Conference full papers - Open Access.

Idioma principal

Parametric modeling as a supporting tool for teaching in a technical drawing course

Parametric modeling as a supporting tool for teaching in a technical drawing course

Asevedo, Laíze Fernandes de; Medeiros, Deisyanne Câmara A. de; Barbosa, Gabriele Mislaine; Silva, Marylia Ketyllee;

Conference full papers:

Despite the complexity of parametric modeling, used potentially to generate non-standard geometries, this paper presents a simple approach to adopt this tool as a support for teaching technical drawing contents. This experimental study was applied in a technical and high school education context, focusing on three subjects: 1) irregular polyhedra, 2) points in descriptive geometry, and 3) line in descriptive geometry. Exercises were implemented before and after the parametric experience with students, and the answers to both scenarios were compared. The results addressed to the efficiency of parametric modeling as a supporting tool in the teaching/learning process.

Conference full papers:

Palavras-chave: Parametric modeling, didactic experiment, technical drawing course, irregular polyhedra, descriptive geometry,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/sigradi2020-107

Referências bibliográficas
  • [1] Almeida, C. A. R. de, Lima, F., Borges, M. M., & Souza, F. R. de. (2017). Do conceito a prática digital: Uma experiência didática sobre novas linguagens para expressão de tectônicas criativas. SIGraDi 2017, 28–32. https://doi.org/10.5151/sigradi2017-006
  • [2] Brod, G. A., Silva, A. B. A. da, & Pires, J. de F. (2012). Um ensaio para inserção do conceito de processos generativos digitais em estágios iniciais da formação em arquitetura. SIGraDi 2012, 2008, 611–614. http://cumincades.scix.net/data/works/att/sigradi2012_270. content.pdf
  • [3] Florio, W. (2011). Modelagem Paramétrica, Criatividade e Projeto: duas experiências com estudantes de arquitetura. Gestão e Tecnologia de Projetos, 6(2), 43–66.
  • [4] Khabazi, Z. (2012). Generative Algorithms (using Grasshopper). In Morphogenesism. https://doi.org/10.1007/978-1-4614- 3858-8_100399
  • [5] Mendes, L. T., Lima, E. C. da S., & Griz, C. (2018). The use of parametric modeling and rapid prototyping in teaching graphic expression. SIGraDi 2018, 383–389. https://doi.org/10.5151/sigradi2018-1872
  • [6] Nogueira, T., Borda, A., Felix, L., & Vasconcelos, T. (2015). O agir na urgência e o decidir na incerteza: entre métodos e tecnologias de representação gráfica. III Aproged’s International Conference & XI International Conference on Graphics Engineering for Arts and Design.
  • [7] Pottman, H. (2010). Architectural Geometry as Design Knowledge. Architectural Design, 80(4), 72–7
  • [8] Santos, A. C. dos, Vaz, C. E. V. P., Duarte, D. C., Pinheiro, M. E. R., & Lins, J. V. (2012). O uso das ferramentas de desenho paramétrico no ensino da geometria gráfica - o caso dos poliedros. IV Congreso Internacional de Expresión Gráfica En Ingeniería, Arquitectura y Áreas Afines (EGraFIA), 291–294.
  • [9] Schön, D. (2000). Educando o Profissional Reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Artmed.
  • [10] Vasconselos, T. B. de, Vecchia, L. F. D., & Borda, A. A. da S. (2014). A parametrização como experiência prévia para a estruturação de métodos projetuais em arquitetura. SIGraDi 2014, 1, 297–301. https://doi.org/5151/despro- sigradi2014-0059
  • [11] Vasconselos, T., Silva, A., & Vecchia, L. (2016). [ PARA ] métricas do patrimônio arquitetônico pelotense Introdução. SIGraDi 2016.
  • [12] Vaz, C. E. V., & Pereira, N. (2012). Parametric modeling and descriptive geometry education in architecture - Felix Candela’s surfaces. SIGraDi 2012, 216–218.
  • [13] Vecchia, L. F. D., Brum, V. T., Silva, G. M. da, & Silva, A. B. A. da. (2016). A Inserção do Desenho Paramétrico em Estágios Iniciais do Curso de Arquitetura e Urbanismo a partir do Estudo de Superfícies Curvas. SIGraDi 2016, 238–243. https://doi.org/10.5151/despro-sigradi2016-696
  • [14] Vianna, M. E. R. R., Henriques, G. C., & Passaro, A. M. (2018). Constructive-geometry:the integration of generation and construction systems in a case-study. SIGraDi 2018, 316– 323. https://doi.org/10.5151/sigradi2018-1650
Como citar:

Asevedo, Laíze Fernandes de; Medeiros, Deisyanne Câmara A. de; Barbosa, Gabriele Mislaine; Silva, Marylia Ketyllee; "Parametric modeling as a supporting tool for teaching in a technical drawing course", p. 783-790 . In: Congreso SIGraDi 2020. São Paulo: Blucher, 2020.
ISSN 2318-6968, DOI 10.5151/sigradi2020-107

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações