transformation of the territory where the exhibition was erected. The paper considers how Rio’s press visually communicated this transformation, and discusses the exhibition’s ‘nation-building’ pavilions, designed to offer a view of the nation conflated to that of the sate.

Full Article:

Palavras-chave: Independence Centennial International Exhibition, Republicanism, National identity, Modernity, Brazilian material and visual culture,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/design-icdhs-052

Referências bibliográficas
  • [1] Almeida, A. R. de 2002. Uma exposição internacional no Rio de Janeiro. Anais do Museu Histórico Nacional, 34: 371-384.
  • [2] Anderson, B. 1991. Imagined communities: reflections on the origin and spread of nationalism. London: Verso.
  • [3] Bennett, T. 1988. The Exhibitionary Complex. new formations, 4: 73-102.
  • [4] Bontempi Junior, B. And Sobe, N. W. 2008. Rio de Janeiro, 1922-1923. In: PELLE, K. D. And FINDLING, J. E. (Ed.) Encyclopaedia of World’s Fairs and Expositions: 228-229. Jefferson, NC; London: McFarland.
  • [5] Bureau Official De Informações (Ed.) 1922. Official Guide to the Exposition. Rio de Janeiro: Typographia do Anuario do Brasil.
  • [6] Czajkowski, J. 2000. Guia da arquitetura colonial, neoclássica e romântica no Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Casa da Palavra.
  • [7] Dean, W. 1993. Economy. In: Bethell, L. (Ed.) Brazil: Empire and Republic, 1822-1930: 217-256. Cambridge: Cambridge University Press.
  • [8] Fausto, B. 1993. Society and politics. In: Bethell, L. (Ed.) Brazil: Empire and Republic, 1822-1930: 257-307. Cambridge: Cambridge University Press.
  • [9] Kessel, C. 2001. A vitrine e o espelho: o Rio de Janeiro de Carlos Sampaio. Rio de Janeiro: Arquivo Geral da Cidade do Rio de Janeiro.
  • [10] Lévi-Strauss, C. 1961. Tristes Tropiques. New York: Criterion.
  • [11] Levy, R. 2010. A Exposição do Centenário e o meio arquitetônico carioca no início dos anos 1920. Rio de Janeiro: Editora EBA/UFRJ.
  • [12] N/A. 1922. O Rio que desaparece: os trabalhos no morro do Castelo. Illustração Brasileira, 17 (January): 79-80.
  • [13] N/A. 1922. A Engenharia e a montanha. Revista da Semana, 19 August: 14-15.
  • [14] N/A. 1922. A Montanha e a planicie. Cidade prolongada sobre as águas da Guanabara. Revista da Semana, 19 August: 18-19.
  • [15] N/A. 1923. Visão da cidade futura. Revista da Semana, 31 March:
  • [16] Sant’anna, T. R. Da S. de. 2008. A Exposição Internacional do Centenário da Independência: modernidade e política no Rio de Janeiro do início dos anos 1920. Unpublished masters’ dissertation, Universidade Estadual de Campinas.
  • [17] Wadsworth, J. E. And Marko T. L. 2001. Children of the Pátria: representations of childhood and welfare state ideologies at the 1922 Rio de Janeiro International Centennial Exposition. The Americas, 58: 65-90.
Como citar:

REZENDE, Livia Lazzaro; "Transforming territories and forging identities at the Independence Centennial International Exhibition in Rio de Janeiro (1922)", p. 235-238 . In: Farias, Priscila Lena; Calvera, Anna; Braga, Marcos da Costa & Schincariol, Zuleica (Eds.). Design frontiers: territories, concepts, technologies [=ICDHS 2012 - 8th Conference of the International Committee for Design History & Design Studies]. São Paulo: Blucher, 2012. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, ISBN: 978-85-212-0692-7
DOI 10.5151/design-icdhs-052

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações