Artigo - Open Access.

Idioma principal | Segundo idioma

Práticas projetuais participativas no ensino de Design: estudo de caso da disciplina Projeto VII

Participatory Design practices in the teaching of Design: a case study of the discipline Project VII

NUNES, Viviane G.A. ; JORGE, Verônica A. ; CARVALHO, Anamaria R. de L ;

Artigo:

Nos últimos anos, as intervenções do Design voltaram-se à solução de questões transversais, incluindo as sociais. Porém, a identificação da área como prática projetual de ‘objetos do desejo’ ainda é muito forte, principalmente pelo papel da mídia voltada ao mercado. Esse artigo traça reflexões sobre uma disciplina de Projeto que buscou discutir a função social do Design como prática de projeto para responder às demandas da comunidade, de forma colaborativa e integrada. Orientada por conceitos de Design Participativo e Codesign, a disciplina ocorreu de forma remota, devido à pandemia, o que permitiu explorar soluções em plataformas digitais para interação com os participantes. Os resultados apontam que estimular projetos participativos nos cursos de graduação que articulem teoria e prática, embora desafiador, pode contribuir para conscientizar sobre a importância de integrar outros participantes, com formação e experiências diversas, para gerar soluções viáveis em colaboração e com maior impacto social.

Artigo:

In recent years, Design interventions have focused on solving transversal issues, including social ones. However, the identification of the area as a design practice of 'objects of desire' is still very strong, mainly due to the role of the media, focused on the market. This article reflects on a Design discipline that sought to discuss the social function of Design as a design practice to respond to community demands, in a collaborative and integrated way. Guided by concepts of Participatory Design and Co-design, the course took place remotely due to the pandemic, which allowed exploring solutions on digital platforms for interaction with the participants. The results indicate that stimulating participatory projects in undergraduate courses that articulate theory and practice, although challenging, can contribute to raising awareness of the importance of integrating other participants, with diverse training and experiences, to generate viable solutions in collaboration and with greater social impact.

Palavras-chave: Design Participativo; Codesign; Design com a comunidade,

Palavras-chave: Participatory Design; Co-design; Design with Community,

DOI: 10.5151/ped2022-6477178

Referências bibliográficas
  • [1] AHMAD, L.; SOSA, M.; MUSFY, K. Interior Design Teaching Methodology During the Global COVID-19 Pandemic. Interiority Vol 3. No 2. 2020. 163-184. Disponível em https://www.researchgate.net/publication/343335958_Interior_Design_Teaching_Methodology_During_the_Global_COVID-19_Pandemic. Acesso em 01/08/2022
  • [2] ALSUWAIDA, N. Online Courses in Art and Design During the Coronavirus (COVID-19) Pandemic: Teaching Reflections from a First-Time Online Instructor. SAGE Open. January-March 2022: 1-9. https://doi.org/10.1177/21582440221079827.
  • [3] ATLEE, T. The Tao of democracy. The Writers’ Collective, Cranston, RI. 2003
  • [4] BEST, K. Fundamentos de gestão do design. Tradução: André de Godoy Vieira; revisão técnica: Antonio Roberto Oliveira. Porto Alegre: Bookman, 2012. 208p.
  • [5] BONSIEPE, G. Precariousness and Ambiguity: Industrial Design in Dependent Countries. in BICKNELL, J.; McQUlSTON, L. (eds). DESIGN FOR NEED. The Social Contribution of Design. ICSID/PERGAMON PRESS. 1977. P. 13-19.
  • [6] BROWN, T. Change by design. How design thinking transforms organizations and inspires innovation. New York: HarperCollins Publishers, 2009.
  • [7]
  • [8] CARLILE, P. A pragmatic view of knowledge and Boundaries: Boundary Objects in New Product Development. Organization Science, 13(4), 442-455. 2002.
  • [9] CESCHIN, F; GAZIULUSOY, I. Design for Sustainability. A Multi-level Framework from Products to Socio-technical Systems. Routledge Taylor & Francis Group: London and New York. 2020.
  • [10] COUTO, R. M. S. Escritos sobre ensino de design no Brasil. Rio de Janeiro, Rio Books, 2008.
  • [11] DESIGN COUNCIL. What is the framework for innovation? Design Council's evolved Double Diamond. 2015. Disponível em: . Acesso em 30/07/2020.
  • [12] EU. New European Bauhaus. About the initiative. Disponível em https://europa.eu/new-european-bauhaus/about/about-initiative_en. Acesso em 12/04/2022.
  • [13] FAUED. Reformulação do Projeto Pedagógico do Curso de Graduação em Design. Universidade Federal de Uberlândia, 2016. Disponível em < http://www.faued.ufu.br/graduacao/design/projeto-pedagogico>. Acesso em 15/03/2022.
  • [14] FISCHER, G; GIACCARDI; E, EDEN; H, SUGIMOTO, M.; YE, Y. Beyond binary choices: integrating individual and social creativity. Human-Computer Studies. Vol 63, p.482-512. 2005
  • [15] HODGES, C.; MOORE, S.; LOCKEE, B.; TRUST, T.; BOND, A. The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review, March/2020. Disponível em https://er.educause.edu/articles/2020/3/the- difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning. Acesso em 28/07/2022.
  • [16] HOULDEN, S.; VELETSIANOS, G. Coronavirus pushes universities to switch to online classes – but are they ready? The Conversation, March/2020. Disponível em https://theconversation.com/coronaviruspushes-universities-to- switch-to-online-classes-but-arethey-ready-132728. Acesso em 28/07/2022.
  • [17] IDEO. Human Centred Design. Kit de ferramentas. 2a. Edição. 2013.
  • [18] LANDIN, P. C. Design, empresa, sociedade. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.
  • [19] LIGHT, A. Troubling Futures: can participatory design research provide a constitutive anthropology for the 21st century? Interaction Design and Architecture(s) Journal - IxD&A, N.26, 2015, pp. 81-94
  • [20] MANZINI, E. Design para a inovação social e sustentabilidade: comunidades criativas, organizações colaborativas e novas redes projetuais [coord. trad. Carla Cipolla; equipe Elisa Spampinato, Aline Lys Silva]. Rio de Janeiro: E-papers, 2008. (v.1)
  • [21] MARGOLIN, V.; MARGOLIN, S. A “Social Model” of Design: Issues of Practice and Research. MIT. Design Issues: Volume 18, Number 4. 2002
  • [22] MERONI, A. Strategic Design: where are we now? Reflection around the foundations of a recent discipline. Strategic Design Research Journal. 1(1), Jul-Dec, 2008, pp. 31-38.
  • [23] MORAES, D. Limites do design. São Paulo: Studio Nobel, 1999.
  • [24] MOZOTA, B. B. KLÖPSCH, C.; COSTA, F. C. X. (trad.: Lene Belon Ribeiro). Gestão do design para construir valor de marca e inovação corporativa. Porto Alegre: Bookman, 2011. 343 p.
  • [25] NUNES, Viviane G. A. Designing more responsible behaviours through Design Education: Reflections on a Brazilian pilot experience in Social Innovation for Sustainability, The Design Journal, 20:sup1, 2017, S1014-S10 Disponível em http://dx.doi.org/10.1080/1460692017.1353045. Acesso em 12/04/2022.
  • [26] RAPANTA, C.: BOTTURI, L.; GOODYEAR, P.; GUÀRDIA, L.; KOOLE, M. Online University Teaching During and After the Covid-19 Crisis: Refocusing Teacher Presence and Learning Activity. Postdigital Science and Education. 2020. 2: 923–945. Disponível em https://doi.org/10.1007/s42438-020-00155-y. Acesso em 27/07/2022.
  • [27] SANDERS, E. B.-N. From user-centered to participatory design approaches. in FRASCARA, J. (ed.) Design and the Social Sciences. London: CRC Press. 1st Ed. 2002. p.1-8.
  • [28] SANOFF, H. Editorial. Special issue on participatory design. Design Studies Vol 28 N. 3 May 2007.
  • [29] SANTA ROSA, J. G. S.; MORAES, A. Design Participativo: técnicas para a inclusão de usuários no processo ergodesign de interfaces. Rio de janeiro: Rio Books, 2012.
  • [30] SHULMAN, L. S. Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 1987. V. 57, 1–22. Disponível em https://people.ucsc.edu/~ktellez/shulman.pdf. Acesso em 01/08/2022.
  • [31] SPINUZZI, C. The Methodology of Participatory Design. Technical Communication. Volume 52, N.2, May, p.163-174. 2005.
  • [32] STRAIOTO, R.; FIGUEIREDO, L. Design Participativo e Sustentabilidade: ferramentas de gestão participativa do design. Anais do 3° Simpósio Brasileiro de Design Sustentável. Recife/PE. 2011.
  • [33] SWAN, J.; NEWELL, S.; SCARBROUGH, H.; HISLOP, D. Knowledge management and innovation: networks and networking. Journal of Knowledge Management, 3(4), 262-275. 1999.
  • [34] VEZZOLI, C.; KOHTALA, C.; SRINIVASA, A. Sistema produto + serviço sustentável: fundamentos (Trad. por Aguinaldo dos Santos). Curitiba, PR: Insight, 2018.
  • [35] ZURLO, F. Un modello di lettura per il Design Strategico: La relazione tra design e strategia dell'impresa contemporanea. Milano: Doctorate Thesis. Dipartimento INDACO/POLIMI. 1999.
Como citar:

NUNES, Viviane G.A.; JORGE, Verônica A.; CARVALHO, Anamaria R. de L; "Práticas projetuais participativas no ensino de Design: estudo de caso da disciplina Projeto VII", p. 4154-4170 . In: Anais do 14º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design. São Paulo: Blucher, 2022.
ISSN 2318-6968, DOI 10.5151/ped2022-6477178

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações