Full Article - Open Access.

Idioma principal

The Design of information and its contribution to the educational process through digital media

Ferraresso, Henrique; Moura, Monica; Paschoarelli, Luís Carlos;

Full Article:

On the volume and complexity of the information existing in contemporary communication clear and accessible to a wide range of media has become essential. Information design addresses this need, mixing typography, illustration, communication studies, ergonomics, psychology, sociology, linguistics, computer science, and a variety of other fields to create messages concise and unambiguous. Because of this need to transmit information that is received with greater clarity the information design is gaining more importance in the development of projects aimed at better quality and effectiveness, especially in hypermedia projects. Among the projects in hypermedia, it is observed that in many areas of paramount importance such as education, for example, has ordered a higher job demand information design, this work is directed largely to the development of teaching materials digital.

Full Article:

Palavras-chave: design de informação, educação, objetos de aprendizagem, nformation design,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/designpro-CIDI-29

Referências bibliográficas
  • [1] BLOOM, BENJAMIM S. et all. 1983. Manual de avaliação formativa e somativa do aprendizado escolar. São Paulo: Pioneira.
  • [2] BONSIEPE, Gui.1997. Design: do material ao digital. FIESC; SENAI; IEL; SEBRAE – SC.
  • [3] BROOKE, J. 1996. SUS: A quick and dirty usability scale. In P. W. Jordan, B. Thomas, B. A. Weerdmeester, Andamp; I. L. McClelland (Eds.), Usability evaluation in industry. London: Taylor Andamp;
  • [4] Francis.
  • [5] HOHMAN, B.C.; OKIMITO, M.L.L.R.2003. Avaliação da usabilidade de um modelo de cadeira ergonômica. In: Congresso Internacional de Ergonomia e Usabilidade de Interfaces, 3.
  • [6] IIDA, Itiro. 2005. Ergonomia - projeto e produção. 2ª edição. São Paulo Ed. Edgar Blücher Ltda.
  • [7] LONGMIRE, W. 2001. A Primer On Learning Objects. American Society for Training Andamp; Development. Virginia/USA.
  • [8] O’GRADY, V. Jenn; O’ GRADY, V. Ken. 2008. The Information Design Handbook. Cincinnati: How Books.
  • [9] OSGOOD, C. E., Suci, G., Andamp; Tannenbaum, P. 1957. The measurement of meaning. Urbana:
  • [10] University of Illinois Press.
  • [11] PASCHOARELLI, L.C. 2003. Usabilidade aplicada ao design ergonômico de transdutores de
  • [12] ultra-sonografia: uma proposta metodológica para avaliação e análise do produto [Tese de Doutorado]. São Carlos: UFSCar.
  • [13] PRATA, C. L. e Nascimento, A. C. A. A. 2007. Objetos de aprendizagem: uma proposta de recurso pedagógico. Brasília: MEC, SEED.
  • [14] RADFAHRER, Luli. 2002. Design/Web/Design 2. São Paulo: Market Press.
  • [15] WEISS, A. L. e Cruz, M. L. R. 1999. A informática e os problemas escolares de aprendizagem. 2.ed., Rio de Janeiro.
  • [16] WURMAN, Richard Saul. 2000. Information Anxiety 2. 2 ed. Nova Iorque: Que.
  • [17] ABERGO - ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE ERGONOMIA. Disponível em:
  • [18] Andlt;http://www.abergo.org.brAndgt;,27/11/ 2012.
  • [19] BETTIO, R. W. de; MARTINS, A. Objetos de aprendizado: um novo modelo direcionado ao ensino a distância. Documento online publicado em 17/12/ 2004: Disponível em: Andlt;http://www.universia.com.br/materia/materia.jsp?id =5938Andgt;, 20/11/2012.
  • [20] CYBIS, W. A. Projeto Ergolist. Departamento de Informática e Estatística – INE – Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC. Disponível em: Andlt;http://www.labiutil.inf.usfsc.br/ergolist/Andgt; , 05/12/2012.
  • [21] SÁ FILHO, C. S.; MACHADO, E. de C. O computador como agente transformador da educação e o papel do Objeto de Aprendizagem. Documento online publicado em 17/12/2004: Disponível em: Andlt;http://www.universia.com.br /matéria /materia.jsp?materia=5939Andgt;, 20/03/2006.
Como citar:

Ferraresso, Henrique; Moura, Monica; Paschoarelli, Luís Carlos; "The Design of information and its contribution to the educational process through digital media", p. 326-338 . In: In Coutinho, Solange G.; Moura, Monica; Campello, Silvio Barreto; Cadena, Renata A.; Almeida, Swanne (orgs.). Proceedings of the 6th Information Design International Conference, 5th InfoDesign, 6th CONGIC [= Blucher Design Proceedings, num.2, vol.1]. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, ISBN: 978-85-212-0824-2
DOI 10.5151/designpro-CIDI-29

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações