Article - Open Access.

Idioma principal

Mapas Mentais e Ferramentas Computacionais na Gestão da Informação do Processo de Ensino Projetual da Arquitetura, Urbanismo e Paisagismo

Carreiro, Patrícia Porto ; Rêgo, Rejane de Moraes ;

Article:

This article relates a teaching experience in the discipline “InfoAU II” at the CAU/UFPE/Brasil. One of the objectives is working with the students reflection about the design as a multidisciplinary knowledge integration process. The other one is opening a discussion about the importance in the Information management in the process of design teaching in Architecture, Urbanism and Landscaping within digital environments. The methodology involves a construction of mind maps on paper and digital format (using the software Prezi) as a tool for registration of design process, which it shows the requirement to get deeply in seeking methodologies and tools for a reflexive design teaching.

Article:

Palavras-chave: Mind maps, Information management, Design process, Design teaching, Curriculum,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/despro-sigradi2013-0116

Referências bibliográficas
  • [1] Busan, T. (1996) The Mind Map Book: How to Use Radiant Thinking to Maximize Your Brain''s Untapped Potential. Nova Iorque, Plume.
  • [2] Carsalade, F. (2003) Referências metodológicas para um processo de ensino de projeto. In: F. LARA, S. MARQUES, (Org), Desafios e conquistas da pesquisa e do ensino de projeto. (pp. 145-158) Rio de Janeiro, EVC.
  • [3] Comas, C. E. (1986) Ideologia modernista e ensino de projeto arquitetônico: duas proposições em conflito. In: C. E. Comas, (Org) Projeto arquitetônico disciplina em crise, disciplina em renovação. (pp. 33-45) São Paulo, Projeto.
  • [4] Dorta, T.; Perez, E.; Lesage, A. (2008). The ideation gap: hybrid tools, design flows and practice. Design Studies, 29, 121-141. Retrieved from http://www.kmdi.utoronto.ca/documentshomepage/Dorta_19- design_studies.pdf
  • [5] Lara, F. (2003). (In)disciplina: considerações sobre a autonomia do ensino de projeto. In: F. LARA, S. MARQUES, (Org), Desafios e conquistas da pesquisa e do ensino de projeto. (pp. 56-63) Rio de Janeiro, EVC.
  • [6] Rheingantz, P. A. (2003). Arquitetura da autonomia: bases pedagógicas para a renovação do ateliê de projeto de arquitetura. In: F. LARA, S. MARQUES, (Org), Desafios e conquistas da pesquisa e do ensino de projeto. (pp. 108-129) Rio de Janeiro, EVC.
  • [7] Oxman, R. (2006). Theory and design in the first digital age. Design Studies, 27, Issue 3, p.229-265. Retrieved from http://www.sciencedirect.com/science
  • [8] Oxman, R. (2008) Digital architecture as a challenge for design pedagogy: theory, knowledge, models and medium Design Studies, 29, 99 – 120. Retrieved from http://www.technion.ac.il/~rivkao/topics/ publications/Oxman_2008_Design-Studies.pdf
  • [9] Silva, E. (1986) Sobre a renovação do conceito de projeto arquitetônico e sua didática. In: C. E. Comas, (Org) Projeto arquitetônico disciplina em crise, disciplina em renovação. (pp. 15-31) São Paulo, Projeto.
Como citar:

Carreiro, Patrícia Porto; Rêgo, Rejane de Moraes; "Mapas Mentais e Ferramentas Computacionais na Gestão da Informação do Processo de Ensino Projetual da Arquitetura, Urbanismo e Paisagismo", p. 590-594 . In: Proceedings of the XVII Conference of the Iberoamerican Society of Digital Graphics: Knowledge-based Design [=Blucher Design Proceedings, v.1, n.7]. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, DOI 10.5151/despro-sigradi2013-0116

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações