Artigo Completo - Open Access.

Idioma principal | Segundo idioma

VALORES HUMANOS NO DESIGN DE INTERAÇÃO: PROJETANDO TECNOLOGIAS INTERATIVAS PARA INCENTIVAR A RECICLAGEM

HUMAN VALUES IN INTERACTION DESIGN: WORKING WITH INTERACTIVE TECHNOLOGIES TO ENCOURAGE RECYCLING

Nunes, Luciana; Mont’Alvão, Claudia;

Artigo Completo:

O descarte incorreto de resíduos sólidos é um grande problema a ser enfrentado pelas nações. Projetar sistemas para a sustentabilidade significa lidar com o uso prolongado dos artefatos. É necessário considerar não apenas a usabilidade do artefato durante o uso, mas a experiência de uso como um todo, a qual envolve aspectos mais subjetivos. Dentre estes aspectos estão os valores humanos, que são tudo que consideramos importante na vida e que ajudam a construir significados. Assim, incorporá-los conscientemente nas fases iniciais do projeto é uma forma de possibilitar que os designers reflitam sobre eles, ajudando a construir soluções. Neste artigo, descrevemos a utilização de alguns valores numa atividade piloto de design colaborativo (workshop), tendo como foco a criação de um sistema de eco-feedback para informar e criar engajamento para a reciclagem. O resultado foi a elaboração de um fluxo de telas, no qual os designers documentaram os valores trabalhados.

Artigo Completo:

The incorrect disposal of waste is a big problem facing nations. Designing systems for sustainability means to deal with the long-term use of an artifact. To stimulate this, it is necessary to consider not only the usability during the use but also the use experience as a whole, once it involves more subjective goals. Among these goals are human values, which are all we consider important in life and help to build meanings. Therefore, incorporate them consciously on the initial stages of the project is one way to allow designers’ reflection over values, helping them to create solutions. In this paper, we describe the use of some values in a pilot activity of collaborative design (workshop), focusing on creating an eco-feedback system to inform and create engagement for recycling. The result was the elaboration of a screen flow, in which designers documented the values worked on.

Palavras-chave: Valores Humanos, Design Colaborativo, Reciclagem,

Palavras-chave: Human Values, Collaborative Design, Recycling,

DOI: 10.5151/16ergodesign-0251

Referências bibliográficas
  • [1] FOGG, B. J. Persuasive Technology: Using Computers to Change What We think and do. San Francisco: Morgan Kaufmann, 2003. 283p.
  • [2] FRIEDMAN, B.; HENDRY, D. The Envisioning Cards: A Toolkit for Catalyzing Humanistic and Technical Imaginations. In: CHI '12 Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 2012, Austin. Anais... Nova York: ACM, 2012, p. 1145-1148.
  • [3] FRIEDMAN, B.; KAHN, P. H.; BORNING, A. Value Sensitive Design and Information Systems. Human-Computer Interaction and Management Information Systems: Foundations Advances in Management Information Systems, v. 5. M.E. Sharpe, NY, 2006, p. 348-372.
  • [4] FROEHLICH, J. E. Sensing and Feedback of Everyday Activities to Promote Environmental Behaviors. Washington, 2011, 381f. Tese (Doutorado em Ciências da Computação) Department of Computer Science and Engineering – University of Washington.
  • [5] GOTHELF, J. Lean UX: applying lean principles to improve user experience. Sebastopol: O’Reilly, 2013.130p.
  • [6] HOLMES, T.; BLACKMORE, E.; HAWKINS, R. The Common Cause Handbook. Public Interest Research Centre, UK, 2011. Disponível em Acesso em: 14 dec. 2015.
  • [7] KARP, D. G. Values and their effect on proenvironmental behavior. Environment and Behavior, v.28, n.1, p.111-133, 1996.
  • [8] KNOWLES, B. et al. Patterns of persuasion for sustainability. In: DIS '14 Proceedings of the 2014 conference on Designing interactive systems, 2014, Vancouver. Anais... Nova York: ACM, 2014, p. 1035-1044.
  • [9] NATHAN, L.P., HENDRY, D., FRIEDMAN, B. Information system design as catalyst: Human action and environmental sustainability. Interactions, vol.16, Issue 4, 2009, p.6-11.
  • [10] PADOVANI, S.; SCHLEMMER, A.; SCARIOT, C.A. Usabilidade & User Experience, Usabilidade Versus User Experience, Usabilidade em User Experience? Uma discussão teórico-metodológica sobre comunalidades e diferenças. In: 12º Ergodesign - Usihc, 2012, Natal. Anais... Natal: LEUI - LEXUS, 2012, p. 13- 01-13-
  • [11] PATO-OLIVEIRA, C. M. L.; TAMAYO, A. Os valores como preditores de atitudes e comportamentos: contribuições para um debate. Linhas Críticas, Brasília, v.8, n.14, p.103-117, 2002.
  • [12] PATO, C. M. L.; TAMAYO, A. A Escala de Comportamento Ecológico: desenvolvimento e validação de um instrumento de medida. Estudos de Psicologia, Campinas, v.11, n.3, p.289-296, 2006.
  • [13] ROKEACH, M. Crenças, atitudes e valores – uma teoria de organização e mudança. Rio de Janeiro: Interciência, 1981
  • [14] SAFFER, D. Designing for Interaction, Creating Innovative Applications and Device. 2ª ed. Edição Kindle. Berkeley: New Riders, 2010.
  • [15] SCHWARTZ, S. H. An Overview of the Schwartz Theory of Basic Values. Online Readings in Psychology and Culture, v. 2, n.1, 2012.
  • [16] SCHWARTZ, S. H. Universals in the content and structure of values: Theoretical advances and empirical tests in 20 countries. Em M. P. Zanna (Ed.). Advances in Experimental Social Psychology, vol. 25, 1992, p.1-65.
  • [17] SHEDROFF, N. Design is the Problem: The Future of Design Must be Sustainable. Brooklyn: Rosenfeld Media, 2009. 319p.
  • [18] STERN, P. C. Toward a Coherent Theory of Environmentally Significant Behavior. Journal of Social Issues, v.56, n.3, p.407-424, 2000.
Como citar:

Nunes, Luciana; Mont’Alvão, Claudia; "VALORES HUMANOS NO DESIGN DE INTERAÇÃO: PROJETANDO TECNOLOGIAS INTERATIVAS PARA INCENTIVAR A RECICLAGEM", p. 2395-2406 . In: . São Paulo: Blucher, 2017.
ISSN 2318-6968, DOI 10.5151/16ergodesign-0251

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações