Agosto 2017 vol. 3 num. 6 - SBDS + ISSD 2017

Artigo Completo - Open Access.

Idioma principal

Transformations of graffiti from the perspective of global flows: representativeness in the city of Belo Horizonte

Oliveira, Mayara Emanuelli da Cruz ; Castro, Maria Luiza A. C. ;

Artigo Completo:

Graffiti is an artistic and, above all, social manifestation being, thus, susceptible to the transformations that occur in this area, such as those related to globalization. This paper aims at analyzing if globalization weakens local qualities present in this kind of work, thus encouraging mass phenomena. Initially, the text outlines a brief history of this urban art, along with its essential concepts and values. The following section focuses on the theories of globalization, both from the homogenization and heterogeneity perspectives. It regards the current scenario of graffiti as an experience guided by the diversity and intensity of global flows, deployed in various coexisting layers, which create particular virtual worlds, or scapes. These scapes result in a new concept of culture, now deterritorialized and multiple, as proposed by Appadurai (1996). Finally, these concepts are inspected within the context of graffiti in the city of Belo Horizonte, based on interviews made with local artists. This leads to the understanding that, although there is a strong foreign influence, mainly American, it is added to the individual life experiences of each artist, creating new identities, and thus, the presence of various styles on the walls of the city.

Artigo Completo:

Palavras-chave: Graffiti. Urban art. Globalization. Street art. Homogenization. Belo Horizonte,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/sbds-issd-2017-025

Referências bibliográficas
  • [1] APPADURAI, A. 1996. Dimensões culturais da globalização: A modernidade sem peias. Teorema, Lisboa, 2004.
  • [2] CAIAFA, J.; SODRÉ, R. Imagens urbanas: alguns aspectos da produção contemporânea de grafite no Rio de Janeiro. In: BORELLI, S; FREIRE FILHO, J. (org.) Culturas juvenis no século XXI. São Paulo, Educ, 2008 apud SANTOS, M. H. Jovens na prática do grafite: trajetória de invenções e inversões. Dissertação (Mestrado). São Paulo, PUC-SP, 2009. Available in
  • [3] CANCLINI, N. Culturas Híbridas – estratégias para entrar e sair da modernidade, 4th ed. UNESP, São Paulo, 2000.
  • [4] CRANE, D. Culture and globalization: Theoretical models and emerging trends. In: CRANE D.; KAWASHIMA N.; KAWASAKI K. (eds). Global Culture: Media, Arts, Policy, and Globalization. Routledge, London and New York, 2002.
  • [5] FEATHERSTONE, M. (org.). Cultura global: nacionalismo, globalização e modernidade, 3th ed. Rio de Janeiro, Vozes, 1990 apud ZIGLIO, L.; COMEGNA M.A. A cultura e o processo de globalização. Estudos geográficos. Rio Claro, 3(2):91-102, Dezembro, 2005 (ISSN 1678—698X). Available in https://www.researchgate.net/profile/Luciana_Ziglio/publication/228646902_A_CULTURA_EO_PROCESSO_DE_GLOBALIZACAO/links/55ed144208aeb6516268d000.pdf?origin=publication_detail
  • [6] HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro, DP&A, 200
  • [7] FERREIRA, M. H. Arte e cidade: grafiteiros e pixadores em Belo Horizonte. In: Teoria e Sociedade – Antropologias e Arqueologias, hoje. Belo Horizonte, Universidade Federal de Minas Gerais, 2014. (ISSN 1518-4471). Available in
  • [8] GITAHY, C. O que é Graffiti, 1st ed. Brasiliense, São Paulo, 1999.
  • [9] LODI, M. I. A escrita das ruas e o poder público no projeto Guernica de Belo Horizonte. Dissertação (Mestrado). Belo Horizonte, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, 2003. Available in
  • [10] PINHEIRO, C. “MINAS DE MINAS”: trajetórias de mulheres grafiteiras na cidade de Belo Horizonte. Caxambu, Anais do 40º Encontro Anual da Anpocs, 2016. (ISSN 2177-3092). Available in
  • [11] SANTOS, M. H. Jovens na prática do grafite: trajetória de invenções e inversões. Dissertação (Mestrado). São Paulo, PUC-SP, 2009. Available in
  • [12] VIANA, M. L. Dissidência e subordinação: um estudo dos grafites como fenômeno estético/cultural e seus desdobramentos. Dissertação (Mestrado). Belo Horizonte, UFMG, 2007. Available in
Como citar:

Oliveira, Mayara Emanuelli da Cruz; Castro, Maria Luiza A. C.; "Transformations of graffiti from the perspective of global flows: representativeness in the city of Belo Horizonte", p. 149-155 . In: Anais do Simpósio Brasileiro de Design Sustentável e International Symposium on Sustainable Design 2017. São Paulo: Blucher, 2017.
ISSN 2318-6968, DOI 10.5151/sbds-issd-2017-025

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações