Conference full papers - Open Access.

Idioma principal

Muta-soud: Architectural Configuration Generated from Music and Shape Grammars

Muta-soud: Architectural Configuration Generated from Music and Shape Grammars

Leal, Daniella Alves ; Alves, Gilfranco Medeiros ;

Conference full papers:

This paper proposes a design experiment that mixes music and architecture, through Shape Grammars. Each form and initial rule had musical markers that represented them and with the development of the application of the various rules, they became formal scores. After analyzing the functionality and studying volumetries, in order to give three-dimensional movement to the various results generated (botton-up), through adjustments that depend on individual and intuitive decisions (top-down), the resulting final object is a music school destined for the propagation of music, in a way, producing a metaphor of itself.

Conference full papers:

Palavras-chave: Music, Shape Grammars, Generative Process, Materialized Sound, Computer Design,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/sigradi2020-29

Referências bibliográficas
  • [1] Bennet, R. (1998). Elementos Básicos da Música. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed.
  • [2] Blacking, J. (1973). Quão Musical é o Homem?. Londres: Faber & Faber.
  • [3] Carneiro, G. (2014). Arquitetura interativa: contextos, fundamentos e design. São Paulo: Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo.
  • [4] Celani, G., Cedrez, M. (2018). Arquitetura contemporânea e automação: prática e reflexão. São Paulo: Probooks.
  • [5] Dantas, D., Guimarães, C. (2013) Partituras Imagéticas: Um diálogo Poético entre Música e Imagem. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro.
  • [6] Dubberly, H., Haque, U. & Pangaro, P. (2009) What is interaction? Are there different types?. Recuperado de: http://www.dubberly.com/articles/what-is-interaction.html.
  • [7] Fornari, J., Maia, I. (2010) Notação Interativa: Um Estudo Sobre o Projeto de Criação Musical Compositor-Computador- Intérprete. Campinas: Universidade Estadual de Campinas.
  • [8] Fornari, T. (2011, Dez 6). Um Processo de Criação Computacional Interativa de Notação Musical. Recuperado de: http://www.nomads.usp.br/virus/virus06/?sec=5&item=30&lan g=pt
  • [9] Jenks, C. (2013) Architecture becomes Music. Recuperado de: https://www.architectural-
  • [10] review.com/essays/viewpoints/architecture-becomes- music/8647050.article
  • [11] Knight, Terry. (2003) Computing with Emergence. Environment and Planning B: Planning and Design, volume 30, p. 125-155.
  • [12] Kowaltowski, D., Moreira, D., Petreche, J. & Fabrício, M. (2011). O Processo de Projeto em Arquitetura: da Teoria à Tecnologia. São Paulo: Oficina de Textos.
  • [13] Lacerda, O. (1967). Compendio de Teoria Elementar da Música.
  • [14] São Paulo: Ricordi Brasileira.
  • [15] Murray, S. (1997). A Afinação do Mundo. São Paulo: Editora da UNESP.
  • [16] Rabelo, F. (2007) Arquitetura e Música: Interseções Polifônicas. Goiânia: Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, MINTER UFRGS/UCG.
  • [17] Riad, M. (2009). Musical Deconstruction/Reconstruction: Visualizing Architetonic Spaces Through Music. Maryland: Escola de arquitetura, planejamento e preservação de Maryland.
  • [18] Stiny, G. (1980). Introduction to Shape and Shape Grammar. In: Enviroment and Planning B: Planning and Design 7, 343-351.
  • [19] Stiny, G. (1980). Kindergarten grammars: designing with Froebels building gifts. In: Enviroment and Planning B: Planning and Design 7, 409-462.
  • [20] Stumpp, M. (2013). A Simetria Modular e as Villas de Andrea Palladio. Porto Alegre: UFRGS.
Como citar:

Leal, Daniella Alves; Alves, Gilfranco Medeiros; "Muta-soud: Architectural Configuration Generated from Music and Shape Grammars", p. 209-216 . In: Congreso SIGraDi 2020. São Paulo: Blucher, 2020.
ISSN 2318-6968, DOI 10.5151/sigradi2020-29

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações