Resumo - Open Access.

Idioma principal | Segundo idioma

LUZAZUL - Metodologia de criação e gerenciamento de hipermídia para inclusão cultural e formação de público a serviço da AZULEJARIA NO PATRIMÔNIO ARQUITETÔNICO Pelotas / RS

LUZAZUL: creation methodology and management of hypermedia for cultural inclusion and public education in the service of TILES IN THE ARCHITECTURAL HERITAGE Pelotas / RS

Nunes, João Fernando Igansi ;

Resumo:

LUZAZUL - Light Blue project is interdisciplinary, curricular action as documentation and conceptual production strategy for theory and practice, focused on heritage as cultural inclusion vector, public training and development of integrated movable manners. It is based especially on hypermedia resource whose central object is the inventory of the TILE IN ARCHITECTURAL HERITAGE Pelotas- RS, electronically duplicated and made available on mobile, wireless devices. Exploring the conditions of free software platforms, this initiative invests in building method for the development, agency and updating publishable data into digital language.

Resumo:

LUZAZUL - Light Blue project is interdisciplinary, curricular action as documentation and conceptual production strategy for theory and practice, focused on heritage as cultural inclusion vector, public training and development of integrated movable manners. It is based especially on hypermedia resource whose central object is the inventory of the TILE IN ARCHITECTURAL HERITAGE Pelotas- RS, electronically duplicated and made available on mobile, wireless devices. Exploring the conditions of free software platforms, this initiative invests in building method for the development, agency and updating publishable data into digital language.

Palavras-chave: Tile, Hypermedia, Communication, Inclusion, Education,

Palavras-chave: Tile, Hypermedia, Communication, Inclusion, Education,

DOI: 10.5151/despro-sigradi2015-sp40388

Referências bibliográficas
  • [1] Balasubramanian, V. (1994). State of the Art Review on Hypermedia Issues And Applications. Graduate School of Management, Rutgers University, Newark, New Jersey. IN: http://wwwis.win.tue.nl/2L690/opdracht/chapter0.html
  • [2] Bica, F.; Silveira, R.; Viccari, R. (1998). Educação a distância: do paradigma de tutores inteligentes a uma arquitetura multiagente. V Congresso Internacional de Educação a distância. ABED, São Paulo.
  • [3] Bra, P. de; Calvi, L. Aha (1998): a generic adaptative hypermedia system. Proocedings. II Workshop on Adaptative hypertext and hypermedia . Pittsburg: USA. Pag. 20-24.
  • [4] Bradshaw, J. M. (1997). An introduction to software agents. IN BRADSHAW, J. M. Ed. Software agents. MIT Press. Massachusetts.
  • [5] Cauquelin, A.(2007). A Invenção da Paisagem. São Paulo: Martins Fontes.
  • [6] Chaiben, H. (1997). Hipermídia na educação. Universidade Federal do Paraná, IN: www.cce.ufpr.br/~hamilton/hed/hed.htm
  • [7] Chagas, M. (1994). Em busca do documento perdido: a problemática da construção teórica na área da documentação. Cadernos de Museologia, n. 2, p.29-4
  • [8] Eberspächer, H.; Kaestner, C. (1998). A Geração de uma ferramenta de autoria para sistemas tutores inteligentes hipermídia’ 3rd Symposium Investigation and Development of Educational Software. Évora: Portugal, September.
  • [9] Goldberg, M. W.; Salari, S.; Swoboda, P. (1996). World Wide Web - Course Tool: an environment for building WWW-based courses. Fifth Inernational World Wide Web Conference. Paris: France.
  • [10] Halasz, F.G. (1998). Reflections on notecards: seven issues for the next generation of hypermedia systems. Communications of the ACM. July. Vol. 31 No. 7. Pag. 836-851.
  • [11] Henriques, M. A. A. (1998). Uma Proposta para o Processamento Massivamente Paralelo na Internet. Relatório técnico. Faculdade de Engenharia Elétrica e de Computação. Campinas.
  • [12] Huyssen, Andreas.(1994). Escapando da Amnesia. O museu como cultura de massa. Revista do Patrimonio Historico e Artistico Nacional. No. 23. Rio de Janeiro: IPHAN.
  • [13] Pesavento, S. J. (2008). História, memória e centralidade urbana. Revista Mosaico, v.1, n.1, p.3-12.
  • [14] Minsky, M. (1981), A framework for representing knowledge. Mind design, pag. 95-128.
  • [15] Morgado, L. (1998). O lugar do hipertexto na aprendizagem: alguns princípios para a sua concepção. IN http://www. moderna.com.br/escola/prof/art22.htm#hip Setembro.
  • [16] Oliveira, P.C. (1997). Sistemas baseados em agentes móveis: uma abordagem alternativa para o desenvolvimento de sistemas distribuídos. Dissertação de tese. Faculdade de Engenharia Elétrica e de Computação - UNICAMP. Campinas.
  • [17] PimentelL, M. G. C.; Santos, J.B. Jr; Mattos, R.P. de (1998). Tools for authoring and presenting structured teaching material in the WWW.Webnet’98 (World Conference on the WWW, Internet, & Intranet), Orlando, USA, November.
  • [18] Rodrigues, R.; Moraes, M.; Pimentel, N.; Veras, D. (1998) Introdução à educação a distância. Programa de capacitação a distância. Laboratório de ensino a distância, UFSC.
  • [19] Rolnik, R. (1992). História urbana: História na cidade? In: Cidade & História / Ana Fernandes e Marco Aurélio A. de F. Gomes (Org.). Salvador: UFBA / Faculdade de Arquitetura. Mestrado em Arquitetura e Urbanismo; ANPUR.
  • [20] Shank, R.C. (1991). Where’s the AI? AI Magazine.
  • [21] Silveira, M.; Arruda, L. (1998). Desenvolvimento de um Sistema Multimídia para a Autoria e Apresentação de Cursos de Controle. 3rd Symposium Investigation and Development of Educational Software. Évora: Portugal.
  • [22] Turoff; Murray; RAO; USHA; HILTZ. (1991). Collaborative Hypertext in Computer Mediated Communications, Proceedings. Twenty-Fourth Annual Hawaii International Conference on System Sciences.
  • [23] Yunes, G. S.(2012). Uma ilha de paisagens culturais e espaços museográficos. In: Patrimônio cultural e cidade contemporânea /Alicia Norma González de Castells, Letícia Nardi (organizadoras). Florianópolis: Editora UFSC.
Como citar:

Nunes, João Fernando Igansi; "LUZAZUL - Metodologia de criação e gerenciamento de hipermídia para inclusão cultural e formação de público a serviço da AZULEJARIA NO PATRIMÔNIO ARQUITETÔNICO Pelotas / RS", p. 780-785 . In: . São Paulo: Blucher, 2015.
ISSN 2318-6968, ISBN: 978-85-8039-136-7
DOI 10.5151/despro-sigradi2015-sp40388

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações