Artigo Completo - Open Access.

Idioma principal | Segundo idioma

Uso do Aplicativo Autodesk 123D Catch® para Coleta de Dados na Confecção de Objetos de Aprendizagem em Educação Patrimonial

The Usage of Application Autodesk 123D Catch® for Data Collection in the production of Learning Objects in Heritage Education

Baisch, Lucas Figueiredo; Costa, Luis Gustavo Gonçalves;

Artigo Completo:

This article deals with the technique of photogrammetry by using the Autodesk 123D Catch® application for registration of facades of historical and cultural buildings in the city of Salvador. Four trials are carried out in different complexities to test the tool’s potential. The Igreja and Convento de Nossa Senhora do Carmo, the chosen architectural elements are the door and the cover of the Church, as in the Palacete das Artes, the rear facade and one of the sculptures of the gardens. The 123D Catch® is efficient for the purpose of architectural records, however, there are still limitations of technical and spatial order to be observed.

Artigo Completo:

This article deals with the technique of photogrammetry by using the Autodesk 123D Catch® application for registration of facades of historical and cultural buildings in the city of Salvador. Four trials are carried out in different complexities to test the tool’s potential. The Igreja and Convento de Nossa Senhora do Carmo, the chosen architectural elements are the door and the cover of the Church, as in the Palacete das Artes, the rear facade and one of the sculptures of the gardens. The 123D Catch® is efficient for the purpose of architectural records, however, there are still limitations of technical and spatial order to be observed.

Palavras-chave: Autodesk 123D Catch, Heritage Education, Learning Objects, Photography, Architectural Heritage,

Palavras-chave: Autodesk 123D Catch, Heritage Education, Learning Objects, Photography, Architectural Heritage,

DOI: 10.5151/despro-sigradi2015-100032

Referências bibliográficas
  • [1] Autodesk (2011). Autodesk 123D Catch e Prévia da Tecnologia Autodesk 123D Make disponíveis para download. http://www.autodesk.com.br/adsk/servlet/item?siteID=1003425&id=18110502&linkID=13008494 Disponível em acesso em 12/08/2015.
  • [2] Autodesk (2015). Transformando o 3D que conhecemos: A família Autodesk 123D se expande. Disponível em , acesso em 08/08/2015.
  • [3] Baisch, L. F. (2015). Objetos de Aprendizagem para Educação Patrimonial. 7o Mestres e Conselheiros. Belo Horizonte: (n.d.).
  • [4] Cerqueira, R. W. et. al. (2003) Utilização do software Photomodeler na conservação e restauração de monumentos. XXI Congresso Brasileiro de Cartografia. Belo Horizonte: (n.d.).
  • [5] Groetelaars, N. J. (2004) Um Estudo da Fotogrametria Digital na Documentação de Formas Arquitetônicas e Urbanas. Salvador: Faculdade de Arquitetura da Universidade Federal da Bahia.
  • [6] Jordan, K. F. (2006). De Villa Catharino a Museu Rodin Bahia 1912- 2006: Um Palacete Baiano e sua História. Salvador: IPAC.
  • [7] Lins, E. A.(2012). Salvador e a Bahia de todos os santos: Guia de Arquitetura e Paisagem. Salvador:Escandon Impressiones. Museu Rodin (2015). (n.d.) Disponível em , acesso em 08/08/2015.
  • [8] Ribeiro, J. C. (2002). Fotogrametria Digital. I Workshop sobre Geoprocessamento da UFV. Viçosa: UFVGEO. Disponível em: , acesso em 26/12/2002.
  • [9] Silva, I. (1999). Curso de Fotogrametria Digital. São Carlos: ExpoGEO USP.
Como citar:

Baisch, Lucas Figueiredo; Costa, Luis Gustavo Gonçalves; "Uso do Aplicativo Autodesk 123D Catch® para Coleta de Dados na Confecção de Objetos de Aprendizagem em Educação Patrimonial", p. 497-501 . In: . São Paulo: Blucher, 2015.
ISSN 2318-6968, ISBN: 978-85-8039-136-7
DOI 10.5151/despro-sigradi2015-100032

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações