Full Article - Open Access.

Idioma principal

Learning to read with design

Freitas, Weberth José de S.; Pacheco, Heliana Soneghet;

Full Article:

This paper is a result of research on the production of an object now in use to assist teachers in teaching literacy to their pupils. With this objective, research and testing were conducted together with users, in order to better assess the operation and performance of some existing teaching methods. Thus, through evaluation of tests and an analysis of the literature, some characteristics considered important for teaching literacy were adopted and the proposed object took shape. The artifact produced is already helping children to learn to write their names, letters, some words and develop a few texts, in that order of importance.

Full Article:

Palavras-chave: Design, educação, pedagogia e ensino, Design,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/designpro-CIDI-148

Referências bibliográficas
  • [1] ALBANI DIAS, Janaína; ----. BROGNI DA SILVA, Renata. In: Andlt;http://www.psicopedagogia.com.br/opiniao/opiniao.asp?entrID=541Andgt; 3/4/201
  • [2] BUGGY, Leonardo A.C., 2007. O mecotipo: método de ensino de desenho coletivo de caracteres tipográficos. Recife: Edição do autor.
  • [3] DAMASCENO, Leonardo Graffius, 2009. Psicologia da Educação. Vitória: Neaad/Ufes.
  • [4] FERREIRO, Emília, 2006. Nova escola, São Paulo, Ed. Abril: 11.
  • [5] HEIGLINTER, Paulo, 2009. Cadernos de tipografia e design. 14ed. In: Andlt;www.tipografos.net/cadernosAndgt; 9/10/2012.
  • [6] LAKATOS, Eva Maria Andamp; Marconi, Marina de Andrade, 2007. Técnicas de pesquisa. ed. São Paulo: Atlas.
  • [7] LIMA, Lauro. A obra de Lauro de Oliveira Lima “Método Psicogenérico”, In: Andlt;http://www.pedagogiaemfoco.pro.br/per10g.htmAndgt;, 7/ 11/ 2012
  • [8] NIEMEYER, Lucy, 2006 Tipografia: uma apresentação. 4. ed. Rio de Janeiro: 2AB.
  • [9] PACHECO, H.S., 1996. O Design e o Aprendizado - Barraca: quando o designsocial deságua no desenho coletivo. Dissertação de mestrado. Departamento e Artes de Design, PUC, Rio de Janeiro.
  • [10] PINEL, Hiran, 2009. Psicologia da Educação. Vitória: Neaad/Ufes.
  • [11] SOARES, Magda, 2004. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação.---,---.
Como citar:

Freitas, Weberth José de S.; Pacheco, Heliana Soneghet; "Learning to read with design", p. 1565-1573 . In: In Coutinho, Solange G.; Moura, Monica; Campello, Silvio Barreto; Cadena, Renata A.; Almeida, Swanne (orgs.). Proceedings of the 6th Information Design International Conference, 5th InfoDesign, 6th CONGIC [= Blucher Design Proceedings, num.2, vol.1]. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, ISBN: 978-85-212-0824-2
DOI 10.5151/designpro-CIDI-148

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações