Article - Open Access.

Idioma principal

Estilo de herramientas didácticas que favorecen la creatividad. Tema: Nuevas metodologías de aprendizaje

Moroni, Janaina Luisa da Silva ; Lotti, Giuseppe ; Martins, Paulo Edi Rivero ;

Article:

Creativity is an important factor for innovators. According to Eguchi and Pinheiro (2008) the basis of design is innovation because of the use creative methodology. It’s important to remember that the word “project” comes from the Latin “proyectus”, meaning “a forward throwing action”. According to Ramos (2006), “educating for creativity is essential.” Beetlestone (2000), De Bono (1993), Munari (1997) and Pawlak (2000) argue that as we’re children we’re curious to find answers to everything, but that traditional schooling brakes the creativity. This research is a methodological test which aims to identify the reasons for student’s selection of specific creative tools used in university projects.

Article:

Palavras-chave: Creativity, Innovation, Design, Education, Freedom,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/despro-sigradi2014-0047

Referências bibliográficas
  • [1] Back,N. et. al.(2008). Projeto integrado de produtos: planejamento, concepção e modelagem. Baueri: Manole.
  • [2] Baxter, M. (2000). Projeto de Produto. São Paulo, SP: Blücher. Beetlestone, F. (2000). Niños creativos, enseñanza imaginativa. Madrid: La muralla.
  • [3] De Bono, E. (1993). Más Allá de la competencia: La creación de nuevos valores y objetivos en la empresa. España: Paidós.
  • [4] Eguchi, H. et al. (2008). Design versus Artesanato: Identidades e Constrastes. Anais do 8º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design. 8 a 11 de outubro de 2008. São Paulo, Brasil. ISBN 978-85-60186-03-7, Associação de Ensino e Pesquisa de Nível Superior de Design do Brasil (AEND/ Brasil). 1673 – 1679 p.
  • [5] Evers, T.K. (2005). Soft methods in small firms. DTU – Danmarks Teknise Universitet. Kongens Lymgby.
  • [6] Felder, F. (2006). Managing Outsourced Creativity: Analysis of Three Case Studies and a Generic Model of Idea Development. City1University. Londres, p. 101.
  • [7] Gelb, M. (2000). How to Think Like Leonardo Da Vinci: Seven Steps. 4.ed. New York:Dell Publishing Company, 2000.
  • [8] Giannini, A. M. et al. 2011. Psicologia e Società: dee conizione – psicologia dell’arte. La scelta del prodotto: emozioni, decisioni e neuroestetica. Firenze, FI: Giunti.
  • [9] Isen, A. et al. (1987). Positive affect facilitates creative problem solving. By Isen. Journal of Personality and Social Psychology, Vol 52(6), p. 1122-1131, Jun.
  • [10] Lotti, G. (2010). Territori Andamp; connessioni – design come attore della dialetica tra locale e globale. Italia: Edizioni ETS.
  • [11] Lupton, L. (2013). Intuição, Ação e Criação. Barcelona: GG-Gustavo Gilli.
  • [12] Moroni, J. et al.(2010). Design Caleidoscópico: uma Metodologia de Ensino para Geração de Ideias Visuais. Educação Gráfica (UNESP. Bauru). V. 15 p.v.15/02/2011.
  • [13] Munari, B. (1997). Fantasia. Bari: Laterza.
  • [14] Pawlak, A. (2000). “Fostering creativity in the new millennium”. Research Technology Management 43(6), 32-35.
  • [15] Ramos, M. (2006). Educadores creativos, alumnus creadores: Teoría y práctica de la creatividad. Caracas: San Pablo.
  • [16] Romanelli, M. (2014). Design: Una Storia Italiana. Torino: Skira. Tosi, F. et al. (2008). Ergonomia. Milano: Franco Angeli.
Como citar:

Moroni, Janaina Luisa da Silva; Lotti, Giuseppe; Martins, Paulo Edi Rivero; "Estilo de herramientas didácticas que favorecen la creatividad. Tema: Nuevas metodologías de aprendizaje", p. 245-249 . In: Proceedings of the XVIII Conference of the Iberoamerican Society of Digital Graphics: Design in Freedom [=Blucher Design Proceedings, v.1, n.8]. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, DOI 10.5151/despro-sigradi2014-0047

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações