Full Article - Open Access.

Idioma principal

Suggestions of e-consumers to making e-commerce B2C interface more motivating.

Padovani, Stephania ; Puppi, Maicon Bernert ; Schlemmer, André ;

Full Article:

The e-commerce B2C continues its ascension in Brazil, leading consumers to modify their habits of purchase, in other words, consumers start to use graphical interfaces sites for such. During the interaction with B2C websites, interfaces can motivate or demotivate consumers whose intention is to purchase online. Within this context, this article seeks to answer the following question: which aspects of the interface, from e-consumers’ point of view can be improved to make B2C websites more motivating? To obtain the answer, we conducted an interaction test followed by a post-interaction questionnaire. Thus, the suggestions to make a website more motivating have had emphasis in informational aspects, interface functions and tools. Thus, we can conclude that the participants want B2C websites with necessary informational to guide and facilitate the goals during navigation, and not overwhelm them with unnecessary or excessive information that spoil the interaction. Also, provide functions / tools to facilitate and speed up the purchase process.

Full Article:

Palavras-chave: interação humano-computador, design de interface, aspectos motivacionais, comércio eletrônico., human-computer interaction,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/designpro-CIDI-87

Referências bibliográficas
  • [1] BLACKWELL, R. D.; MINIARD, P. W.; ENGEL, J. F. Comportamento do Consumidor. Tradução de Eduardo Teixeira Ayrosa (coord.). São Paulo: Pionera Thomson Learning, 2005.
  • [2] BRINCK, T.; GERGLE, D.; WOOD, S. D. Usability for the Web: Designing Web Sites that Work. San Francisco: Morgan Kaufmann, 200 
  • [3] CHENG, Y.-C.; YEH, H.-T. From concepts of motivation to its application in instructional design: Reconsidering motivation from an instructional design perspective. British Journal of Educational Technology, v. 40, p. 597-605, 2009.
  • [4] CYBIS, W. D. A. Engenharia de usabilidade: Uma abordagem ergonômica. Apostila do laboratório de utilizabilidade de informática - UFSC. Florianópolis, p. 1-138. 2003.
  • [5] CYBIS, W.; BETIOL, A. H.; FAUST, R. Ergonomia e usabilidade: conhecimentos, métodos e aplicações. São Paulo: Novatec Editora Ltda, 2007.
  • [6] E-BIT. WebShoppers 27ª Edição. E-bit Empresa Andamp; Câmara Brasileira de Comércio Eletrônico. São Paulo, p. 1-41, 2013.
  • [7] FLEMING, J. Web Navigation - Designing the User Experience. 1ª ed. Sebastopol, California: O''Reilly Andamp; Associates Inc., 1998.
  • [8] GALITZ, W. O. The essential guide to user interface design: An introduction to GUI design principles and techniques. 2ª. ed. New York: John Wiley Andamp; Sons, 2002.
  • [9] HIRSCHMAN, E. C.; HOLBROOK, M. B. Hedonic Consumption: Emerging Concepts, Methods and Propositions. American Marketing Association - Journal of Marketing, v. 46, n. 3, p. 92-101, 1982.
  • [10] HONORATO, G. Conhecendo o Marketing. 1ª. ed. Barueri - SP: Editora Manole Ltda , 2004.
  • [11] HUITT, W. G. Motivation to learn: An overview. Educational Psychology Interactive, Valdosta, GA: Valdosta State University, 20
  • [12] JUNIOR, S. D. D. L. Modelo conceitual de desenvolvimento de sistema informacional para e-commerces brasileiros. 2006. 295 f. Dissertação apresentada à Universidade Federal de Pernambuco, Centro de Artes e Comunicação, Programa de pós-graduação em Design - Mestrado em Design, Área de concentração: Design e ergonomia, Recife, Fevereiro 2006.
  • [13] KALBACH, J. Designing Web Navigation. 1ª ed. Sebastopol/California: O’Reilly Media Inc., 2007.
  • [14] KATO, T. What "question-asking protocols" can say about the user interface. International Journal of Man-Machine Studies, Academic Press Ltd. London, UK, 25, p. 659-673, 1986.
  • [15] KIEINGINNA, P. R.; KLEINGINNA, A. M. A categorized list of motivation definitions, with suggestions for a consensual definition Motivation and Emotion, Vol. 5, p. 263-291, 1981.
  • [16] LEWIS, C.; RIEMAN, J. Task-Centered User Interface Design - A Practical Introduction, 1993. Disponível em: Andlt;http://hcibib.org/tcuid/Andgt;. Acesso em: 23 novembro 2012.
  • [17] MASLOW, A. H. Introdução à psicologia do ser. Tradução de Álvaro Cabral. Coleção Anima. ed. Rio de Janeiro: Livraria Eldorado Tijuca Ltda, 1968.
  • [18] MATHWORKS. Creating Graphical User Interfaces (versão: 2012b). The MathWorks, Inc. Natick, Massachusetts, p. 1-179, 2012.
  • [19] MIRANDA, F. M. P. D. Estudo ergonômico de websites de comércio eletrônico: seleção do produto pelo usuário no processo de compra. 2004. 314 f. Dissertação de mestrado – Programa de Pós-Graduação do Departamento de Artes e Design – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2004.
  • [20] O''CONNEL, B. B2B.com - Ganhando dinheiro no e-commerce business-to-business. Tradução de Seagull Translation Services e Martha Malvezzi Leal. São Paulo: Makron Books Ltda, 2002.
  • [21] QIN, Z. Introduction to E-commerce. Beijing - China: Tsinghua University Press, Beijing Andamp; Springer Berlin Heidelberg New York, 2009.
  • [22] REEVE, J. Understanding Motivation and Emotion. 5ª. ed. New York: John Wiley Andamp; Sons, Inc., 2008.
  • [23] RICHERS, R. O enigmático mas indispensável consumidor: teoria e prática. Revista de Administração, v. 19(3), p. 46-56, Julho/Setembro 1984.
  • [24] ROBBINS, J. N. Web Design in a Nutshell: A Desktop Quick Reference. 3ª. ed. Sebastopol: O''Reilly Media, Inc., 2006. ISBN 0-596-00987-9.
  • [25] SCHLEMMER, A. Efeitos da interface de comércio eletrônico sobre as motivações da compra online. 2013. 204 f. Dissertação de mestrado em Design – Setor de Ciências Humanas, Letras e Artes da Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2013.
  • [26] SCHLEMMER, A.; NASSAR, V. Análise da tarefa: comparação do processo de finalização de compra em e-commerces. V Simpósio Nacional da ABCiber, Florianópolis, 17 novembro 2011.
  • [27] SILVA, E. L. D.; MENEZES, E. M. Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. Laboratório de Ensino a Distância / UFSC, Florianópolis, 3ª ed., p. 1-121, 2001.
  • [28] TASSABEHJI, R. Applying e-commerce in business. University of Bradford - West Yorkshire: Sage Publications Ltd, 2003.
  • [29] TIDWELL, J. Designing Interfaces. 2ª. ed. Sebastopol: O’Reilly Media, Inc., 2011. ISBN 978-1-449-37970-4.
  • [30] WEBOPEDIA (2012a). Webopedia - Window. http: //www.webopedia.com, 2012a. Disponível em: Andlt;http://www.webopedia.com/TERM/W/window.htmlAndgt;. Acesso em: 21 dezembro 2012.
  • [31] WEBOPEDIA (2012b). Webopedia - Animation. http: //www.webopedia.com, 2012b. Disponível em: Andlt;http://www.webopedia.com/TERM/A/animation.htmlAndgt;. Acesso em: 21 dezembro 2012.
  • [32] WEBOPEDIA (2012c). Webopedia - Video. http: //www.webopedia.com, 2012c. Disponível em: Andlt;http://www.webopedia.com/TERM/V/video.htmlAndgt;. Acesso em: 21 dezembro 2012.
Como citar:

Padovani, Stephania; Puppi, Maicon Bernert; Schlemmer, André; "Suggestions of e-consumers to making e-commerce B2C interface more motivating.", p. 899-911 . In: In Coutinho, Solange G.; Moura, Monica; Campello, Silvio Barreto; Cadena, Renata A.; Almeida, Swanne (orgs.). Proceedings of the 6th Information Design International Conference, 5th InfoDesign, 6th CONGIC [= Blucher Design Proceedings, num.2, vol.1]. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, ISBN: 978-85-212-0824-2
DOI 10.5151/designpro-CIDI-87

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações