Full Article - Open Access.

Idioma principal

Design of dissent: the multimodal discourse in Guerrilla Girls and DASPU

PEREIRA DE ANDRADE, Ana Beatriz;

Full Article:

This is a visual-verbal analysis about happenings in contemporary Design, present in the social corpus. The concept of Design of Dissent, as coined by Milton Glaser, is considered as theoretical presupposition. The objects on stage are outdoor posters and T-shirts, produced respectively by GUERRILLA GIRLS and DASPU. Multimodal Discourse is used as a methodology.

Full Article:

Palavras-chave: Design of Dissent, Multimodal Discourse, Gender, Micropolitics, Identity,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/design-icdhs-037

Referências bibliográficas
  • [1] Barthes, R. 1964. Elementos de Semiologia. São Paulo: Cultrix.
  • [2] Becker. H. S. 1966. Outsiders. New York: The Free Press.
  • [3] Bortolanza, E. As passarelas passeatas da Daspu. Eroticomia [blog]. http://eroticomia.blogspot.com/2007/10/as- passarelas-passeatas-dadaspu.html. Accessed since 29/10/2007.
  • [4] Canclini, N. G. 2006. Consumidores e Cidadãos: Conflitos Multiculturais da Globalização. Rio de Janeiro: Editora UFRJ.
  • [5] Chaves, N. 2006. El Diseño Invisible. Buenos Aires: Editorial Paidós.
  • [6] Cranmer, J. And Zappaterra, Y. 2003. Conscientious Objectives : Designing for an Ethical Message. Mies, Switzerland: Roto Vision SA.
  • [7] Costa, J. 2008. A imagem da marca: um fenômeno social. São Paulo, Edições Rosari.
  • [8] Despret, V. 2005. Ces émotions que nous fabriquent. Paris: Les Empêcheurs de Penser en Rond-Seuil.
  • [9] Eco, U. 2003. Tratado Geral da Semiótica. São Paulo: Perspectiva.
  • [10] É O Tchan. 2005. A nova loira do Tchan. Rio de Janeiro.
  • [11] Frascara, J. 1997. Diseño gráfico para la gente. Buenos Aires: Infinito.
  • [12] Glaser, M. And Ilic, M. 2005. The Design of the Dissent. Massachusetts, USA: Rockport.
  • [13] Goffman, E. 1976. Gender Advertisements. New York: Harper And Row.
  • [14] Guatarri, F. et Rolnik S. 1986. Cartografias do desejo. Petrópolis, Vozes.
  • [15] Guerrila Girls. 1995. Confessions of the Guerrila Girls. NewYork: Harper Perennial.
  • [16] ____________________. 1995. Bitches, Bimbos and Ballbreakers. NewYork: Harper Perennial.
  • [17] Heller, S. And Vienne, V. 2007. Citizen Designer. New York: Allworth Press.
  • [18] Kress, G. And Van Leeuwen, T. 1996. Reading Images. New York: Routledge.
  • [19] __________________ . 2001. Multimodal Discourse. NY: Oxford University Press.
  • [20] Latour, B. 1970. Jamais fomos modernos. Rio de Janeiro: Ed. 34.
  • [21] __________________. Changer de societé. Paris: Éditions de La Découverte, 2000.
  • [22] __________________. And Hermant, E. Paris ville invisible. 1998. Paris: Institut Synthélabo.
  • [23] Law, J. And Urry, J. Enacting the social. UK: Department of Sociology.
  • [24] Lee, R. 2008. Pagu. São Paulo.
  • [25] Leite, G. 2008. Filha Mãe Avó e Puta. Rio de Janeiro: Objetiva.
  • [26] Lenz, F. 2008. DASPU – A Moda sem Vergonha. Rio de Janeiro: Aeroplano.
  • [27] Hollows, J. 2000. Feminism, femininity and popular culture. New York: Manchester University Press.
  • [28] Nicholson, L. (ed.) 1990. Feminism / Postmodernism. Londres: Routledge.
  • [29] Nochlin, L. 1999. Representing Women. Londres: Thames and Hudson.
  • [30] Okin, S. M. 1999. Is Multiculturalism Bad for Women? New York: Princeton University Press.
  • [31] Owens, C. 1983. The anti-esthetic-essays on post modern culture. EUA.
  • [32] Perrot, M. 2005. As mulheres ou os silêncios da história. Santa Catarina: EDUSC.
  • [33] Pollock, G. 1988. Vision And Difference: femininity, feminism and the histories of the art. Londres: Routledge.
  • [34] Shoat, E. (ed.) 1998. Talking Visions. New York: MIT.
  • [35] Spink, M. J. 2000. Práticas discursivas e produção de sentidos no cotidiano. São Paulo: Cortez.
  • [36] Thompson, J. 1995. Media and Modernity. Oxford: Polity Press.
  • [37] Warner, M. 1985. Monuments and Maidens. California: UCP.
Como citar:

PEREIRA DE ANDRADE, Ana Beatriz; "Design of dissent: the multimodal discourse in Guerrilla Girls and DASPU", p. 167-170 . In: Farias, Priscila Lena; Calvera, Anna; Braga, Marcos da Costa & Schincariol, Zuleica (Eds.). Design frontiers: territories, concepts, technologies [=ICDHS 2012 - 8th Conference of the International Committee for Design History & Design Studies]. São Paulo: Blucher, 2012. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, ISBN: 978-85-212-0692-7
DOI 10.5151/design-icdhs-037

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações