Artigo Completo - Open Access.

Idioma principal | Segundo idioma

Contributions of Graphic Design for Effective Communication in the Health Campaigns

Contribuiçoes do Design Gráfico para uma comunicaçao eficaz das campanhas de saúde

Borba, Marina R. ; Waechter, Hans N. ; Borba, Vicentina R. ;

Artigo Completo:

This research paper considers the development of instructional images in graphic materials for health campaigns to prevent and combat Dengue fever. This paper references other studies on graphic variables and imagery used in government-sponsored health campaigns to combat Dengue fever in Brazil. An experimental model is developed for the synthesis of images, optimally matched to a broad educational campaign intended for the general population. The central objective of this paper is to contribute to improving public understanding of educational campaigns for disease prevention. In this case, the graphic design plays an important role in helping to show people the characteristics of a particular disease through images that enhance communication. Graphic solutions are proposed to enhance communication protocols that promise a broader base of understanding and a graceful assimilation by the target audience, which may prevent the poorest populations - the main target of Dengue – to be affected by this illness.

Artigo Completo:

A presente pesquisa apresenta um estudo sobre o desenvolvimento de imagens instrucionais presentes em materiais gráficos de campanhas de saúde de prevenção e combate à dengue. A pesquisa abordou estudos sobre variáveis gráficas, imagem e campanhas de saúde de combate à dengue com o objetivo de desenvolver um modelo experimental para desenvolvimento adequado de imagens destinadas a esse tipo de artefato educacional, de forma a contribuir para uma correta compreensão da atividade proposta pelos mesmos – cujo intuito é o aprendizado pelo sujeito – e com isso reforçar a necessidade do trabalho de um designer no processo de desenvolvimento desses materiais. Para tal foram propostas soluções gráficas que contribuam para uma melhor identificação do procedimento proposto nesses materiais adequando-os às necessidades informacionais do sujeito.

Palavras-chave: Graphic variables, health campaigns, experimental models, variáveis gráficas, campanhas de saúde, modelo experimental,

Palavras-chave: ,

DOI: 10.5151/designpro-CIDI2015-cidi_86

Referências bibliográficas
  • [1] ARNHEIM, R. 2005. Arte e percepção visual: Uma psicologia da visão. São Paulo, Brazil: Pioneira Thomson Learning.
  • [2] ASHWIN, C. 1979. The ingredients of style in contemporary illustration: A case study. Information Design Journal, 1(1), 51–67.
  • [3] AUMONT, J. (2002). A Imagem. São Paulo, Brazil: Papirus.
  • [4] BERBEL, D. B., Andamp; RIGOLIN, C. C. 2011. Educação e promoção da saúde no Brasil através de campanhas públicas Revista Brasileira de Ciência, Tecnologia e Sociedade, 2(1), 25-38.
  • [5] BORBA, M. R. R. 2013. Comunicação e instrução: A linguagem visual das campanhas de saúde de combate à Dengue. (Master’s thesis, Federal University of Pernambuco, School of Graduate Design).
  • [6] COUTINHO, S., Andamp; FREIRE, V. 200 Design para Educação: uma avaliação do uso da imagem nos livros infantis de Língua Portuguesa. 15º Encontro Nacional da ANPAP – arte: Limites e contaminações. Salvador: ANPAP. 1/2,3.
  • [7] ESTRELLA, C. 2006. Comunicação e imagem. Rio de Janeiro, Brazil: Editora Rio.
  • [8] GOLDSMITH, E. 1984. Research into illustration: An approach and a review. Cambridge, UK: Cambridge University.
  • [9] GOMBRICH, E. H. 2007. Arte e Ilusão: Um estudo da psicologia da representação pictórica. 4th ed. São Paulo, Brazil: WMF Martins Fontes.
  • [10] MIJKSENAAR, P., Andamp; WESTENDORP, P. 1999. Open here: The art of instructional design. New York, NY: Joost Elffers Books.
  • [11] MINISTÉRIO DA SAÚDE DO BRASIL. 2014. In: http://portalsaude.saude.gov.br/.
  • [12] PITTA, A. M., Andamp; OLIVEIRA, V. C. 1995. Estratégias de comunicação frente ao desafio do aedes aegypti no Brasil. Ciência Andamp; Saúde Coletiva, (1)1, 137-146.
  • [13] SCHRAMM, W. 1976. Comunicação de massa e. 2nd ed. Rio de Janeiro, Brazil: Bloch Editores.
  • [14] SCHRAMM, W., Andamp; RIVERS, W. 1970. Responsabilidade na comunicação de massa. Rio de Janeiro, Brazil: Bloch Editores.
  • [15] SPINILLO, C. G. 1999. Instruções visuais: Algumas considerações e diretrizes para sequências pictóricas de procedimentos. Estudos em Design, (9)3, 31‐50.
  • [16] SPINILLO, C. G. 2000. An analytical approach to procedural pictorial sequences. (Doctoral dissertation, The University of Reading).
  • [17] SOUZA, J. M. B., Andamp; LIMA, R. C. (2010). O design de gráficos auxiliares na representação de movimento para fins instrucionais. 9º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design.
Como citar:

Borba, Marina R.; Waechter, Hans N.; Borba, Vicentina R.; "Contributions of Graphic Design for Effective Communication in the Health Campaigns", p. 82-90 . In: . In: C. G. Spinillo; L. M. Fadel; V. T. Souto; T. B. P. Silva & R. J. Camara (Eds). Anais do 7º Congresso Internacional de Design da Informação/Proceedings of the 7th Information Design International Conference | CIDI 2015 [Blucher Design Proceedings, num.2, vol.2]. São Paulo: Blucher, 2015.
ISSN 2318-6968, ISBN: 978-85-8039-122-0
DOI 10.5151/designpro-CIDI2015-cidi_86

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações