Artigo Completo - Open Access.

Idioma principal | Segundo idioma

Organização da multimídia em ebook interativo infantil

Multimedia organization of children's interactive ebook

Teixeira, Deglaucy Jorge; Gonçalves, Berenice S.; Vieira, Milton Luiz Horn;

Artigo Completo:

For the purchase of children’s traditional books, the Brazilian government, through the Fundo Nacional de Desenvolvimento na Educação (FNDE) uses as one of the quality criteria, the balance between text and image. It is also important to have organizational criteria of media into interactive digital books. Through bibliographical and exploratory study, with a systematic review as support, this research aimed to investigate the organizational forms of static and dynamic media on a children’s interactive ebook. The results showed that story can operate as a structural factor, following the organization in screens based models or based on sync.

Artigo Completo:

For the purchase of children’s traditional books, the Brazilian government, through the Fundo Nacional de Desenvolvimento na Educação (FNDE) uses as one of the quality criteria, the balance between text and image. It is also important to have organizational criteria of media into interactive digital books. Through bibliographical and exploratory study, with a systematic review as support, this research aimed to investigate the organizational forms of static and dynamic media on a children’s interactive ebook. The results showed that story can operate as a structural factor, following the organization in screens based models or based on sync.

Palavras-chave: Digital Multimedia, Media, Children’s Interactive Ebook, Children’s Book App,

Palavras-chave: Digital Multimedia, Media, Children’s Interactive Ebook, Children’s Book App,

DOI: 10.5151/despro-sigradi2015-70203

Referências bibliográficas
  • [1] Referências
  • [2] BRASIL. Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Edital de Convocação para Inscrição de Obras de Literatura no Processo de Avaliação e seleção para o Programa Nacional Biblioteca da Escola – PNBE 2015. Disponível em: . Brasília, 2014. Acesso em: 16 maio 2015.
  • [3] ______. Ministério da Educação. Programa Nacional Biblioteca da Escola – PNBE 2012 - Obras Selecionadas. 22 set. 2011. Disponível em . Acesso em 16 Maio 2015.
  • [4] CHAPMAN, Nigel P.; CHAPMAN, Jenny. Digital multimedia. Wiley, 2000.
  • [5] CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativos, quantitativos e misto. (tradução Magda França Lopes). 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.
  • [6] COSTELLO, Vic. Multimedia Foundations. CRC Press, 2012.
  • [7] CULLINAN, Bernice E. et al. Literature and the child. 8.ed. Belmont – USA: Wadsworth Cengage Learning, 2014.
  • [8] FLATSCHART, Fábio. Livro Digital etc. [Digital Kobo]. Rio de Janeiro: Brasport, 2014.
  • [9] JUUL, Jesper. The game, the player, the World: looking for a heart of gameness, In Level Up: Digital Games Research Conference Proceedings: Utrecht: Utrecht Universit, 2003.
  • [10] LINDEN, Sophie Van der. Para ler o livro ilustrado. (tradução Dorothée de Bruchard). São Paulo: Cosac Naify, 2011.
  • [11] McCLOUD, Scott. Desvendando os Quadrinhos. São Paulo: Makron Books, 1995.
  • [12] RIBEIRO, Nuno. Multimédia e tecnologias interactivas. 5.ed. FCA-Editora de informática. Lisboa, 20
  • [13] SALISBURY, Martin; STYLES, Morag. Livro infantil ilustrado: a arte da narrativa visual. São Paulo: Rosari, 20
  • [14] SARGEANT, E. Interactive storytelling: How picture book conventions inform multimedia book app narratives. Australian Journal of Intelligent Information Processing Systems, v. 13, n. 3, p. 29-35, 2013.
  • [15] SERAFINI, Frank. Reading the visual: An introduction to teaching multimodal literacy. Nova York: Teachers College Press, 2014.
  • [16] SIPE, Lawrence R. Picturebooks as aesthetic objects. Literacy Teaching and Learning, v. 6, n. 1, 2001.
  • [17] STICHNOTHE, Hadassah. Engineering stories? A narratological approach to children’s book apps. BLFT – Nordic Journal of ChildLit Aesthetics, v. 5. Noruega, 2014.
  • [18] TEIXEIRA, Deglaucy J; SOUZA, Ana Luiza C. M.; GONÇALVES, Berenice S. Interatividade e multimídia no contexto de narrativas para ebook infantil em dispositivos móveis: uma revisão sistemática. Conexão-Comunicação e Cultura, v. 13, n. 26, 2014.
  • [19] TEIXEIRA, Deglaucy J. A interatividade e a narrativa no livro digital infantil: proposição de uma matriz de análise. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Design e Expressão Gráfica, Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2015.
  • [20] VALDIVIA, Paloma. Es así. [ebook] Cidade do México: Fondo de Cultura Económica, 2011.
  • [21] ______. É assim. São Paulo: SM editora, 2012.
  • [22] VAUGHAN, Tay. Multimedia: Making it work. 9.ed. Tata McGraw-Hill Education, 2014.
  • [23] TOKARNIA, Mariana. Livros de escolas públicas terão versão digital em 2017. Agência Brasil. 17 Jan. 2014. Disponível em . Acesso em 16 Maio 2015.
Como citar:

Teixeira, Deglaucy Jorge; Gonçalves, Berenice S.; Vieira, Milton Luiz Horn; "Organização da multimídia em ebook interativo infantil", p. 292-299 . In: . São Paulo: Blucher, 2015.
ISSN 2318-6968, ISBN: 978-85-8039-136-7
DOI 10.5151/despro-sigradi2015-70203

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações