Full Article - Open Access.

Idioma principal

Synesthesia between Colors and Flavorings in the Project of Environmental Perfumes Packaging

Kulpa, Cínthia; Hahner, Cristiane; Pinheiro, Eluza; Struck, Hanns Peter;

Full Article:

Packaging fulfills a vital role in communication between the product and a consumer with regard to strengthening its image as it adds meaning to the product, becoming itself a message that embodies the values that the consumer perceives. In this context, color plays an important role in deciding to purchase by a consumer, because it can be used as a strategy to introduce certain psychological subtlety even before the instant appeal of purchase. This article presents the results of a research on synesthesia colors and flavors, focusing on applications in environmental packaging of perfumes. Through a structured questionnaire with closed questions, the consumer audience related colors normalized to environmental scents based on pre-set parameters. The analysis of these results generated informations to know the relation between colors and flavors from the point of view of the consumer, allowing the use of the data in the application of colors to environmental packaging perfumes.

Full Article:

Palavras-chave: cores, aromas, sinestesia, embalagem, perfumes ambientais, colors,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/designpro-CIDI-61

Referências bibliográficas
  • [1] BONFIM, G. H. C. ; PASCHOARELLI, L. C. Andamp; SILVA, J. C. P. da. 2012. Percepção de esforços no uso de embalagens com tampas de rosca: parâmetros para o design ergonômico. Anais do 12º Ergodesign. Natal, RN. ISBN 978-85-7273-923-8.
  • [2] CHINEM, M. J. Andamp; FLÓRIO, M. 2005. A sinergia do design de embalagem na comunicação publicitária. UNIrevista - Vol.1, nº3: Julho/2006. ISSN 1809-4651.
  • [3] SALAY, M. C. 2006. Tecnologia de embalagens de sólidos. Fármacos e Medicamentos, São Paulo: RCN Comercial e Editora Ltda, Vol.7, nº41, julho/agosto/2006, 36-41.
  • [4] KLOHN, S. C. Andamp; PEREIRA , P. Z. 2012. Análise de compreensibilidade de pictogramas em embalagens de produtos perigosos. Anais do 12º Ergodesign. Natal, RN. ISBN 978-85-7273-923-8.
  • [5] FRASER, T. Andamp; BANKS, A. 2011. O guia completo da cor. São Paulo: Editora Senac.
  • [6] FRIELING, H. 1968. Das Gesetz Der Farbe. German: Muster-Schmidt: Göttingen.
  • [7] FRIELING, H. 1995. Der Farbenspiegel: Ein Schnelltest für Statistik und Charakterskizze mit den Farben des Frieling-Tests. German: Muster-Schmidt: Verlag.
  • [8] GOETHE, V. J. W. 1993. Doutrina das cores. Tradução Marco Giannotti. São Paulo: Nova Alex.
  • [9] IIDA, I. 2005. Ergonomia: projeto e produção. São Paulo: Blücher.
  • [10] KOCH, W. A. 1953. Deine Farbe, dein Charakter. Karl F. Hang: Sahlgau.
  • [11] LOBACH, B. 2001. Desenho Industrial: bases para a configuração dos produtos industriais. São Paulo: Blucher.
  • [12] NEGRÃO, C. Andamp; CAMARGO, E. 2008. Design de Embalagem: do marketing à produção. São Paulo: Novatec.
  • [13] NORMAN, D. 2004. Emotional Design. New York: Basic Books.
  • [14] ONO, M. 2006. Design e cultura: sintonia essencial. Curitiba: Edição da Autora.
  • [15] SILVEIRA, L. 2011. Introdução à teoria da cor. Curitiba: Ed. UTFPR.
  • [16] CHEN, K-M. Andamp; WANG, M.J. 2008. The Influence of Single-colour Preference and Area Ratio on Dichromatic Colour Preference. In: International Colour Association-AIC. Andlt;http://aic-colour-journal.org/index.php/JAIC/article/view/68Andgt;
  • [17] MESTRINER, F. 2011. Embalagem Andamp; Consumo. Andlt;http://www.mundodomarketing.com.br/artigos/fabio-mestriner/17603/embalagem-consumo.htmlAndgt;, 02/04/2013.
Como citar:

Kulpa, Cínthia; Hahner, Cristiane; Pinheiro, Eluza; Struck, Hanns Peter; "Synesthesia between Colors and Flavorings in the Project of Environmental Perfumes Packaging", p. 649-660 . In: In Coutinho, Solange G.; Moura, Monica; Campello, Silvio Barreto; Cadena, Renata A.; Almeida, Swanne (orgs.). Proceedings of the 6th Information Design International Conference, 5th InfoDesign, 6th CONGIC [= Blucher Design Proceedings, num.2, vol.1]. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, ISBN: 978-85-212-0824-2
DOI 10.5151/designpro-CIDI-61

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações