Full Article - Open Access.

Idioma principal

The function of format: the influence of the dimensions in the organization of the message in the book illustrated

Ruiz, Tássia; Martins, Rosane Fonseca de Freitas;

Full Article:

This article aims to investigate the function of the format in picture books. Highlights the influence that this way of narrating has in the message of the book, exemplifying that text and image combine not only among themselves but also with the support. The descriptive and analytical method explores in illustrated books such influences in order to express the narrative space and time. It is expected that such contributions to exemplify the "the page turn" of the book, the designer has the materiality of the book, a strategic factor in the editorial process and understand the importance of design to create works that can meet children’s expectations; sophisticated readers.

Full Article:

Palavras-chave: Formato, livro ilustrado, Design editorial, Format,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/designpro-CIDI-35

Referências bibliográficas
  • [1] BADER, Barbara. American picturebooks from Noah''s ark to the Beast within. New York: Macmillan Publishing Company, 1976.
  • [2] CALI, Davide. Ilustrações de Serge Bloch. Fico à espera... São Paulo: Cosac naif, 2007.
  • [3] CHARTIER, Roger. O desafio da escrita. São Paulo: UNESP, 2002.
  • [4] FERNANDES, C. R. D. Leitura, literatura infanto-juvenil e educação. Londrina: EDUEL, 2007.
  • [5] HUNT, P. Crítica, teoria e literatura infantil. São Paulo: Cosac Naify, 2010.
  • [6] LAJOLO, M.;ZILBERMAN, R. Literatura infantil brasileira: História ε Histórias. São Paulo: Editora Ática, 2007.
  • [7] LINDEN, Sophie Van der. Para ler o livro ilustrado. São Paulo: Cosac Naif, 2011.
  • [8] MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (MEC). Programa Nacional Biblioteca da Escola. Apresentação. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_contentAndamp;view=articleAndamp;id=12368Andamp;Itemid=557. Acesso em: 11 jun.2013.
  • [9] MITCHELL, W. J. T. Iconology: image, text, ideology. Londres: University of Chicago, 1942.
  • [10] MORAES, O. Como se faz um livro?: depoimento [06 de mar. 2009]. Revista Crescer. Entrevista concedida a Cristiane Rogerio. Disponível: https://www.youtube.com/watch?v=n-Xi4LxEClw. Acesso em: 11 jun. 2013.
  • [11] MORAES, O. O Projeto gráfico do livro infantil e juvenil. In: OLIVEIRA, I. de (org.). O que é qualidade em ilustração no livro infantil e juvenil: com a palavra o ilustrador. São Paulo: 2008. p.48-59.
  • [12] NEWELL, Peter. O livro Inclinado. São Paulo: Cosac Naif,2008.
  • [13] NIKOLAJEVA, M.; SCOTT, C. Livro ilustrado: palavras e imagens. São Paulo: Cosac Naif, 2011.
  • [14] NODELMAN, Perry. Words about Pictures. Georgia: University of Georgia Press, 1988
  • [15] SIPE, L. How picture books work: a semiotically framed theory of text-picture relationships. Children´s literature in education. v.29, n.2, p.97 -108, 1998.
  • [16] VILELA, Fernando. Lampião Andamp; Lancelote. São Paulo: Cosac Naif, 2006.
Como citar:

Ruiz, Tássia; Martins, Rosane Fonseca de Freitas; "The function of format: the influence of the dimensions in the organization of the message in the book illustrated", p. 390-397 . In: In Coutinho, Solange G.; Moura, Monica; Campello, Silvio Barreto; Cadena, Renata A.; Almeida, Swanne (orgs.). Proceedings of the 6th Information Design International Conference, 5th InfoDesign, 6th CONGIC [= Blucher Design Proceedings, num.2, vol.1]. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, ISBN: 978-85-212-0824-2
DOI 10.5151/designpro-CIDI-35

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações