Full Article - Open Access.

Idioma principal

The doctrines of Good Taste

BÁRTOLO, Carlos;

Full Article:

This paper try to analyse the Good Taste Campaign (Portugal, 1940’s) and understand how it was generated and produced: the intentions, sources and influences supporting it; how it derived from these usually irreconcilable concepts (modern and tradition); and, despite the authoritarian background, its decisive consequences on the present Portuguese identity and in the formation of the discipline, as probably the most successfully implemented Portuguese national Design policy.

Full Article:

Palavras-chave: Portugal, Propaganda, Nationalism, Education, Identity,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/design-icdhs-050

Referências bibliográficas
  • [1] Cunha, A. 1942. Campanha do Bom Gôsto: Pousada de Santo António no Serém. Panorama. 2 (12): 20-22.
  • [2] ________________. 1943. Os grandes valores turísticos nacionais: Aviz Hotel. Panorama. 3 (14): 34-35.
  • [3] Ferro, A. 1932. Política do Espírito. Diário de Notícias. (Nov. 21st 1932): 1
  • [4] ________________. 1948. Apontamentos para uma Exposição: Discurso (...). Lisboa: SNI.
  • [5] ________________. 1949. Turismo: Fonte de Riqueza e de Poesia. Lisboa: SNI.
  • [6] ________________. 2007 [1932]. Entrevistas a Salazar. Lisboa: Parceria A.M.Pereira.
  • [7] Mascarenhas, D. 1943. A casa de António Ferro. Panorama. 3 (18): 21-25.
  • [8] Melo, D. 2001. Salazarismo e Cultura Popular (1933-1958). Lisboa: ICS.
  • [9] Panorama. 1941a. Campanha do Bom Gôsto: Atrair não basta é preciso prender. Panorama. 1 (1): 10-11.
  • [10] ________________. 1941b. Campanha do Bom Gôsto. Panorama. 1 (2): 20.
  • [11] ________________. 1943 [Panorama, com o presente...]. Panorama. 3 (15-16): 2-4.
  • [12] Pinto, C. 1941. A consciência da Publicidade. Panorama. 1 (4): 19-20
  • [13] Rivero, Á. 2010. Salazar and Charismatic Leadership. www2.lse.ac.uk/researchAndExpertise/units/ASEN/Conference/conferencepapers2010/Angel_Rivero.pdf (last acessed. 20/03/12).
  • [14] Rosas, F. 1989. A crise do Liberalismo e as origens do «Autoritarismo Moderno» e do Estado Novo em Portugal. www.penelope.ics.ul.pt/indices/penelope_02/02_08_FRosas.pdf (last acessed 26/03/12)
  • [15] Tello, R. 1948. O Golfinho: Frutos da Campanha do Bom Gosto. Panorama. 6 (34): [43-44].
Como citar:

BÁRTOLO, Carlos; "The doctrines of Good Taste", p. 226-230 . In: Farias, Priscila Lena; Calvera, Anna; Braga, Marcos da Costa & Schincariol, Zuleica (Eds.). Design frontiers: territories, concepts, technologies [=ICDHS 2012 - 8th Conference of the International Committee for Design History & Design Studies]. São Paulo: Blucher, 2012. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, ISBN: 978-85-212-0692-7
DOI 10.5151/design-icdhs-050

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações