Full Article - Open Access.

Idioma principal

Information design aiding the communication of environmental and social aspects in consumer packaging

Zavadil, Priscila; Silva, Régio Pierre da;

Full Article:

This paper aims to discuss and understand how information design can aid the communication of environmental and social aspects of a product in packaging, through its graphic design. The aim is to contribute to the promotion of consumer awareness and empowerment of users to make positive choices regarding sustainability. Therefore, a literature review on design, sustainability, packaging and information design is presented, and finally completed the research on existing tools for communicating environmental and social characteristics in labels and packaging. The results also point to few tools explored in order to guide the development of an informational graphic design in this scope. Among the tools presented, is the use of infographics as a storytelling about the life cycle of the product and a environmental and social scorecard similar to the nutritional facts used in food products. The adoption of these resources can facilitate the communication of sustainable features of the product, although there are limitations on the use of these instruments, such as space restrictions and the lack of labeling standards for measurement and reporting of environmental and social impact, which demonstrates the importance new studies and practical applications in this field.

Full Article:

Palavras-chave: Design de informação, design de embalagem, sustentabilidade, Information design,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/designpro-CIDI-23

Referências bibliográficas
  • [1] AZZI, A.; BATTINI, D.; PERSONA, A.; SGARBOSA, F. Packaging Design: General Framework and Research Agenda. Packaging Technology and Science, 2012, 25: 435-456.
  • [2] BIRT, A. Context Connection: visual indication of food backgrounds. Master’s Thesis. Design Academy Eindhoven, Netherlands, 2006. Disponível em: Andlt;http:backgroundstories.comAndgt;. Acesso em: 12 jun. 2010.
  • [3] BONSIEPE, G. Design, cultura e sociedade. São Paulo: Blucher, 2012.
  • [4] CARNEIRO, J. D. S. et al. Labeling effects on consumer intention to purchase for soybean oil. Food Quality and Preference, v. 16, n. 4, p. 275-282, 2005.
  • [5] DELLA LUCIA, S. M.; MINIM, P. R.; SILVA, C. H. O.; MINIM, L. A. Fatores na embalagem de café orgânico torrado e moído na intenção de compra do consumidor. Ciência e Tecnologia de Alimentos, Campinas, 27 (3), 485-491, 2007.
  • [6] DIAS, R. Gestão ambiental: responsabilidade social e sustentabilidade. São Paulo: Atlas, 2010.
  • [7] DOUGHERTY, B. Design gráfico sustentável. São Paulo: Rosari, 2011.
  • [8] FASSINA, U. A infografia como recurso comunicacional no processo de aquisição de informação e compreensão de tipografia. Dissertação (Mestrado), Universidade Federal de Londrina, Londrina, 2011.
  • [9] FRASCARA, J. Diseño gráfico y comunicacion. Buenos Aires: Ediciones Infinito, 2007.
  • [10] FURNIVAL, A. C.; PINHEIRO, S. M. O public e a compreensão da informação nos rótulos de alimentos: o caso dos transgênicos. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v.7, n.1, 01-09, 2009.
  • [11] HOLDWAY, R.; WALKER, D.; HILTON, M. Ecodesign and Successful Packaging. Design Management Journal, 2002; 13 (4): 45-53.
  • [12] JEDLICKA, W. Packaging Sustainability. John Willey, 2009.
  • [13] JESUMARY, G.; BUCCINI, M.; VALFRIDIA, T. A experiência tátil em embalagens de produtos alimentícios. In: 5 Congresso Internacional de Design da Informação, 2011, Florianópolis. Anais…5 Congresso Internacional de Design da Informação, 2011.
  • [14] JUNIOR, J. B. B.; LISBOA, E. S.; COUTINHO, C. P. O infográfico e suas potencialidades educacionais. In: IV Encontro Nacional de Hipertexto e Tecnologias Educacionais, Universidade de Sorocaba, 2011. Anais..., Sorocaba, 2011.
  • [15] KOHLRAUSCH, A. K.; CAMPOS, L. M. S.; SELIG, P. M. Selos ambientais: qual seu papel e influência no processo de compra de produtos orgânicos? In: XXIV Encontro Nacional de Engenharia de Produção, 2004. Anais...Florianópolis, 2004, pp. 5371-5378.
  • [16] LANGLEY, J.; JANSON, R.; WEARN, J.; YOXALL, A. Inclusive design for containeres: improving openability. Packaging Technology and Science, 2005; 18 (6): 285-293.
  • [17] LEE, S.G, Xu X. Design for the environment: life cycle assessment and sustainable packaging issues. International Journal of Environmental Technology and Management 2005; 5(1): 14-41.
  • [18] LOFTHOUSE ,V.A.; BHAMRA, T. A.; TRIMINGHAM, R. L. Investigating customer perceptions of refillable packaging and assessing business drivers and barriers to their use. Packaging Technology and Science, 2009; 22(6): 335–348.
  • [19] MANZINI, E. Design para a inovação social e sustentabilidade. Rio de Janeiro: E-papers, 2008.
  • [20] OLIVEIRA, T. C. S.; ARAÚJO, K. Da litografia ao off-set: uma reflexão sobre os processos de racionalização técnica e gráfica em rótulos de cachaça pernambucanos. In: 5 Congresso Internacional de Design da Informação, 2011, Florianópolis. Anais…5 Congresso Internacional de Design da Informação, 2011.
  • [21] OLSMATS, C.; DOMINIC, C. Packaging Scorecard: a Packaging Performance Evaluation Method. Packaging Technology and Science 2003; 16: 9–14.
  • [22] PEREIRA, P. Z.; SCHERER, F. V.; SILVA, R. P. Informação e composição visual no projeto gráfico de embalagens. In: 5 Congresso Internacional de Design da Informação, 2011, Florianópolis. Anais…5 Congresso Internacional de Design da Informação, 2011.
  • [23] PETTERSSON, R. Information Design: an introduction. John Benjamins Publishing Company: Amsterdam, 2002.
  • [24] POLITECNICO DI MILANO. Packaging Design Archive. Politecnico di Milano, INDACO Department, Communication Design Research and Teaching Unit, Identity Systems and Packaging Design. Disponível em: http://www.packagingdesignarchive.org. Acesso em: 18 mar. 2013.
  • [25] RAJAMANICKAM, V. Infographics Seminar Handout. Seminars on infographic design, National Institute of Design, Ahmedabad, Industrial Design Centre, Indian Institute of Technology, Bombay, 2005.
  • [26] REDIG, J. Não há cidadania sem informação, nem informação sem design. Revista Brasileira de Design da Informação, 2004, 1, 49-56.
  • [27] SACHS, I. Desenvolvimento: includente, sustentável, sustentado. Rio de Janeiro: Garamond, 2008.
  • [28] SVANES, E.; VOLD, M.; MOLLER, H.; PETTERSEN, M. K.; LARSEN, H.; HANSSEN, O. J. Sustainable packaging design: a holistic methodology for packaging design. Packaging Technology and Science, 2010, 23, 161-175.
  • [29] UNDERWOOD, R. L.; OZANNE, J. L. Is your package an effective communicator? A normative framework for increasing the communicative competence of packaging. Journal of Marketing Communications, 1998; 4 (4): 207-20.
  • [30] UNEP – United Nations Environment Programme. Guidelines for social Life Cycle Assessment of products. Disponível em: Andlt;http://www.unep.fr/shared/publications/pdf/DTIx1164xPA-guidelines_sLCA.pdfAndgt;. Acesso em 03 ago. 2010.
  • [31] VERGHESE, K.; LEWIS, H. Environmental innovation in industrial packaging: a supply chain approach. International Journal of Production Research, 2007; 45 (18-19): 4381-4401.
  • [32] VERGHESE, K.; HORNE, R.; CARRE, A. PIQET: the design and development of na online streamlined LCA tool for sustainable packaging design decision support. International Journal of Life Cycle Assess, 2010, 15: 608-620.
  • [33] VEZZOLI, C. Design de sistemas para a sustentabilidade. Salvador: EDUFBA, 2010.
  • [34] WILDBUR, P.; BURKE, M. Infográfica: soluciones innovadoras en el diseño contemporáneo. Editorial Gustavo Gili: Barcelona, 1998.
Como citar:

Zavadil, Priscila; Silva, Régio Pierre da; "Information design aiding the communication of environmental and social aspects in consumer packaging", p. 257-267 . In: In Coutinho, Solange G.; Moura, Monica; Campello, Silvio Barreto; Cadena, Renata A.; Almeida, Swanne (orgs.). Proceedings of the 6th Information Design International Conference, 5th InfoDesign, 6th CONGIC [= Blucher Design Proceedings, num.2, vol.1]. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, ISBN: 978-85-212-0824-2
DOI 10.5151/designpro-CIDI-23

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações