Full Article - Open Access.

Idioma principal

The emotional dimension in activity theory

Rodrigues, Laís ; Campello, Silvio Barreto ;

Full Article:

This study aimed to highlight the importance of emotion in the process of cognition necessary to carry out a particular activity, proposing to reaffirm in practice, the thesis of the inseparability of the cognitive and the affective composition of consciousness. Emphasizing the theoretical dimension of this emotional on activity theory of Leontiev, aims to demonstrate, then, the possible contribution of this relationship for the development of projects in design. This new vision about product development, brings to light the current design, a new culture projetual with investigation procedures and approaches increasingly concerned with the intended users, observing the user-product relationship from the perspective of cultural conformation in which that individual and their artifacts are inserted. Thus, the mode of action and the way of perceiving the world are internalized according to a social structure acquired over the personal history of each subject and it is this social dynamic that makes objects translators of its principles.

Full Article:

Palavras-chave: Teoria da atividade, emoção, projetos de design, Activity theory,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/designpro-CIDI-39

Referências bibliográficas
  • [1] BARRETO CAMPELLO, S. Aprendizagem mediada por computador: uma proposta para estudos de usabilidade. In: C. G. Spinillo, S. Padovani, et al, (Org.). Selected Readings on Information Design: communication, technology, history and education. Curitiba: SBDI, 2009. p.189-200.
  • [2] DAMÁSIO, A. O erro de Descartes. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.
  • [3] LEITE, I. Emoções, sentimentos e afeto: uma reflexão sócio-histórica. Araraquara: JM Editorial, 1999.
  • [4] LEONTIEV, A. O desenvolvimento do psiquismo. 2ª Ed. São Paulo: Centauro, 200
  • [5] MACHADO, Letícia Vier; FACCI, Marilda Gonçalves Dias and BARROCO, Sonia Mari Shima. Teoria das emoções em Vigotski. Psicol. estud. [online]. 2011, vol.16, n.4, pp. 647-657. ISSN 1413-7372. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-7372201100040001 Acessado em: 10/06/2013.
  • [6] NORMAN, D. A. Design emocional: porque adoramos (ou detestamos os objetos do dia-a-dia). Tradução de Ana Deiró. Rio de Janeiro: Rocco, 2008.
  • [7] REY, G. El lugar de las emociones en la constitución social de lo psíquico: el aporte de Vigotski. Educação Andamp; Sociedade, 70 (1), 2000, pp. 132-148. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=87313695006. Acessado em: 05/05/2013
  • [8] SMIRNOV, A. A. Las emociones e los sentimentos. In Smirnov, A. A., Leontiev, A. N., Rubishtein, S. L. , Tievplov, B. M. Psicologia. México: Editora Grijalbo S. A., 1969.
  • [9] VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores, 7ª Ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
  • [10] VYGOTSKY, L.S. Teoría de las emociones: estúdio histórico-psicológico. Madri: Akal, 2004.
Como citar:

Rodrigues, Laís; Campello, Silvio Barreto; "The emotional dimension in activity theory", p. 435-440 . In: In Coutinho, Solange G.; Moura, Monica; Campello, Silvio Barreto; Cadena, Renata A.; Almeida, Swanne (orgs.). Proceedings of the 6th Information Design International Conference, 5th InfoDesign, 6th CONGIC [= Blucher Design Proceedings, num.2, vol.1]. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, ISBN: 978-85-212-0824-2
DOI 10.5151/designpro-CIDI-39

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações