Full Article - Open Access.

Idioma principal

Readability of printed handouts used in kindergarten education

Aguiar, Michelle Pereira de; Oliveira, Alexandre de;

Full Article:

This report presents the final outcome of an undergraduate research-training proposal conducted to analyze the readability of printed handouts used in kindergarten education and propose an alternative layout application. The theories of Lupton (2006) and Tondreau (2009) were used as background to discuss the elements present and the quality of the layout composition on the printed handouts. Copies of textbooks used in the initial levels of early childhood education were also studied to identify potential layout problems and therefore direct the course of this undergraduate research training. Based on focus group research conducted with kindergarten teachers and considering all directions identified in the theoretical framework, an alternative layout application was developed. To validate the alternative layout by the user, the same analysis that was carried out on the studied specimens was also applied to the alternative layout in order to finalize this research training, which results are presented and discussed throughout this report.

Full Article:

Palavras-chave: diagramação, tipografia, legibilidade, layout application,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/designpro-CIDI-58

Referências bibliográficas
  • [1] AZEVEDO, G. 2007. Novo viver e aprender: História e Geografia. 1º ano. São Paulo: Saraiva.
  • [2] CEREJA, W. R; MAGALHÃES, T. 2008. Português – Linguagens: alfabetização e letramento. 1º ano do Ensino Fundamental. São Paulo: Atual.
  • [3] FERREIRA, A. B. H. 1986. Dicionário da Língua Portuguesa. 2. ed. Botafogo: Nova Fronteira. Edição ampliada.
  • [4] LUPTON, E. 2006. Pensar com tipos: guia para designers, escritores, editores e estudantes. São Paulo: Cosac Naify.
  • [5] MOREIRA, D. A. 2002. O método fenomenológico na pesquisa. São Paulo: Pioneira Thomson.
  • [6] NIEMEYER, L. 200 Tipografia: uma apresentação. 4. ed. Rio de Janeiro: 2AB.
  • [7] NIGRO, R. G; CAMPOS, M. C. C. 2008. Ciências: 1º ano. São Paulo: Editora Ática.
  • [8] SILVA, A. V. 1996. Prós e contras das letras bastão e cursivas. In: Nova Escola, São Paulo, n. 99, ano 11, p. 8-15, dez. 1996.
  • [9] SILVA, R. S. 1985. Diagramação: o planejamento visual gráfico na comunicação impressa. São Paulo: Summus.
  • [10] TONDREAU, B. 2009. Criar grids: 100 fundamentos de layout. São Paulo: Editora Blucher.
  • [11] ZUCKERMAN-PARKER, M.; SHANK, G. 2008. The town hall Focus Group: a new format for qualitative research methods. In: The Qualitative Report. n. 13. n. 4. dec. 2008. p. 630-635. Disponível em: Andlt; http://www.nova.edu/ssss/QR/QR13-
Como citar:

Aguiar, Michelle Pereira de; Oliveira, Alexandre de; "Readability of printed handouts used in kindergarten education", p. 617-630 . In: In Coutinho, Solange G.; Moura, Monica; Campello, Silvio Barreto; Cadena, Renata A.; Almeida, Swanne (orgs.). Proceedings of the 6th Information Design International Conference, 5th InfoDesign, 6th CONGIC [= Blucher Design Proceedings, num.2, vol.1]. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, ISBN: 978-85-212-0824-2
DOI 10.5151/designpro-CIDI-58

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações