Full Article - Open Access.

Idioma principal

Still applied semiotic? Or further: the sign tool to sign information, a method for the development of typographic projects based in vernacular typography

Silva, Sérgio Antônio; Eller, Emerson Nunes;

Full Article:

This paper seeks to formulate a mode of appropriation of semiotics by design that goes beyond the application of a theoretical-conceptual model in analysis of cases and design products already established. It is to elaborate an interdisciplinary field in which semiotics can penetrate the epistemological foundations of design, thus generating a method for the project practice based on the concepts of sign and culture, and also on the issue of meaning production. Therefore, this article departs from the analysis of the literature about applied semiotics, proposing, then, an appropriation of semiotics by design, from an understanding of how the notions of culture and sign, arising from semiotics, can operate in the field of design. All this within the study of typography, specifically vernacular typography and formal projects that dialogue with the urban context and the vernacular language.

Full Article:

Palavras-chave: Semiótica, signo, tipografia, vernacular, contexto urbano, Semiotic,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/designpro-CIDI-85

Referências bibliográficas
  • [1] BARTHES, Roland. 1990. A retórica da imagem. In: BARTHES, Roland. O óbvio e o obtuso: ensaios críticos III. 38-43. Rio de Janeiro: Nova Fronteira.
  • [2] BARTHES, Roland. 198 Sollers escritor. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro; Fortaleza: UFC.
  • [3] CARDOSO, Rafael. 2005. O design brasileiro antes do design: aspectos da história gráfica, 1870-1960. São Paulo: Cosac Naify.
  • [4] CARDOSO, Rafael. 2008. Uma introdução à história do design. São Paulo: Blucher.
  • [5] CARDOSO, Rafael. 2012. Design para um mundo complexo. São Paulo: Cosac Naify.
  • [6] CASA NOVA, Vera; PINTO, Julio. 2009. Algumas semióticas. Belo Horizonte: Autêntica.
  • [7] DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. 1996. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Ed. 34.
  • [8] DOHMANN, M. V. 2007. Pintores de letras brasileiros. Cadernos de Tipografia, n.4: 37-40. In: Home: Tipógrafos. Andlt;http://www.tipografos.net/cadernosAndgt;, 23/06/2013.
  • [9] DONES, Vera L. 2004. As apropriações do vernacular pela comunicação gráfica. Anais do PAndamp;D Design 2004. São Paulo: Faap.
  • [10] DONES, Vera L. 2004. A estética vernacular: um lugar de autenticidade. Signos, ano 25, n.1: 45-53.
  • [11] FARIAS, Priscila. 20 Aprendendo com as ruas: a tipografia e o vernacular. In: BRAGA, Marcos da Costa. O papel social do design gráfico: história, conceitos Andamp; atuação profissional: 163-183. São Paulo: Senac São Paulo.
  • [12] FINIZOLA, Fátima. 2010. Tipografia vernacular urbana: uma análise dos letreiramentos populares. São Paulo: Blucher.
  • [13] FLUSSER, Vilém. 2010. Tipografia. In: FLUSSER, Vilém. A escrita: há futuro para a escrita: 61-68. São Paulo: Annablume, 2010.
  • [14] GUIMARÃES, César (Org.). 2007. Comunicação e experiência estética. Belo Horizonte: Ed. UFMG.
  • [15] JURY, David. 2007. O que é a tipografia. Barcelona: Gustavo Gili.
  • [16] MARTINS, Bruno G. 2005. Tipografia Popular: potências do ilegível na experiência do cotidiano. Dissertação de mestrado em Comunicação Social. Universidade Federal de Minas Gerais, UFMG, Belo Horizonte.
  • [17] NIEMEYER, Lucy. 2003. Elementos de semiótica aplicados ao design. São Paulo: 2AB.
  • [18] PIGNATARI, Décio. 2002. Informação, linguagem, comunicação. São Paulo: Ateliê Editorial.
  • [19] ROMANINI, Vinicius. 2013. Design como comunicação: uma abordagem semiótica. In: Home: Design em artigos. Andlt;http://www.designemartigos.com.br/design-como-comunicacao-uma-abordagem-semiotica/Andgt;, 20/06/2013.
  • [20] SANTAELLA, Lúcia. 2002. Semiótica aplicada. São Paulo: Thomson Pioneira.
Como citar:

Silva, Sérgio Antônio; Eller, Emerson Nunes; "Still applied semiotic? Or further: the sign tool to sign information, a method for the development of typographic projects based in vernacular typography", p. 879-889 . In: In Coutinho, Solange G.; Moura, Monica; Campello, Silvio Barreto; Cadena, Renata A.; Almeida, Swanne (orgs.). Proceedings of the 6th Information Design International Conference, 5th InfoDesign, 6th CONGIC [= Blucher Design Proceedings, num.2, vol.1]. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, ISBN: 978-85-212-0824-2
DOI 10.5151/designpro-CIDI-85

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações