Article - Open Access.

Idioma principal

Local identity trhought global design

Rijo, Cátia; Souto, Helena;

Article:

The purpose of this communication is to present a reflection on the importance of culture and heritage as transmitter of cultural identity, as the measure of an identity and image representing a community, and the contributions of design as a project that ensures the development of a construction of community identity. It discusses the importance of heritage and Culture as a differential factor for the construction of a local identity, since cultural diversity takes many forms through time and space. Culture constitutes the common heritage of humanity and should be recognized and affirmed for the benefit of present and future generations. Culture as transmitter of messages must be taken and understood as an essential element in the representation of a place. This article therefore intends to discuss the importance of local culture and to see how it can survive and project globally without losing its identity, and how design can project globally.

Article:

Palavras-chave: design, identity, culture, localities, globalities,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/despro-icdhs2014-0053

Referências bibliográficas
  • [1] Augé, M. (2005) Não-lugares: introdução a uma antropologia da supermodernidade. Campinas: Papirus.
  • [2] Castells, M. (1999) A era da informação: economia, sociedade e cultura. Vol. I. A Sociedade em Rede. São Paulo, Paz e Terra.
  • [3] Chaves, N. (2001) El oficio de diseñar – Propuestas a la conciencia crítica de los que comienzan. Barcelona: Editorial.
  • [4] Giddens, H. (2001) O Mundo na Erra da Globalização. 3ª edição. Lisboa: Editorial Presença.
  • [5] Hall, S. (1998) A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DPAndamp;A.
  • [6] Hornskov, B. (2007) On the management of authenticity: Culture in the place branding of Oresund. Place Branding and Public Diplomacy, Vol. 3.
  • [7] Julier, G. (2008) The culture of design. Publication: London : Sage, 2008.
  • [8] Lynch, K. (1960) The Image of the city. Lisboa, edições 70.
  • [9] Margolin, V.(2002) The politics of the artificial; essays on design and design studies. Chicago: University of Chicago Press, 2002.
  • [10] Munari, B. (1998) A arte como ofício. Lisboa: Editorial Presença.
  • [11] Peralta, E. (2000) Património e identidade. Os desafios do turismo cultural. in http://ceaa.ufp.pt/turismo3.html
  • [12] Raposo, D. (2003) Design Gráfico – Comunidade Brasileira de Design.
  • [13] in http://www.designgrafico.art.br/comapalavra/designparatodos.htm
  • [14] Ribeiro, A. (2004) Abrigos – Condições das Cidades e Energias da Cultura. Editor Cotovia.
  • [15] Santos, R. (2005) Antropologia para quem não vai ser antropólogo. Porto Alegre: Tomo Editorial.
  • [16] Servaes, J. (2001) Los medios de comunicacion: globalizacion atraves de la localizacion. PCLA, Espanha.
  • [17] UNCTAD (2010) Creative Economy Report. United Nations, Geneva.
  • [18] Unesco- Declaração Universal sobre a Diversidade Cultural, 2002.
Como citar:

Rijo, Cátia; Souto, Helena; "Local identity trhought global design", p. 385-390 . In: Tradition, Transition, Tragectories: major or minor influences? [=ICDHS 2014 - 9th Conference of the International Committee for Design History and Design Studies]. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, DOI 10.5151/despro-icdhs2014-0053

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações