Full Article - Open Access.

Idioma principal

Material Culture of the Classroom and the Tablet’s Innovative Potencial

Lima Filho, Marcos Antonio de ; Waechter, Hans da Nóbrega ;

Full Article:

This study aims to analyze the material culture of the classroom, focused on the analysis of the graphics capabilities and user experience of leading educational artifacts used today: textbook, blackboard, computer, projector, digital blackboard, and identify innovative potential in the educational use of tablets. This qualitative study analyzed this artifacts through temporal, economic, user experience and graphics capabilities dimensions. The results was arranged in a frame. The tablet proved to be endowed with a user experience and interactivity distinct from the others. A subsequent review of the literature showed empirical evidence of transformation in the classroom and innovation arising from its use. Design Implications were identified.

Full Article:

Palavras-chave: tablets, educação, hipermídia, tablets,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/designpro-CIDI-31

Referências bibliográficas
  • [1] ATHAYDE, Y. A. Design da informação: interfaces e interatividade em projetos de ambientes de aprendizagem via web. 2005. 260 f. Dissertação (Mestrado em Educação Tecnológica)- Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2005.
  • [2] BONSIEPE, G. Design, Cultura e Sociedade. São Paulo: Blucher, 2011.
  • [3] BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Língua Portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1997. Disponível em: Andlt;http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro02.pdfAndgt;. Acesso em: 18 de maio de 2012.
  • [4] BRIGHT, P. Ballmer (and Microsoft) still doesn''t get the iPad. Ars Technica, California, 1 de agosto de 2010. Disponível em: Andlt;http://arstechnica.com/information-technology/2010/07/ballmer-and-microsoft-still-doesnt-get-the-ipad/Andgt;. Acesso em: 25 de maio de 2012.
  • [5] CADENA, R.; COUTINHO, S. G.; LOPES, M. T. O Design da Informação na escola: uma investigação introdutória acerca do uso da lousa no terceiro ano do ensino fundamental. In: Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design, 9., 2010, São Paulo. Anais... São Paulo: 2010. p. 2024-2034.
  • [6] CHEN, B. X.; WINGFIELD. N. Apple Introduces Tools to (Someday) Supplant Print Textbooks. The New York Times, Nova Iorque, 19 de janeiro de 2012. Disponível em: Andlt;http://bits.blogs.nytimes.com/2012/01/19/apple-unveils-tools-for-digital-textbooks/Andgt;. Acesso em: 14 de maio de 2012.
  • [7] CLARO, L. S.; NOJIMA, V. L. M. S.; FARBIARZ, A. O Design como parceria na construção dos objetos de ensino-aprendizagem. In: Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design, 9., 2010, São Paulo. Anais... São Paulo: 2010. p. 3901-3912.
  • [8] DONDIS, D. A. Sintaxe da Linguagem Visual. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
  • [9] DOSTÁL, J. Reflections on the Use of Interactive Whiteboards in Instruction in International Context. The New Educational Review, v. 25, p. 205-220, 2011.
  • [10] ELMER-DEWITT, P. Live from Apple''s education event at the Guggenheim. Fortune, Nova Iorque, 19 de janeiro de 2012. Disponível em: Andlt;http://tech.fortune.cnn.com/2012/01/19/live-from-apples-education-event/Andgt;. Acesso em: 25 de maio de 2012.
  • [11] FERREIRA, V. A.; GOBARA, S. T. Dificuldades dos professores diante do uso pedagógico dos recursos da informática no ensino médio. In: Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino, 13., 2006, Recife. Anais... Recife: UFPE, 2006. p. 1-13.
  • [12] GILBERT, J. HP TouchPad Bites The Dust: Can Any Tablet Dethrone The IPad?. The Huffington Post, Nova Iorque, 19 de agosto de 2011. Disponível em: Andlt;http://www.huffingtonpost.com/2011/08/19/hp-touchpad-ipad-tablet_n_931593.htmlAndgt;. Acesso em: 25 de maio de 20
  • [13] JEWITT, C. Multimodality and Literacy in School Classrooms. Review of Research in Education, v. 32, p. 241-246, 2008.
  • [14] LEITÃO, M. Saga Brasileira: A longa luta de um povo por sua moeda. 2. ed. Rio de Janeiro: Record, 2011.
  • [15] OECD. PISA 2009 Results: What Students Know and Can Do – Student Performance in Reading, Mathematics and Science. v. 1, 2010.
  • [16] PASSOS, R.; MOURA, M. Design da informação na hipermídia. Infodesign, v. 4, n. 2, p. 19-27, 2007.
  • [17] RADFAHRER, L. Design/Web/Design, 2 ed. São Paulo: Market Press, 2003.
  • [18] SASSON, R. The benefits and advantages of e-books. Succes Consciousness. Disponível em: Andlt;http://www.successconsciousness.com/e-books_benefits.htmAndgt;. Acesso em: 10. jan. 2013.
  • [19] SMITH, J. H.; HIGGINS, S.; WALL, K.; MILLER, J. Interactive whiteboards: boon or bandwagon? A critical review of the literature. Journal of Computer Assisted Learning, v. 21, p. 91–101, 2005.
Como citar:

Lima Filho, Marcos Antonio de; Waechter, Hans da Nóbrega; "Material Culture of the Classroom and the Tablet’s Innovative Potencial", p. 351-358 . In: In Coutinho, Solange G.; Moura, Monica; Campello, Silvio Barreto; Cadena, Renata A.; Almeida, Swanne (orgs.). Proceedings of the 6th Information Design International Conference, 5th InfoDesign, 6th CONGIC [= Blucher Design Proceedings, num.2, vol.1]. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, ISBN: 978-85-212-0824-2
DOI 10.5151/designpro-CIDI-31

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações