Full Article - Open Access.

Idioma principal

UrbX: Information and urban interactive experiences

Urssi, Nelson;

Full Article:

The Information and Communication Technologies (ICTs) have been incorporated into daily life and provide new habits and usages of the urban environment. As an interconnected set of flows and languages​​, the city is a place of interaction and presents social, economic and cultural opportunities that give new shape to our daily experiences. The ubiquitous and pervasive computing, a variety of devices and mobile sensors, locative telecommunication and applications, allows that constant data stream be created, analyzed and expands the study of information in the city and what we mean by urban culture. This research, of qualitative and phenomenological character, starts from theoretical basis and reflection about the fields of knowledge of interaction and information design while relating to the theory of complexity. The article characterizes and qualifies informational layers in the urban space as a place of interactive experience of the user/citizen (UrbX) into typologies that define the city, this complex entity, such as an organic, dynamic and culturally movement.

Full Article:

Palavras-chave: informação, interação, complexidade, mídia locativa, urbanidade, information,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/designpro-CIDI-108

Referências bibliográficas
  • [1] AUGÉ, Marc. Não Lugares. Introdução a uma antropologia da supermodernidade. Campinas: Papirus, 1994.
  • [2] BEIGUELMAN, Giselle; LA FERLA, Jorge (org). Nomadismos tecnológicos. São Paulo: Editora Senac, 2011.
  • [3] CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. A era da informação: economia, sociedade e cultura. São Paulo: Paz e Terra - v1, 1999.
  • [4] ________________. Networks of outrage and hope. Social moviments in the internet age. Cambridge: Polity Press, 2012.
  • [5] DIMITROV, Vladimir. A new kind of social science: study of self-organization of human dynamics. Morrisville: Lulu.com, 200
  • [6] IBM - THE INTELLIGENT UTILITY NETWORK. Disponível em http://www.ibm.com/podcasts/howitworks/index.shtml. Acesso18 set 2010.
  • [7] JOHNSON, Steven. Emergência: a vida integrada de formigas, cérebros, cidades e softwares. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2003.
  • [8] LATOUR, Bruno. Networks, Societies, Spheres. Reflections of na Actor-Network Theorist. in International Journal of Communication 5. 2011. Disponível em http://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/1094/558 Acesso 29 novembro 2012.
  • [9] LEMOS, André. Mídia Locativa e Territórios Informacionais. Disponível em http://www.facom.ufba.br/ciberpesquisa/andrelemos/midia_locativa.pdf Acesso 30 set 200
  • [10] ____________. Comunicação e práticas sociais no espaço urbano: as características dos Dispositivos Híbridos Móveis de Conexão Multirredes. Disponível em Andlt;http://www.facom.ufba.br/ciberpesquisa/andrelemos/DHMCM.pdfAndgt;. Acesso 30 set 2009.
  • [11] LIDWELL, William. HOLDEN, Kritina. BUTLER, Jill . Universal Principles of Design. Rockport Publishers. Inc. 2003.
  • [12] MANOVICH, Lev. The Language of New Media. Massaschussets: MIT Press, 2002.
  • [13] MCLUHAN, Herbert Marshall. Os meio são as massagens: um inventário de efeitos. Record, Rio de Janeiro, 1969.
  • [14] ________________________. Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo: Cultrix, 1996.
  • [15] McCULLOUGH, M. Digital ground: Architecture, pervasive computing, and environmental knowing. Cambridge: The MIT Press, 2004.
  • [16] MENDES, Candido (org.); LARRETA, Enrique (ed.). Representação e Complexidade . Rio de Janeiro: Garamond, 2003.
  • [17] MIÈGE, Bernard. A sociedade tecida pela comunicação (Técnicas da informação e da comunicação entre inovação e enraizamento social), São Paulo, Paulus, 2009.
  • [18] MIT Senseable City Lab. Disponível em http://senseable.mit.edu/. Acesso 20 out 2010.
  • [19] MORIN, Edgard. Problema Epistemológico da Complexidade. Europa-America, 2002.
  • [20] PREECE, Jennifer; ROGERS, Yvonne; SHARP, Helen . Design de interação: Além da interação homem-computador. Tradução: Viviane Possamai. Porto Alegre: Bookman, 2005.
  • [21] SANTOS, Milton. A Natureza do Espaço.São Paulo: Edusp, 2008.
  • [22] SHEPARD, Mark. Sentient City: Ubiquitous Computing, Architecture, and the Future of Urban Space. The MIT Press, 2011.
  • [23] VASSÃO, Caio Adorno. Arquitetura Livre: Complexidade, Metadesign e Ciência Nômade. Tese de doutorado, USP 2008.
  • [24] VASSÃO, Caio Adorno; FREITAS, Julio César; MARIN, Túlio C. T. “Infra-estrutura em computação pervasiva para suporte à pesquisa acadêmica colaborativa” In Anais do 2o Congresso Internacional de Design da Informação. Senac, São Paulo, 2005.
  • [25] VIRILIO, Paul. O espaço crítico. Rio de Janeiro: Ed.34, 1992.
  • [26] WOOLMAN, Matt. Digital information graphics. London: Thames and Hudson, 2002.
  • [27] WURMAN, Richard Saul. Ansiedade de informação: como transformar informação em compreensão. São Paulo: Cultura, 1991.
  • [28] ____________________. Making the City Observable. Walker Art Center, Minneapolis, 1971.
  • [29] WURMAN, Richard Saul; KATZ, Joel. Beyond Graphics: the Architecture of Information. in AIA Journal, Oct. 1975.
Como citar:

Urssi, Nelson; "UrbX: Information and urban interactive experiences", p. 1146-1154 . In: In Coutinho, Solange G.; Moura, Monica; Campello, Silvio Barreto; Cadena, Renata A.; Almeida, Swanne (orgs.). Proceedings of the 6th Information Design International Conference, 5th InfoDesign, 6th CONGIC [= Blucher Design Proceedings, num.2, vol.1]. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, ISBN: 978-85-212-0824-2
DOI 10.5151/designpro-CIDI-108

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações