Full Article - Open Access.

Idioma principal

Interactive and animated journalistic infographics: analytic study about infographics health

Andrade, Rafael de Castro ; Spinillo, Carla Galvão ;

Full Article:

Animated and interactive journalistic infographics are widely used in news portals. As explanatory feature of a variety of themes, like health news, which is of great public interest. Despite the increasing use of this type of information visualization to communicate these issues, this is a recent area of ​​study in research, especially from the perspective of graphic design and information. This article aimed to identify aspects of journalistic animated and interactive infographics of health found on Brazilians news portals. The results show simplified uses of animations and interactions, as well as great use of decorative animations and the low use of audio features. It was concluded that these issues raised require research along the readers to know how they influence the understanding of health information.

Full Article:

Palavras-chave: infografia, apresentação gráfica, análise, saúde, infographics,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/designpro-CIDI-16

Referências bibliográficas
  • [1] ANJ. Leitura de Jornais Online. Disponível em: Andlt;http://www.anj.org.br/a-industria-jornalistica/jornais-no-brasil/leitura-online-dos-jornaisAndgt;, Acessado em: jul, 2013.
  • [2] AMARAL, R. C. G. Infográfico Jornalístico de Terceira Geração: Análise do uso da multimidialidade na infografia. Dissertação (Mestrado em Jornalismo). UFSC, Florianópolis, 2010.
  • [3] BETRANCOURT, M. The animation and Interactivity Principles in Multimedia Learning. In: MAYER. R. E. (Ed.) Cognitive Theory of Multimedia Learning. The Cambridge Handbook of Multimedia Learning. Cambridge University Press, 2005.
  • [4] CAIRO, A. Infografia 2.0: Visualización interactiva de información en la prensa. Madrid: Alamut, 2008.
  • [5] CASTIEL, L. D. Insegurança, ética e comunicação em saúde pública. Revista Saúde Pública. v. 37, n.2, p.161-167, 2003.
  • [6] DE PABLOS, J. M. Infoperiodismo: el Periodista como Creador de Infografia. Madri: Síntesis, 1999.
  • [7] COLLE, R. Infografía: tipologías. In: Revista Latina de Comunicación Social. nº 58. 2004. Disponível em: Andlt;http://www.ull.es/publicaciones/latina/latinaart660.pdfAndgt;. Acesso em: ago, 2010.
  • [8] CYBIS, W.; BERTIOL, A. H.; FAUST, R. Ergonomia e usabilidade: conhecimentos, métodos e aplicações. São Paulo: Novatec Editora, 2007.
  • [9] DE PABLOS, J. M. Infoperiodismo: el Periodista como Creador de Infografia. Madri: Síntesis, 199
  • [10] DRAKE, R. L.; VOGL, A. W.; MITCHELL, A. W. M.; GRAY, H. Gray’s Anatomy for Students. Churchill Livingstone/Elsevier, 20
  • [11] FASSINA, U. A infografia como recurso comunicacional no processo de aquisição de informação e compreensão de tipografia. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Universidade Estadual de Londrina, Centro de Educação, Comunicação e Artes, Londrina, 20
  • [12] GILROY, A. M.; MACPHERSON, B. R.; ROSS, L. M. Principios de anatomía y fisiologia. Editora Medica Panamericana, 2008.
  • [13] HÖFFLER, T. N., Andamp; LEUTNER, D. Instructional animation versus static pictures: a meta-analysis. Learning and Instruction, n. 17, pp. 722-738. 2007.
  • [14] HOLLENDER N. et al. Integrating cognitive load theory and concepts of human–computer interaction. Computers in Human Behavior. v. 26, p. 1278–1288, 2010.
  • [15] IBOPE. Brasil é o terceiro país em número de usuários ativos na internet. Disponível em: Andlt;http://www.ibope.com.br/pt-br/noticias/paginas/brasil-e-o-terceiro-pais-em-numero-de-usuarios-ativos-na-internet.aspxAndgt;. Acesso em: 2013.
  • [16] LIMA, R. C. Análise da infografia jornalística. Dissertação (Mestrado em Design) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Escola Superior de Desenho Industrial, Rio de Janeiro, 2009.
  • [17] LOWE, R. Interrogation of a dynamic visualization during learning. In: Learning and Instruction. v. 3, n. 14. 2004. p. 257-274.
  • [18] LUIZ, O. C. Jornalismo científico e risco epidemiológico. Ciência e saúde coletiva, vol.12 no.3. Rio de Janeiro, Maio/Junho, 2007.
  • [19] MACEDO, M.; MARINI, N.; CAMARGO, S.; PAZ, D.; CORREA,W.; BUENO, C. Divulgação de saúde na imprensa brasileira: expectativas e ações concretas. In: Portal do Jornalismo Científico. 1996. Disponível em: Andlt;http://www.jornalismocientifico.com.br/jornalismocientifico/artigos/jornalismosaude/artigo5.phpAndgt;. Acesso, em: mar. 2013.
  • [20] MAYER. R. E. New Directions for Teaching and Learning. New Directions for Teaching and Learning. Willey Periodicals, v. 2002, n.89, p. 55-71, 2002.
  • [21] MAYER, R. E.; MORENO, R. A. Cognitive Theory of Multimedia Learning: Implications for Design Principles. 2002.
  • [22] MIRANDA, F. Animação e interação na infografia jornalística: Uma abordagem do Design da Informação. Dissertação (Mestrado em Design). Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2013.
  • [23] MORAES, A. P. Infografia – O design da notícia. Dissertação (Mestrado em Design). PUC‐RJ, Departamento de Artes, Rio de Janeiro, 1998.
  • [24] NETTER, F. H.; Atlas de Anatomia Humana. Elsevier Brasil, 2008.
  • [25] PELTZER, G. Jornalismo Iconográfico. Lisboa: Planeta Editora, 1991.
  • [26] RAJAMANICKAM, V. Infographics seminar handout. Ahmedabad, 2005. Disponível em: Andlt;http://goo.gl/mlL5pAndgt;. Acesso em: jul. 2010.
  • [27] RANGEL, M. L. Epidemia e Mídia: sentidos construídos em narrativas jornalísticas. Saúde e Sociedade v.12, n.2, p.5-17, jul-dez 2003.
  • [28] RIBAS, B. Ser Infográfico – Apropriações e limites do conceito de infografia no campo do Jornalismo. In: [Anais do] III Encontro Nacional de Pesquisadores em Jornalismo. Florianópolis, 2005.
  • [29] RODRIGUES, A. A. Infografia interativa em base de dados no jornalismo digital. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2009.
  • [30] ROUET, .J; POTELLE, H. Navigational Principles in Multimedia Learning. In: MAYER. R. E. (Ed.) Cognitive Theory of Multimedia Learning. The Cambridge Handbook of Multimedia Learning. Cambridge University Press, 2005.
  • [31] SANCHO, J. L. V. La Infografia: Técnicas, Análisis y Usos Periodísticos. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona, 2001.
  • [32] SCHMITT, V. A Infografia Jornalística na Ciência: Um experimento com estudantes de jornalismo da Universidade Federal de Santa Catarina. Dissertação (Mestrado em Engenharia e Gestão do Conhecimento). UFSC, Florianópolis, 2006.
  • [33] SCHNOTZ, W. Andamp; LOWE, R.K. A unified view of learning from animated and static graphics. In R.K. Lowe Andamp; W. Schnotz (eds.), Learning with animation. Research implications for design, pp. 304-356. New York: Cambridge University Press. 2008.
  • [34] SOUZA, J. M. B.; DYSON, M. Are animated demonstrations the clearest and most comfortable way to communicate on‐screen instructions? Information Design Journal. v. 16. p, 107‐124, 2008.
  • [35] SPINILLO, C. G. et al. Design da Informação em instruções visuais animadas – Relatório do Projeto. Curitiba: Universidade do Paraná, 2010.
  • [36] TEIXEIRA. Infografia e Jornalismo – conceitos, análises e perspectivas. Salvador: EDUFBA, 2010.
  • [37] TVERSKY, B. BAUER-MORRISON, J.,; BÉTRANCOURT, M. Animation: Can it facilitate? In: International Journal of Human- Computer Studies. nº 57. 2002. p. 247-262.
  • [38] WEISS, R. E.; KNOWLTON, D. S.; MORRISON, G. R. Principles for using animation in computer-based instruction: theoretical heuristics for effective design. Computer in Human Behavior. USA: Elsevier Science Ltd., 2002.
  • [39] XÁQUIM, G.V. Infografía Especializada: La Ciencia y La Salud. Disponível em: Andlt;http://www.xocas.com/ciencia.pdfAndgt;. Acesso em: jul, 2013.
Como citar:

Andrade, Rafael de Castro; Spinillo, Carla Galvão; "Interactive and animated journalistic infographics: analytic study about infographics health", p. 184-196 . In: In Coutinho, Solange G.; Moura, Monica; Campello, Silvio Barreto; Cadena, Renata A.; Almeida, Swanne (orgs.). Proceedings of the 6th Information Design International Conference, 5th InfoDesign, 6th CONGIC [= Blucher Design Proceedings, num.2, vol.1]. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, ISBN: 978-85-212-0824-2
DOI 10.5151/designpro-CIDI-16

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações