Full Article - Open Access.

Idioma principal

The organic seal certification communication applied on packaging design.

Barbosa, Elisa Quartim;

Full Article:

The purpose of this article is to analyze the organic certification seal applied in food packaging along with analysis of its visual patterns, composition balance and reading movement. The theoretical basis for the analysis considered in these packages is based on studies of semiotics and from directions indicated by the Gestalt. For the analysis of the seal application on the packaging, was selected two similar organic products, from the companies Mãe Terra and Via Pax Bio, for proper comparison considering the specificities of each case analyzed. The result of this analysis enables direct way of applying for organic certification labels on food packages along with other technical information or required by law.

Full Article:

Palavras-chave: embalagem, rotulagem, orgânico, design gráfico, packaging,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/designpro-CIDI-19

Referências bibliográficas
  • [1] BAXTER, M. Projeto de produto: guia prático para o design de novos produtos. São Paulo: Edgard Blucher, 2000.
  • [2] BRASIL Presidência da República. Decreto 6.323 de 27 de dezembro de 2007. Regulamenta a Lei Federal 10.831/03. In: Legislação Andlt;www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/Decreto/D6323.htmAndgt;. 31/07/2012
  • [3] BRINGHURST, Robert. Elementos do estilo tipográfico. São Paulo: Cosac Naify, 2005.
  • [4] DONDIS, D. A. Sintaxe da linguagem visual. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
  • [5] TISKI- FRANCKOWIAK, I. T. Homem, comunicação e cor. 4ª ed. São Paulo: ícone, 2000.
  • [6] FERRARA, L. D. Leitura sem palavras. 3a. ed. São Paulo: Ática, 1993.
  • [7] GURGEL, F. A. Administração da embalagem. São Paulo: Thomson Learning, 200
  • [8] HOFFMAN, D. Inteligência Visual: como criamos o que vemos. São Paulo: Campus, 2001.
  • [9] KARSAKLIAN, Eliane. Comportamento do consumidor. São Paulo: Atlas, 2000.
  • [10] LAUTENSCHLÄGER, B.I. Avaliação de embalagem de consumo com base nos requisitos ergonômicos informacionais. Dissertação de Mestrado. UFSC. Florianópolis, SC, 2001.
  • [11] MAPA. Ministério da Agricultura, Pecuária e Abastecimento. Manual de aplicação do selo oficial para produtos orgânicos. Secretaria de Desenvolvimento Agropecuário e Cooperativismo. – Brasília : Mapa/ACS, 2009.
  • [12] ____. Ministério da Agricultura , Pecuária e Abastecimento. In: Prefira orgânicos. Andlt;http://www.prefiraorganicos.com.br/oquesao.aspxAndgt;, 31/07/ 20
  • [13] ____. Ministério da Agricultura , Pecuária e Abastecimento. In: Orgânicos: Andlt;http://www.agricultura.gov.br/desenvolvimento-sustentavel/organicosAndgt;. 31/07/2012.
  • [14] MESTRINER, F. Gestão estratégica de embalagem. Uma ferramenta de competitividade para sua empresa. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.
  • [15] NEGRÃO, C.; CAMARGO, E. Design de embalagem: do marketing à produção. São Paulo: Novatec Editora, 2008.
  • [16] ORGANIC SERVICES; VITALFOOD. Pesquisa sobre o comportamento e a percepção do consumidor de alimentos orgânicos no Brasil – 2010. Jundiaí: 2010.
  • [17] POPAI. Disponível em:Andlt;http://www.popai.com/engage/?p=52Andgt;. Acesso em: 08/07/2013.
  • [18] SANTAELLA, L. Semiótica Aplicada. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2005.
  • [19] ____. O que é semiótica. 32. ed. São Paulo: Brasiliense, 2012.
Como citar:

Barbosa, Elisa Quartim; "The organic seal certification communication applied on packaging design.", p. 218-227 . In: In Coutinho, Solange G.; Moura, Monica; Campello, Silvio Barreto; Cadena, Renata A.; Almeida, Swanne (orgs.). Proceedings of the 6th Information Design International Conference, 5th InfoDesign, 6th CONGIC [= Blucher Design Proceedings, num.2, vol.1]. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, ISBN: 978-85-212-0824-2
DOI 10.5151/designpro-CIDI-19

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações