Full Article - Open Access.

Idioma principal

Educational practice discourse on teaching project design in graduate design courses in Brazil

OLIVEIRA, Izabel Maria de; COUTO, Rita Maria de Souza;

Full Article:

This paper is based on a survey exploring educational experiences built up through teaching design courses in Brazil, analyzing the discourse built up in the pedagogical practices of a group of lecturers. This addresses the conceptualization of knowledge and education, as well as educational paradigms. The dynamics of doing and reflecting in practice and theory are examined as the foundations for actions focused on design and the formation of knowledge.

Full Article:

Palavras-chave: Design education, Undergraduate design, Teaching project,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/design-icdhs-020

Referências bibliográficas
  • [1] Cross, N.. 2007. Designerly ways of knowing. Basel: Birkhäuser.
  • [2] Cunha, M. V. da. 1994. John Dewey: uma filosofia para educadores em sala de aula. Petrópolis: Vozes.
  • [3] Dewey, J. 1976. Experiência e educação. São Paulo: Editora Nacional.
  • [4] ___________. 1979. Como pensamos: como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo, uma reexposição. São Paulo: Editora Nacional.
  • [5] Fazenda, I. C. A. (coord.). 1991. Práticas interdisciplinares na escola. São Paulo: Cortez.
  • [6] Findeli, A. 2000. Rethinking design education for the 21st century: theoretical, methodological and ethical discussion. In: Design Issues, vol. 17, n. 1, p. 5-17.
  • [7] Freire, P. 1996. Pedagogia da autonomia. Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.
  • [8] Miller, W. R. 198 The Definition of Design. http://static.userland.com/rack4/gems/wrmdesign/DefinitionOfDesign1.doc (last accessed 07/ 2007).
  • [9] Naveiro, R.M.; Medeiros, L.S. 2008. O ensino de projeto como base para a pedagogia da inovação. Porto Alegre: sCHDs Editora. http://www.schds.com.br/htdocs/index.php?id_pg=23Andid_txt=17. (last accessed 06/ 2008).
  • [10] Nicolaci-Da-Costa, A.M. 2007. O campo da pesquisa qualitativa e o Método de Explicitação do Discurso Subjacente (MEDS). In: Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 20, n.1, p. 65-73.
  • [11] Schön, D. A. 2000. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas Sul.
  • [12] Silva, T. T. 2003. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica.
Como citar:

OLIVEIRA, Izabel Maria de; COUTO, Rita Maria de Souza; "Educational practice discourse on teaching project design in graduate design courses in Brazil", p. 88-91 . In: Farias, Priscila Lena; Calvera, Anna; Braga, Marcos da Costa & Schincariol, Zuleica (Eds.). Design frontiers: territories, concepts, technologies [=ICDHS 2012 - 8th Conference of the International Committee for Design History & Design Studies]. São Paulo: Blucher, 2012. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, ISBN: 978-85-212-0692-7
DOI 10.5151/design-icdhs-020

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações