Full Article - Open Access.

Idioma principal

Semiotic analysis of packaging and communication in the cigarettes points of sale - a comparison between the language of selected pieces and the common signs to the repertoire of the teenager audience.

Sniker, Tomas G.; Geraldo, Luis G. B.;

Full Article:

In 2009, the cigarette manufacturer – Souza Cruz – redesigned the packaging and the communication in the point of sale of the products branded Free to hold the decline in market share. Some changes were put in place starting with the positioning. The Free was released in 1984 shortly before Brazil leaves the military dictatorship. At that time it was important to strengthen the right of choice, what justified the slogan: "Each within its own with something in common". Today, however, this slogan is outdated, because democracy and freedom of expression have become come for Brazilians. So to communicate with the new public, the new slogan was created: “Move your World”. In addition, among other strategies, three new flavors were launched and the packaging earned vibrant colors and rounded corners. Accordingly, given that such directions began, necessarily, from the identification of potential new users, which the products would be allocated, the present work develops a semiotic analysis of visual information, as well as references repertory on which possibly structured up the project, with the view to identify clues about the cited new users. Finally, from the analysis were found signs potentially able to attract and encourage children and teenager to consume cigarettes.

Full Article:

Palavras-chave: Design Gráfico, Publicidade e Propaganda, Semiótica, Design de Embalagens, Cigarros, Graphic Design,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/designpro-CIDI-15

Referências bibliográficas
  • [1] FERRARA, Lucrecia D’Aléssio. 2003. El arte en el diseño: un rito de passo. In: CALVERA, Anna. Arte¿?Diseño: nuevos capítulos em una polémica que viene de lejos. Barcelona: Editorial Gili.
  • [2] Livros, e material não publicados
  • [3] BONSIEPE, Gui. 1997. Design: do Material ao Digital. 1º ed. Santa Catarina: FIESC/IEL.
  • [4] __________. 2011. Design, cultura e sociedade. São Paulo: Blucher.
  • [5] FERRARA, Lucrecia D’Aléssio. 1999. Olhar Periférico. São Paulo: Edusp.
  • [6] __________. 2001. Leitura sem palavras. São Paulo: Ática, Coleção Princípios.
  • [7] __________. 2002. Design em espaços. São Paulo: Rosari.
  • [8] FOSTER, Hal. 2004. Diseño y Delito. Madrid: Akal.
  • [9] KLEIN, Naomi. 2002. Sem logo: A tirania das marcas em um planeta vendido. Rio de Janeiro: Record.
  • [10] LÖBACH, Bernd. 2001. Design Industrial. São Paulo: Edgard Blücher.
  • [11] MALDONADO, Tomás. 2006. Design Industrial. Lisboa: Edições 70.
  • [12] PEDROSA, Israel. 2009. Da cor à cor inexistente. São Paulo: Senac.
  • [13] PEIRCE, Charles Sanders. 2003. Semiótica. São Paulo: Perspectiva.
  • [14] PIGNATARI, Décio. 1981. Semiótica da arte e da arquitetura. São Paulo: Cultrix.
  • [15] __________. 2002. Informação. Linguagem. Comunicação. São Paulo: Ateliê Editorial.
  • [16] SANTAELLA, Lúcia. 1996. Cultura das Mídias. São Paulo: Experimento.
  • [17] __________. 2002. Semiótica Aplicada. São Paulo: Pioneira Thomson Learning.
  • [18] __________. 2004. Comunicação Andamp; Semiótica. São Paulo: Hacker Editores.
  • [19] __________. 2010. Tiro pela culatra. Caderno MAIS! São Paulo: Jornal Folha de S. Paulo,
  • [20] edição de 07/03/2010.
  • [21] SANTAELLA, Lucia, NÖTH, Winfried. 1998. Imagem: Cognição, Semiótica, Mídia. São Paulo: Iluminuras.
  • [22] ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DA SAÚDE, OPAS. Andlt; http://new.paho.org/bra/Andgt; 29/06/2013.
  • [23] AGÊNCIA NACIONAL DE VIGILÂNCIA SANITÁRIA, ANVISA, 2012.
  • [24] Andlt;http://portal.anvisa.gov.br/wps/content/anvisa+portal/anvisa/sala+de+imprensa/menu+-+noticias+anos/2012+noticias/publicada+resolucao+que+restringe+aditivos+em+cigarrosAndgt; , 14/11/2012.
  • [25] CONSELHO NACIONAL DE AUTORREGULAMENTAÇÃO PUBLICITÁRIA, CONAR, 2013. Andlt;http://www.conar.org.br/Andgt;, 30/06/2013.
  • [26] INSTITUTO NACIONAL DO CÂNCER , INCA, 2013. Andlt;http://www2.inca.gov.br/wps/wcm/connect/tiposdecancer/site/home/pulmaoAndgt;, 04/07/2013.
  • [27] MEIO E MENSAGEM, 2012. Andlt;http://grupomm.mmonline.com.br/noticias.mm?url=Souza_Cruz_moderniza_FeeAndgt;, 14/11/2012.
  • [28] SOUZA CRUZ, 2012. Andlt;http://www.souzacruz.com.br/group/sites/SOU_7UVF24.nsf/vwPagesWebLive/DO7ZWHKA?opendocumentAndamp;SKN=1Andgt;, 14/11/2012.
  • [29] VIGILÂNCIA DE FATORES DE RISCO E PROTEÇÃO PARA DOENÇAS CRÔNICAS POR INQUÉRITO TELEFÔNICO, VIGITEL, 2012. Andlt;http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/vigitel_brasil_2011_fatores_risco_doencas_cronicas.pdf, 04/07/2013.
Como citar:

Sniker, Tomas G.; Geraldo, Luis G. B.; "Semiotic analysis of packaging and communication in the cigarettes points of sale - a comparison between the language of selected pieces and the common signs to the repertoire of the teenager audience.", p. 176-183 . In: In Coutinho, Solange G.; Moura, Monica; Campello, Silvio Barreto; Cadena, Renata A.; Almeida, Swanne (orgs.). Proceedings of the 6th Information Design International Conference, 5th InfoDesign, 6th CONGIC [= Blucher Design Proceedings, num.2, vol.1]. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, ISBN: 978-85-212-0824-2
DOI 10.5151/designpro-CIDI-15

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações