Full Article - Open Access.

Idioma principal

Taxonomias de Geometria da Arquitetura Contemporânea como elementos didáticos para a prática do Projeto Paramétrico

Pires, Janice de Freitas ; Gonçalves, Alexandre ; Pereira, Alice Therezinha Cybis ;

Full Article:

This work has a didactic approach in teaching digital graphic representation for Architectural Design. Seeks to identify structures to know that support geometric concepts employed in works of contemporary architecture. Faced with technological advances and the recent insertion of parametric design in offices and schools of architecture, the study also aims to support the recognition techniques parametric modeling related to such concepts. How explicit methodology to know structures are adopted, taxonomies and ontologies, we consider the potential of these structures to explain the treaty knowledge and facilitate the association of educational materials on the topic in online systems, supporting learning processes of the agents involved (students and teachers).

Full Article:

Palavras-chave: Architecture Education; Parametric Modeling; Contemporary Architecture; Taxonomy; Ontology,

Palavras-chave: ,

DOI: 10.5151/despro-sigradi2016-524

Referências bibliográficas
  • [1] Borda, A. Pires, J. F. Dalla Vecchia, L. Celani, G. (2010). Produção e Compartilhamento de Objetos de Aprendizagem Dirigidos ao Projeto de Arquitetura [Production and sharing of learning objects, aimed at architecture desing projects]. In: SIGRADI, Bogotá. Proceedings of the 14th Congress of the Iberoamerican Society of Digital Graphics. Bogotá: Ediciones Uniandes, v. 0 p. 104-107.
  • [2] Burry.J. Burry, M.. (2010). The New Mathematics of Architecture. London: Thames e Hudson.
  • [3] Chevallard, Y. (1999). El Análisis de las Prácticas Docentes en la Teoría Antropológica de Lo Didáctico. Recherches em Didactique de Mathématiques, Vol 19, nº 2, pp. 221-266. (Traducción de Ricardo Barroso, Universidad de Sevilla). Retrieved from http://www.uaq.mx/matematicas/redm/art/a1005.pdf
  • [4] Mitchell W. J. (1990). The Logic of Architecture. Cambridge: MIT Press.
  • [5] Monedero, J. Parametric design. A review and some experiences. Automation in Construction (2000). Retrieved from http://info.tuwien.ac.at/ecaade/proc/moneder/moneder.htm
  • [6] Novo, H. F. (2007). A elaboração de taxonomia: princípios classificatórios para domínios interdisciplinares. Dissertação de Mestrado, Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação, Universidade Federal Fluminense. 172 p.
  • [7] Oliveira, L. C. Pereira, A. T. C. (2011). Mudanças metodológicas decorrentes da implantação recente de BIM em escritórios de arquitetura. In: XV SIGRADI - Congresso de la Sociedad Iberoamericana de Gráfica Digital, Santa Fé - Argentina. SIGRADI 2011 – Cultura Aumentada, v. XV. p. 134-137
  • [8] Pires, J. F. Borda, A. S. (2009). Construção de Vocabulário e Repertório Geométrico para os estágios iniciais da prática Projetual de Arquitetura. In: XIX Simpósio Nacional de Geometria Descritiva e Desenho Técnico e VIII Conference on Graphics Engineering for Arts and Design - Linguagens e Estratégias da Expressão Gráfica: Comunicação E Conhecimento. Bauru: UNESP, v. 01. p. 1167-1181.
  • [9] Pires, J. F. Construção do Vocabulário e Repertório Geométrico para o Projeto de Arquitetura. (2010). Dissertação de Mestrado, Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo – PROGRAU, UFPEL, Pelotas. 154 p. Retrieved from http://prograu.ufpel.edu.br/uploads/biblioteca/dissertacao_janice.pdf
  • [10] Pires, J. F.; Borda, A. (2010). Identificação de estruturas de saber implícitas em materiais didáticos para a delimitação de uma taxonomia de domínio. In: 1º Congresso Internacional de Educação a Distância da UFPel, Pelotas, Brasil.
  • [11] Pottmann, H. Asperl, A. Hofer, M. Kilian, A. (2007). Architectural Geometry. Exton, Pensnsylvania: Bentley Institute Press.
  • [12] Pottmann, H. (2010). Architectural Geometry as Design Knowledge. Archittectural Design, v. 80. p.72-77. Retrieved from http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ad.1109/abstract
  • [13] Studer, R.; Benjamins, V. R.; Fensel, D. (1998). Knowledge Engineering: Principles and Methods. Data & Knowledge Engineering, v. 25, n. 1–2, p. 161-197.
  • [14] Vaz, C. V. (2011). Um método de ensino de projeto baseado no conhecimento: sistemas generativos e ontologias aplicadas no ensino de arquitetura paisagística. Tese de Doutorado, Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo, Universidade Estadual de Campinas.
  • [15] Woodbury, R. (2010). Elements of Parametric Design. London: Routledge.
Como citar:

Pires, Janice de Freitas; Gonçalves, Alexandre; Pereira, Alice Therezinha Cybis; "Taxonomias de Geometria da Arquitetura Contemporânea como elementos didáticos para a prática do Projeto Paramétrico", p. 71-77 . In: XX Congreso de la Sociedad Iberoamericana de Gráfica Digital [=Blucher Design Proceedings, v.3 n.1]. São Paulo: Blucher, 2016.
ISSN 2318-6968, DOI 10.5151/despro-sigradi2016-524

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações