Poster - Open Access.

Idioma principal

O DESENVOLVIMENTO DE NOVOS SERVIÇOS EM EMPRESAS INDUSTRIAIS: ESTUDO DE CASOS EM PRODUTORES DE VEÍCULOS PESADOS

Gomide, Eduardo Heber ; Mendes, Glauco H. S. ; Oliveira, Maicon Gouvea ;

Poster:

O objetivo deste trabalho foi caracterizar e analisar o processo de Desenvolvimento de Novos Serviços no contexto de empresas industriais. Para consecução deste objetivo, este trabalho realizou um Estudo de Caso em duas grandes empresas produtoras de veículos pesados. O trabalho mostrou que ambas as empresas estudas tem uma ligação forte e de longa data com o processo de servitização e que este processo tornou-se uma das estratégias mais importantes no que tange à competitividade e permanência no mercado em que estão inseridas. Os estudos de caso revelaram também que as empresas, embora não tenham um processo sistematizado para o desenvolvimento de novos serviços com protocolos formatados, envolvem várias áreas no processo e têm tendência a formação de uma área responsável que reúna profissionais especializados e engajados na compreensão da demanda do mercado/cliente. O estudo mostrou também que existe um consenso de que o processo de desenvolvimento de novos serviços quando realizado conjuntamente ao desenvolvimento de novos produtos é vantajoso e dentre as vantagens é possível citar a diminuição de falhas na entrega, a maior personalização do pacote produto-serviço e o aumento da satisfação do cliente final.

Poster:

Palavras-chave: Desenvolvimento de Novos Serviços, Servitização, Sistema Produto Serviços, Empresas industriais,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/cbgdp2017-042

Referências bibliográficas
  • [1] ALONSO, M. P. Product service system: benefits and barriers. (MSc Thesis. 105p). School of Applied Sciences. Cranfield University. London, UK. 2007.
  • [2] ALONSO-RASGADO, T., THOMPSON, G. A rapid design process for Total Care Production creation. Journal of Engineering Design, 17, 6, pp. 509–531. 2006.
  • [3] AURICH, J.C.; FUCHS, C.; DEVRIES, M.F. An Approach to Life Cycle Oriented Technical Service Design. CIRP Annals ‐ Manufacturing Technology, v. 53, n.1, p.
  • [4] 151‐15 200 BAINES, T.; LIGHTFOOT, H. Made to Serve: How Manufacturers Can Compete Through Servitization and Product - Service Systems, John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, NJ, USA. 2013.
  • [5] BAINES, T. S.; LIGHTFOOT, H. W.; EVANS, S. State-of-the-art in product-service systems. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part B: Journal of Engineering Manufacture, v. 221, n. 10, p. 1543-1552, 2007.
  • [6] BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa, Portugal; Edições 70, LDA, 2008.
  • [7] BEUREN, F. H., FERREIRA, M. G. G.; MIGUEL, P. A. C. Product-service systems: a literature review on integrated products and services. Journal of Cleaner Production, v.47, p. 222-231. 2013.
  • [8] BORCHARDT, M.B.; SELLITTO, M.A.; PEREIRA, G.M. Sistemas produto-serviço: referencial teórico e direções para futuras pesquisas. Revista Produção on-line, v.10 n.4, p837-860, 2010.
  • [9] CEDERGREN, S. I.; ELFVING, S. W.; ERIKSSON, J.; PARIDA, V. Analysis of the industrial product-service systems (IPS2) literature: a Systematic Review. Proceedings International Conference on Management of Innovation and Technology (ICMIT) 2012, IEEE, p. 733–740, [S.l: s.n.]. 2012.
  • [10] EGGERT, A; HOGREVE, J; ULAGA, W; MUENKHOFF, E. Revenue and profit implications of industrial service strategies, Journal of Service Research, Vol. 17, No. 1, pp. 23-39. 2014.
  • [11] FISCHER, T.; GEBAUER, H.; FLEISCH, E. Service Business Development Strategies for Value Creation in Manufacturing Firms. Cambridge University Press. 2014.
  • [12] GALLOUJ F.; DJELLAL F. The Handbook of Innovation and Services: a multidisciplinary perspective, Edward Elgar Publishers. 2010.
  • [13] GEBAUER, H. Identifying service strategies in product manufacturing companies by exploring environment-strategy configurations. Industrial marketing management. V. 37,p. 278–291. 2008.
  • [14] GEBAUER, H. An investigation of antecedents for the development of customer support services in manufacturing firms. Journal of Business-to-Business Marketing, Vol. 14 No. 3, pp. 59–96. 2007.
  • [15] GEBAUER, H.; PAIOLA, M.; EDVARDSSON, B. A capability perspective on service business development in small and medium-sized suppliers. Scandinavian Journal of Management, Vol. 28, No. 4, pp. 321-339. 2012.
  • [16] GEBAUER, H.; BRAVO-SANCHEZ, C.; FLEISCH, E. Service strategies in product manufacturing companies. Business Strategy Series, V. 9, N. 1, p. 12-20 2008.
  • [17] GEBAUER, H; KREMPL, R; FLEISCH, E. Service development in traditional product manufacturing companies. Eur. J. Innov. Manage., 11(2): 219-240. 2008.
  • [18] GREMYR, I; LÖFBERG, N.; WITELL, L. Service innovations in manufacturing firms. Managing Service Quality, Vol. 20 No. 2, pp. 161–175. 2010. JAAKKOLA, E.; MEIREN, T.; WITELL, L.; EDVARDSSON, B.; SCHÄFER, A.; REYNOSO, J.; SEBASTIANI, R.; WEITLANER, D. Does one size fit all? New service development across different types of services. Journal of Service Management, v. 28, n. 2, p. 329-347, 2017.
  • [19] JAMES, P.; HOPKINSON, P. Service Innovation for Sustainability: a new option for UK Environmental Policy? Bradford University, Bradford. 2002.
  • [20] KINDSTRÖM, D; KOWALKOWSKI, C. Service innovation in product-centric firms: a multidimensional business model perspective. Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 29 Iss 2 pp. 96 – 111. 2014.
  • [21] KOWALKOWSKI, C.; GEBAUER, H.; KAMP, B.; PARRY, G. Servitization and deservitization: Overview, concepts, and definitions. Industrial Marketing Management, v.60. p. 4-10. 2017.
  • [22] LINDAHL, M.; ÖLUNDH, G. The meaning of functional sales, Life Cycle Engineering. Challenges and Opportunities. In: Proceedings of the 8th International Seminar on Life Cycle Engineering. CIRP. Anais... [S.l: s.n.]. , 2001.
  • [23] LINDAHL, M.; SUNDIN, E.; SHIMOMURA, Y.; SAKAO, T. An interactive design model for service engineering of functional sales offers. In: International Design Conference Design 2006, Anais... [S.l: s.n.]. , 2006.
  • [24] MANZINI, E.; VEZZOLI, C.; CLARK, G. Product service systems: using an existing concept as a new approach to sustainability. Journal of Design Research. v. 1, n.2. 2001.
  • [25] MDIC - MINISTÉRIO DO DESENVOLVIMENTO, INDÚSTRIA E COMÉRCIO EXTERIOR. Secretaria de Comércio Exterior. Departamento de Defesa Comercial – Brasília: MDIC, 2014- 71 p.
  • [26] MEIER, H.; ROY, R; SELIGER, G. Industrial Product-Service Systems - IPS2. CIRP Annals Manufacturing Technology, v. 59, n. 2, p. 607–627, 2010. MENDES, Glauco HS et al. Uncovering the structures and maturity of the new service development research field through a bibliometric study (1984-2014). Journal of Service Management, v. 28, n. 1, p. 182-223, 2017.
  • [27] MONT, O. Clarifying the concept of product-service system. Journal of Cleaner Production. v.10, p. 237-245, 2002.
  • [28] MÜLLER, P.; STARK, R. A generic PSS development process model based on theory and an empirical study. In: International Design Conference Design 2010 Anais... [S.l: s.n.]. , 2010.
  • [29] MORELLI, N. Product-service systems: a perspective shift for designers. A case study: the design of a telecentre. Design Studies. v.24, p.73-99, 2003.
  • [30] NEELY, A. The servitization of Manufacturing: An Analysis of Global Trends. In: The 14th European Operation Management Association Conference. 2008. Anais... [S.l: s.n.]., 2008.
  • [31] SAKAO, T.; SHIMOMURA, Y. Service Engineering: a Novel Engineering Discipline for Producers to Increase Value Combining Service and Product, Journal of Cleaner Production, v;15, p. 590-604. 2007.
  • [32] SCHUH, G; KLOTZBACH, C.; GAUS, F. Service Provision as a Sub-model of Modern Business Models. Production Engineering, v. 2, n 1, p. 79-84, 2008.
  • [33] SMITH, L.; MAULL, R. Servitization and operations management: a service dominant-logic approach. International Journal of Operations & Production Management, Vol. 34, No. 2, p. 242-269. 2014.
  • [34] SPRING, M.; ARAÚJO, L. Service and products: rethinking operations strategy. Journal of Operations & Production Management, v. 29, n. 5, p. 444-467. 2009.
  • [35] SRIVASTAVA, R.K.; TASADDUQ A. S.; FAHEY, L. Market-Based Assets and Shareholder Value: A Framework for Analysis. Journal of Marketing, v.62 (01), p. 2-18. 1998.
  • [36] TUKKER, A. Product services for a resource-efficient and circular economy - A review. Journal of Cleaner Production, V.97, p.76-91. 2015.
  • [37] TUKKER, A; TISCHNER, U. Product-services as a research field: past, present and future. Reflections from a decade of research. Journal of Cleaner Production, v. 14, n.17, p. 1552-1556, 2006.
  • [38] UNEP - United Nations Environment Programme. Product-Service Systems and Sustainability: Opportunities for Sustainable Solutions. INDACO Department, Politecnico di Milano, Milão: 2002.
  • [39] VANDERMERWE, S., RADA, J. Adding value by adding services. European Management Journal. v. 6, p. 314-323, 1988.
Como citar:

Gomide, Eduardo Heber; Mendes, Glauco H. S.; Oliveira, Maicon Gouvea; "O DESENVOLVIMENTO DE NOVOS SERVIÇOS EM EMPRESAS INDUSTRIAIS: ESTUDO DE CASOS EM PRODUTORES DE VEÍCULOS PESADOS", p. 414-423 . In: . São Paulo: Blucher, 2017.
ISSN 2318-6968, DOI 10.5151/cbgdp2017-042

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações