Full Paper - Open Access.

Idioma principal | Segundo idioma

Recomendações para o design de imagens audiotáteis impressas em 3D com foco na educação inclusiva de cegos

Recommendations for the design of 3D audio-tactile graphics with the focus on inclusive education for the blind

Sanches, Emilia Christie Picelli ; Bueno, Juliana ; Okimoto, Maria Lucia Leite Ribeiro ;

Full Paper:

"O design da informação tem como foco a seleção, arranjo e apresentação de informações em umdeterminado ambiente e suporte, para que sejam compreendidas pelas pessoas de forma eficiente, eficaze significativa. Ainda que o design da informação trabalhe em grande parte com informações visuais,outros sentidos também podem ser explorados (ou mesmo serem necessários) para que a mensagemchegue ao receptor final, como é o caso de estudantes cegos, que utilizam o tato e a audição paracompreender informações. Um dos materiais possíveis de serem utilizados para a educação de cegos é aimagem audiotátil, onde a superfície tátil possui pontos associados com explicações e/ou descrições emáudio. O objetivo deste artigo é apresentar recomendações para o design de imagens audiotáteisimpressas em 3D, como foco na educação inclusiva. Para isso, a pesquisa passou por pesquisa teórica(Revisão Bibliográfica Sistemática e seus alertas, revisão assistemática) e pesquisa de campo (entrevistacom especialistas). Ao final, 62 recomendações foram geradas."

Full Paper:

"Information design focuses on the selection, arrangement and presentation of information in a givenenvironment and support, so that they are understood by people in an efficient, effective and meaningfulway. Although information design works largely with visual information, other senses can also be explored(or even needed) so that the message reaches the final recipient, as is the case with blind students, whouse touch and hearing to understand information. One of the possible materials to be used for theeducation of the blind is the audio-tactile graphics, where the tactile surface has points associated withaudio explanations and/or descriptions. The purpose of this paper is to present recommendations for thedesign of 3D printed audio-tactile graphics, with a focus on inclusive education. To achieve this, theresearch went through theoretical research (Systematic Literature Review and its alerts, unsystematicreview) and field research (interview with experts). At the end, 62 recommendations were generated."

Palavras-chave: imagens audiotáteis, cegueira, educação inclusiva, design da informação,

Palavras-chave: Audio-tactile graphics, blindness, inclusive education, information design,

DOI: 10.5151/cidicongic2021-041-355189-CIDI-Educacao_ac.pdf

Referências bibliográficas
  • [1] "Blazie, D. B., & Cranmer, T. V. (1976). An audio-tactile display. Behavior Research Methods &
  • [2] Instrumentation, 8(6), 491-494.
  • [3] Brasil. (2015). Lei No 1146, de 6 de julho de 2015. Disponível em
  • [4] http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm.
  • [5] Coates, K., & Ellison, A. (2014). An introduction to information design. London: Laurence King
  • [6] Publishing.
  • [7] D’Agnano, F., Balletti, C., Guerra, F., & Vernier, P. (2015). Tooteko: a case study of augmented
  • [8] reality for an accessible cultural heritage. International Archives of the Photogrammetry,
  • [9] Remote Sensing and Spatial Information Sciences, XL-5/W4, 207-213.
  • [10] Davis, J. U., Wu, T., Shi, B., Lu, H., Panotopoulou, A., Whiting, E., & Yang, X. (2020)
  • [11] TangibleCircuits: an interactive 3D printed circuit education tool for people with visual
  • [12] impairments. Anais do CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 1-13.
  • [13] https://doi.org/10.1145/3313831.3376513
  • [14] Frascara, J. (2016). Data, information, design, and traffic injuries. In Oven, P. Č. & Požar, C.
  • [15] (orgs.). On information design. Liubliana: The Museum of Architecture and Design.
  • [16] Garcia, F. A., & Souza, S. R. C. (2016). Intervenções pedagógicas frente às necessidades
  • [17] educacionais especiais no ensino regular. In Nogueira, R. E. Geografia e inclusão escolar:
  • [18] teoria e práticas. Florianópolis: Edições do Bosque/CFH/UFSC.
  • [19] Giraud, S., Brock, A., Macé, M., & Jouffrais, C. (2017). Map learning with a 3D printed
  • [20] interactive small-scale model: Improvement of space and text memorization in visually
  • [21] impaired students. Frontiers in Psychology, 8.
  • [22] Götzelmann, T. (2018). Visually augmented audio-tactile graphics for visually impaired people.
  • [23] ACM Transactions on Accessible Computing, 11(2).
  • [24] Holloway, L., Marriott, K., & Butler, M. (2018). Accessible maps for the blind: Comparing 3D
  • [25] printed models with tactile graphics. Anais do CHI Conference on Human Factors in
  • [26] Computing Systems, 1-13. https://doi.org/10.1145/3173574.3173772
  • [27] Kolitsky, M. (2019). Making 3D laser cut stratigraphic audio-responsive tactile templates.
  • [28] Journal of Science Education for Students with Disabilities, 22(1).
  • [29] Leporini, B., Rossetti, V., Furfari., Pelagatti., D., & Quarta, A. (2020). Design guidelines for an
  • [30] interactive 3D model as a supporting tool for exploring a cultural site by visually impaired and
  • [31] sighted people. ACM Transactions on Accessible Computing, 13(3), 1–39.
  • [32] Mendonça, A., Miguel, C., Neves, G., Micaelo, M., & Reino, V. (2008). Alunos cegos e com
  • [33] baixa visão: orientações curriculares. Lisboa: Ministério da Educação (Portugal).
  • [34] Portugal, C. (2010). Questões complexas do design da informação e de interação. Revista
  • [35] Brasileira de Design da Informação, 7(2), 1-6.
  • [36] Reinders, S., Butler., M. & Marriott, K. (2020). “Hey model!” – natural user interactions and
  • [37] agency in accessible interactive 3D models. Anais do CHI Conference on Human Factors in
  • [38] Computing Systems, 1-13. https://doi.org/10.1145/3313831.3376145
  • [39] Rossetti, V., Furfari, F., Leporini, B., Pelagatti, S., & Quarta, A. (2018). Enabling access to
  • [40] cultural heritage for the visually impaired: an interactive 3D model of a cultural site. Procedia
  • [41] Computer Science, 130, 383-391.
  • [42] Sanches, E. C. P., Bueno, J. & Okimoto, M. L. L. R. (2021). Designing 3D printed audio-tactile
  • [43] graphics: recommendations from prior research. In Antona M. & Stephanidis C. (eds.).
  • [44] Universal Access in Human-Computer Interaction. Design Methods and User Experience.
  • [45] HCII 2021. Lecture Notes in Computer Science, vol 12768. Cham: Springer.
  • [46] Sanches, E. C. P. & Okimoto, M. L. L. R. (2021). Considerações teóricas sobre imagens
  • [47] audiotáteis impressas em 3D. In Okimoto, M., Paschoarelli, L., Costa, C., Merino, E. &
  • [48] Foggiatto, J. (orgs.). Tecnologia Assistiva: abordagens teóricas. Bauru: Canal 6.
  • [49] Shi, L., Lawson, H., Zhang, Z., & Azenkot, S. (2019). Designing interactive 3D printed models
  • [50] with teachers of the visually impaired. Anais do CHI Conference on Human Factor in
  • [51] Computing Science, 1-14. https://doi.org/10.1145/3290605.3300427
  • [52] Shi, L., Zhao, Y., & Azenkot, S. (2017). Designing interactions for 3D printed models with blind
  • [53] people. Anais do ACM SIGACESS Conference on Computers and Accessibility, 200-209.
  • [54] https://doi.org/10.1145/3132525.3132549
  • [55] Slamecka, V., Jensen, A. P., Valach, M., & Zunde, P. (1972). A computer-aided multisensory
  • [56] instruction system for the blind. IEEE Transactions on Biomedical Engineering, BME-19(2),
  • [57] 157-160.
  • [58] Thevin, L., Jouffrais, C., Rodier, N., Palard, N., Hachet, M., & Brock, A. (2019). Creating
  • [59] accessible interactive audio-tactile drawings using spatial augmented reality. Anais do ACM
  • [60] International Conference on Interactive Surfaces and Spaces, 17-28.
  • [61] https://doi.org/10.1145/3343055.3359711"
Como citar:

Sanches, Emilia Christie Picelli ; Bueno, Juliana ; Okimoto, Maria Lucia Leite Ribeiro ; "Recomendações para o design de imagens audiotáteis impressas em 3D com foco na educação inclusiva de cegos", p. 525-537 . In: Anais do 10º CIDI | Congresso Internacional de Design da Informação, edição 2021 e do 10º CONGIC | Congresso Nacional de Iniciação Científica em Design da Informação. São Paulo: Blucher, 2021.
ISSN 2318-6968, DOI 10.5151/cidicongic2021-041-355189-CIDI-Educacao_ac.pdf

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações