Full Article - Open Access.

Idioma principal

PROJETO SIMULTÂNEO: A formação do profissional contemporâneo e o mercado da construção civil

Menezes, Alexandre Monteiro de; Viana, Maria de Lourdes Silva; Pereira Junior, Mario Lucio; Palhares, Sérgio Ricardo;

Full Article:

This research investigates the adequacy of the contemporary professional formation to professional practice in the construction market. The work investigates the teaching of building and structures design in schools of architecture and civil engineering in Belo Horizonte. There is evidence that the use of contemporary information technology such as BIM (Building Information Modeling) enables integrated teaching of architecture and engineering, allowing simultaneous work. The hypothesis is that there is a mismatch between contemporary teaching and practice and methodological changes seeking simultaneous practice, respond adequately to contemporary assumptions of learning. The confirmation of this hypothesis subsidizes developments for future research.

Full Article:

Palavras-chave: BIM (Building Information Modeling); Building Design; Architecture; Civil Engineering,

Palavras-chave: ,

DOI: 10.5151/despro-sigradi2016-428

Referências bibliográficas
  • [1] AGUILAR-MOLINA, M. L.; JUNIOR, W. A. O Ensino/Aprendizado do BIM no Curso de Engenharia Civil da UFJF. Anais: VII Encontro de Tecnologia de Informação e Comunicação na Construção. Recife, 2015.
  • [2] ANDRADE, M. L. V. X. Computação gráfica tridimensional e ensino de Arquitetura: uma experiência pedagógica. Anais: VII International Conference on Graphics Engineering for Arts and Design - XVIII Simpósio Nacional de Geometria Descritiva e Desenho Técnico Curitiba, 2007.
  • [3] BARISON, M. B.; SANTOS, E. T. Estratégias de Ensino Bim: Uma Visão Geral das Abordagens Atuais. Anais: International Conference on Computing in Civil and Building Engineering, 2010, Nottingham. Proceedings of the International Conference. Nottingham: Nottingham University Press, 2010. p. p. 577.
  • [4] BARISON, M. B.; SANTOS, E. T. Tendências atuais para o ensino de BIM. Anais: V Tecnologias da Informação e Comunicação. Salvador, 2011.
  • [5] BARISON, M. B.; SANTOS, E. T. Percepções de Professores quanto à Introdução de BIM no Currículo. Anais: VII Encontro de Tecnologia de Informação e Comunicação na Construção. Recife, 201
  • [6] BRONET, F., et al. The Future of Architectural Education. In: AIA TAP PM Workshop White Paper 2007
  • [7] CHECCUCCI, E. S.; PEREIRA, A. P. C.; DE AMORIM, A. L. Modelagem da Informação da Construção (BIM) no Ensino da Arquitetura. Anais: Proceedings of the XVII Conference of the Iberoamerican Society of Digital Graphics. SIGRADI. Buenos Aires, 2014.
  • [8] COSTA, Eveline Nunes; UNIVERSIDADE FEDERAL DE OURO PRETO, Departamento de Engenharia Civil da Escola de Minas. Avaliação da Metodologia BIM para a Compatibilização de Projetos na Área de Construção Metálica, 2013. 86p, Dissertação (Mestrado)
  • [9] CRESPO, C. C.; RUSCHEL, R. C. Ferramentas BIM: um desafio para a melhoria no ciclo de vida do projeto. Anais: III Encontro de Tecnologia de Informação e Comunicação na Construção Civil. Integração de Sistemas em Arquitetura, Engenharia e Construção, Porto Alegre, 2007.
  • [10] DELATORRE, V.; PEREIRA, A. T. C. BIM no currículo de Arquitetura: Visões e reflexões para uma implementação. Anais: XVIII Congreso de la Sociedad Iberoamericana de Gráfica Digital. Montevidéu, 2014.
  • [11] DELATORRE, V.; PEREIRA, A. T. C; MIOTTO, J.; BIM: Relatos de aplicação no ensino de arquitetura", Anais: XIX Congresso da Sociedade Ibero-americana de Gráfica Digital. Florianópolis, 2015.
  • [12] FERNANDES, S. R.; FLORES, M. A.; LIMA, R. M. A aprendizagem baseada em projectos interdisciplinares: avaliação do impacto de uma experiência no ensino de engenharia. In: Scielo, Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 15, n. 3, p. 59-86, nov. 2010.
  • [13] GALINA, S. V. R.; DOS SANTOS, A. C. Ambiente para auxílio ao trabalho cooperativo na engenharia simultânea . In: FAPESP, Centro de Ciências Exatas e de Tecnologia (CCET), Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR), São Carlos, SP, Brasil, 1997.
  • [14] LANA, M. P. C. V.; ANDERY, P. R. P. Integração projeto-produção: um novo paradigma cultural. Anais: I Workshop Nacional de Gestão do Processo de Projeto na Construção de Edifícios. São Carlos, 2001.
  • [15] MAINES, A. Interdisciplinaridade e o Ensino de Engenharia. Anais: XXIX Congresso Brasileiro de Ensino de Engenharia. Porto Alegre, 2001.
  • [16] MASOTTI, Luís Felipe Cardoso; UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA, Análise da Implementação e do impacto do BIM no Brasil, 2014, 79 p, Trabalho de Conclusão de Curso.
  • [17] MENEZES, A. M. ; VIANA, M. L. S. ; PEREIRA JUNIOR, M. L. ; PALHARES, S. R. A adequação (ou não) dos aplicativos BIM às teorias contemporâneas de ensino de projeto de edificações. Anais: XIV Congreso de la Sociedad Iberoamericana de Gráfica Digital. Bogotá, 2010.
  • [18] MENEZES, A.M. ; VIANA, M. L. S. ; PEREIRA JUNIOR, M. L. ; PALHARES, S. R. O impacto da tecnologia bim no ensino de projetos de edificações. Anais: XL Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia. Belém, 2012.
  • [19] MENEZES, A. M. ; VIANA, M. L. S. ; PEREIRA JUNIOR, M. L. ; PALHARES, S. R.; CAD e BIM: Evolução ou Revolução na Aprovação de Projetos de Edificações nas Instâncias Legais? Anais: XVIII Congreso de la Sociedad Iberoamericana de Gráfica Digital. Montevidéu, 2014.
  • [20] MEC. e-MEC, O que é. Disponível em: < http://emec.mec.gov.br/> Acessado em 23 set. 2015.
  • [21] PAPADOPOULOS, Nicolas Alexandros; PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO, Departamento de Engenharia Civil. Avaliação da metodologia BIM através da modelagem paramétrica 3D de um projeto convencional, 2014. 124p, Dissertação (Mestrado).
  • [22] RUSCHEL, R. C.; ANDRADE, M. L. V. X.; MORAIS, M. O ensino de BIM no Brasil: onde estamos? Revista Ambiente Construído, Porto Alegre, v. 13, n. 2, p. 151-165, 2013.
  • [23] SCHEER, S.; AYRES FILHO, C.; AZUMA F.; BEBER, M. Análise do processo de modelagem colaborativa em CAD como suporte ao projeto de edifícios em equipe. Gestão & Tecnologia de Projetos. V.4, n.1, USP, São Paulo, 2009.
  • [24] SINGH, V.; GU, N.; WANG, X. A theoretical framework of a BIM-based multidisciplinary collaboration platform. Automation in Construction, n.20, 2011.
  • [25] TAYLOR, J. M.; LIU, J.; HEIN, M. F. Integration of building information modeling into an ACCE accredit construction management curriculum. 44th associated school of construction annual international conference, 2008, Auburn. Proceedings. Auburn: ASC, 2008. Disponível em:. Acesso em fev. 2016
Como citar:

Menezes, Alexandre Monteiro de; Viana, Maria de Lourdes Silva; Pereira Junior, Mario Lucio; Palhares, Sérgio Ricardo; "PROJETO SIMULTÂNEO: A formação do profissional contemporâneo e o mercado da construção civil", p. 188-193 . In: XX Congreso de la Sociedad Iberoamericana de Gráfica Digital [=Blucher Design Proceedings, v.3 n.1]. São Paulo: Blucher, 2016.
ISSN 2318-6968, DOI 10.5151/despro-sigradi2016-428

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações