Full Article - Open Access.

Idioma principal

Teaching strategies of the design from a procedural approach of the project: the contributions of Critical Process in investigating design method.

Marinho, Claudia; Brasil, Alexia; Cardoso, Daniel;

Full Article:

The purpose of this paper is to present the Critical Process as a strategy to address the projective practice from the focus of the communication. The corpus of research, we chose the different features and languages that are used by the students design the UFC, to translate and share new ideas (diagrams, sketches, drawings, maps, charts, written notes and videographic records, photography, among other forms of language) in the disciplines of design cycle vocational course. This research is part of the research activities of the LabRep (Laboratory trial Representation Project). The methodology proposed by the Critical Process as applied in this study, enables the recognition of the ratings made by the designer - defined as process documents - as forms of representations, which taken together, allow to identify and describe the different networks and discursive constructions that engender the development of the project. How to map the types of employee representation, we take the classification proposed by Manfredo Massironi in The phisicology of graphic images. Massironi, their taxonomy concerns the acquisition of ways of thinking through drawing on the historical scale of human existence, to Salles network is observed in each process.

Full Article:

Palavras-chave: metodologia, representação, ensino, processo, methodology,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/designpro-CIDI-57

Referências bibliográficas
  • [1] ARNHEIM, R. 1998. El pensamiento visual. Barcelona: Paidós Ibérica.
  • [2] KRIPPENDORFF, Klaus. 2001. Design centrado no ser humano: uma necessidade cultural. In: Estudos em Design. Rio de Janeiro: Associação de Ensino de Design do Brasil. v.8, n.3, 87-98.
  • [3] LAWSON, Bryan. 2011. Como Arquitetos e Designers Pensam. São Paulo: Oficina de Textos.
  • [4] MAGALHÃES, G.; POMBO, F. 2010. O desenho como proposta de criatividade para o projecto em design: estudos de caso portugueses. In: Cultura Visual, Salvador: EDUFBA, n. 13, 121-131.
  • [5] MASSIRONI, Manfredo. 2000. The Pysicholgy of Graphic Images: seeing, drawing, communicating. London: Psychology press.
  • [6] MORAES, Dijon de. Metaprojeto. 2010. O design do design. São Paulo: Blucher.
  • [7] MUNARI, Bruno. 1998. Das Coisas nascem coisas. São Paulo: Martins Fontes.
  • [8] NOJIMA, Vera Lucia. 2006. Os estudos das linguagens como apoio aos processos metodológicos do design. In: Luiz Antônio Luiz Coelho. (Org.). Design: Método. Rio de Janeiro: Novas Idéias. PUC-Rio,
  • [9] PIPES, A. 2010. Desenho para Designers. São Paulo: Ed. Edgard Blücher.
  • [10] RODRIGUES, ISABEL MARIA DÂMASO. 2008. Estratégias de desenho no projecto de design : um estudo sobre o uso do desenho como recurso instrumental e criativo ao serviço do pensamento visual do designer de equipamento. Tese de doutorado não publicada. Faculdade de Belas Artes, Universidade de Lisboa, Portugal.
  • [11] SALLES, Cecilia A. 2006.Redes de criação: Construção da obra de arte. Vinhedo: Ed. Horizonte,
  • [12] SALLES, Cecilia A. 2007.Desenho de criação. In Edith Derdik (Org.) Disegno, Desenho Designio. São Paulo: Editora Senac.
Como citar:

Marinho, Claudia; Brasil, Alexia; Cardoso, Daniel; "Teaching strategies of the design from a procedural approach of the project: the contributions of Critical Process in investigating design method.", p. 604-616 . In: In Coutinho, Solange G.; Moura, Monica; Campello, Silvio Barreto; Cadena, Renata A.; Almeida, Swanne (orgs.). Proceedings of the 6th Information Design International Conference, 5th InfoDesign, 6th CONGIC [= Blucher Design Proceedings, num.2, vol.1]. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, ISBN: 978-85-212-0824-2
DOI 10.5151/designpro-CIDI-57

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações