Conference full papers - Open Access.

Idioma principal

PRONTO KIDS CHAPECÓ: digital prototyping and fabrication workshops focused on the perception of the built environment for children in the public school system

PRONTO KIDS CHAPECÓ: digital prototyping and fabrication workshops focused on the perception of the built environment for children in the public school system

Piaia, Luana Peroza ; Secchi, Carla Cristina ; Hemsing, Ana Carolina ; Avila, Paola ;

Conference full papers:

The inclusion of digital fabrication and prototyping in the school environment contributes significantly to learning, stimulating the cognitive process of students. The objective is to introduce concepts of these technologies to students from municipal public schools, relating to the built environment. The action research procedure is developed through practical workshops in a university's laboratory. The workshops promoted clarification about digital technologies for children, encouraging them to reflect on elements that promote improvement in the built environment. The approach with technologies since the beginning of citizen education, points to societies aware of the transformations in the environment in which they live.

Conference full papers:

Palavras-chave: Digital Fabrication, Digital Prototyping, Teaching, Child Learning,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/sigradi2020-106

Referências bibliográficas
  • [1] Angelo, A., Neves, H. M. D., & Campos, P. E. F. d. (2012). Fab Lab Kids: Oficina de projetos socioambientais para crianças de escolas públicas fazendo uso da eletrônica e da fabricação digital. Paper presented at the SIGraDi Fortaleza, Brasil.
  • [2] Angelo, A. G. S., Manna, I. L., Hernandez, O., Valdiviezo, M., Lastras, A. D. d. L., Salazar, O. I. C., . . . Zubieta, M. (2015). Fab Lab y Multiculturalidad en América Latina: El caso de Fab Lat Kids y el proyecto “Emosilla”. Paper presented at the SIGraDi, São Paulo.
  • [3] Ballerini, F. (2018). Fabricação Digital e Arquitetura: Para Além da Superespecialização dos Arquitetos em Direção à Colaboração. Pixo – Revista De Arquitetura, Cidade E Contemporaneidade, 2.
  • [4] Brancher, V. R., Chenet, N., & Oliveira, V. F. d. (2011). O lúdico na Aprendizagem Infantil. Revista do Centro de Educação, 27.
  • [5] Fab Lab. (2020). Encontre um Fablab. Recuperado em 14 julho, 2020, de https://www.fablabs.io/.
  • [6] Fonseca, J. J. S. (2002). Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC.
  • [7] Gil, A. C. (2017). Como elaborar projetos de pesquisa. (Vol. 6 ). Rio de Janeiro: Atlas.
  • [8] León, A. D. d. (2016). Dossiê Fab Lat Kids (pp. 3 ).
  • [9] Papert, S. (1999). The Century's Greatest Minds. Time Magazine. Pinto, S. L. U., Azevedo, I. S. C. d., Teixeira, C. S., Brasil, G. S. A.
  • [10] P. S., & Hamad, A. F. (2018). O Movimento Maker: Enfoque nos Fab labs Brasileiros. Revista Livre de Sustentabilidade e Empreendedorismo, 3, 38-56.
  • [11] Pupo, R. T. (2009). Inserção da prototipagem e fabricação digitais no processo de projeto : um novo desafio para o ensino de arquitetura. (doutorado). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP.
  • [12] Pupo, R. T., & Celani, G. (2008). Implementando a fabricação digital e a prototipagem rápida em cursos de arquitetura: dificuldades e realidade. Paper presented at the SIGraDi, Cuba.
  • [13] Raabe, A., Metzger , J., Elieser Ademir de Jesus, Ivan Dias de Jesus Filho, & Cucco, L. (2018). Movimento Maker e Construcionismo na Educação Básica: Fomentando o exercício responsável da liberdade. Workshop de Informática na Escola, 137-146.
  • [14] Silva, C. S. G. d. (2019). Imersão nas tecnologias digitais para educação: uma experiência pedagógica no curso de Pedagogia da PUC-SP. (Mestrado). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.
  • [15] Silveira, D. T., & Córdova, F. P. (2009). UNIDADE 2 – A PESQUISA CIENTÍFICA. In E. d. UFRGS (Ed.), Métodos de pesquisa (pp. 31-42).
  • [16] Thiollent, M. (1988). Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez & Autores Associados.
  • [17] Tripp, D. (2005). Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, 31, 443-466.
  • [18] Vilaça, M. L. C., & Araujo, E. V. F. d. (2016). Tecnologia, sociedade e educação na era digital. Duque de Caxias, RJ.: UNIGRANRIO.
Como citar:

Piaia, Luana Peroza; Secchi, Carla Cristina; Hemsing, Ana Carolina; Avila, Paola; "PRONTO KIDS CHAPECÓ: digital prototyping and fabrication workshops focused on the perception of the built environment for children in the public school system", p. 775-782 . In: Congreso SIGraDi 2020. São Paulo: Blucher, 2020.
ISSN 2318-6968, DOI 10.5151/sigradi2020-106

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações