Full Article - Open Access.

Idioma principal

Heuristic evaluation of graphic content in instructional material HyperCALGD

Viaro, Felipe S.; Silva, Régio P.; Silva, Tânia K.;

Full Article:

For supporting the learning process of Descriptive Geometry, HyperCALGD uses different type of media such as texts, static images, photographs, animations and virtual reality models. The visual media contained in instructional materials can positively or negatively influence learning. The HyperCALGD was developed by the teachers of the subject in an experimental way. Despite the success of the tool, it was not verified if the graphics used in the software are suitable in promoting learning. Therefore, the aim of this article is to evaluate the graphic content of the HyperCALGD. The evaluation verifies the effectiveness of graphics related to the learning process of the subject students. To perform the evaluation, it was developed an evaluation method based on the analysis of the visual design methodology for instructional materials by Clark and Lyons (2011). The evaluation method abstracted from the Clark and Lyons (2011) model the key steps, such as the elements and actions, adapting them into an evaluation context. With the assessment method it was possible evaluate the 49 graphics in the first chapter of HyperCALGD. The first chapter was considered well represented. Thus, this graphical content does not require modifications to be considered effective in learning. However, some suggestions are pointed out ​​to make it more effective.

Full Article:

Palavras-chave: Mídia, Gráfico, Avaliação, Design instrucional, Aprendizagem, Media,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/designpro-CIDI-44

Referências bibliográficas
  • [1] SILVA, M. Andamp; ALMEIDA, M. 2011. O cenário atual do uso de tecnologias digitais da informação e comunicação.In:Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação no Brasil: TIC Educação.São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil.
  • [2] CLARK, R.Andamp; LYONS, C. 2011. Graphics for learning: proven guidelines for planning, designing, and evaluating visuals in training materials. San Francisco: Pfeiffer.
  • [3] CULATTA, R. 2011. Instructional design models. In: Home: Instructional design.Andlt;http://www.instructionaldesign.org/models/index.htmlAndgt;, 17/11/2012.
  • [4] FILATRO, A. 2008. Design instrucional na prática. São Paulo: Pearson Education Brasil.
  • [5] FOREQUE, F. 2012. MEC quer reforço on-line para cotistas das universidades. In:Folha de São Paulo. Andlt;http://www1.folha.uol.com.br/educacao/1166850-mec-quer-reforco-on-line-para-cotistas-das-universidades-federais.shtmlAndgt;, 08/10/2012.
  • [6] GAGNE, R. 1985.The Conditions of Learning. New York: Holt, Rinehart Andamp; Winston.
  • [7] GOVERNO, 2012. Governo publica lei que regulamenta as cotas na universidades federais. In:G1 Educação.Andlt;http://g1.globo.com/educacao/noticia/2012/10/mec-publica-regulamentacao-da-lei-das-cotas-nas-universidades-federais.htmlAndgt;, 18/10/2012.
  • [8] MAGER, R. 1976.A formulação de objetivos de ensino, Porto Alegre: Globo.
  • [9] MAYER, R. 2003. The promise of multimedia learning: using the same instructional design methods across different media. Learning and instruction, v. 13, n. 2: 125-139.
  • [10] SILVA, R. 2005. Avaliação da perspectiva cognitivista como ferramenta de ensino-aprendizagem da geometria descritiva a partir do ambiente hipermídia HyperCALGD. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção) – Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção. Universidade Federal de Santa Catarina.
  • [11] TEIXEIRA, et al. HypercalGD II: Um ambiente de ensino-aprendizagem para geometria descritiva básica. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO DE ENGENHARIA, 31., 2003, Rio de Janeiro. Anais eletrônicos... Rio de Janeiro: Abenge, 2003. Disponível em: Andlt;http://www.abenge.org.br/CobengeAnteriores/2003/artigos/NMT737.pdfAndgt;. Acesso em: 04 jun. 2013.
Como citar:

Viaro, Felipe S.; Silva, Régio P.; Silva, Tânia K.; "Heuristic evaluation of graphic content in instructional material HyperCALGD", p. 489-502 . In: In Coutinho, Solange G.; Moura, Monica; Campello, Silvio Barreto; Cadena, Renata A.; Almeida, Swanne (orgs.). Proceedings of the 6th Information Design International Conference, 5th InfoDesign, 6th CONGIC [= Blucher Design Proceedings, num.2, vol.1]. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, ISBN: 978-85-212-0824-2
DOI 10.5151/designpro-CIDI-44

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações