Full Article - Open Access.

Idioma principal

Enhancing the participation of Design in reading incentive plans

Lacerda, Maíra Gonçalves; Farbiarz, Jackeline Lima;

Full Article:

The dismissal of young people from literary experience comprises a recurrent discourse in the educational field despite the number of planned and executed governmental initiatives. This paper proposes the enhancement of selection and analysis criteria developed for the School Library National Plan (Plano Nacional Biblioteca da Escola  - PNBE) concerning the places occupied by Design in literature books due to its relevance to the approximation of young people and literary reading. Although Design can be presented as a field of technological nature and interdisciplinary vocation, one cannot conclude that the fields it dialogues to, in the construction of the object book, are aware of its scope. Thus, this research evidences the existence of a superficial look over the dimension of the Design field concerning public policies to encourage reading, proposing criteria that consider young readers in their sociocultural characteristics and value Design as a mediator agent in the relationship reader-reading object.

Full Article:

Palavras-chave: design de livros, políticas públicas de fomento à leitura, Design na Leitura, Educação Básica, Book design,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/designpro-CIDI-54

Referências bibliográficas
  • [1] ANDRADE, L.; CORSINO, P. 2007. Critérios para a constituição de um acervo literário para as séries iniciais do ensino fundamental: o instrumento de avaliação do PNBE 2005. In: PAIVA, Aparecida; MARTINS, Aracy; PAULINO, Graça; CORRÊA, Hércules; VERSIANI, Zélia (Org.). Literatura – saberes em movimento. Belo Horizonte: Ceale; Autêntica. p. 79-92.
  • [2] BOMFIM, G. A. 1999. Coordenadas cronológicas e cosmológicas como espaço das transformações formais. In: COUTO, Rita Maria de Souza; OLIVEIRA, Alfredo Jefferson de (Org.). Formas do design: por uma metodologia interdisciplinar. Rio de Janeiro: 2AB/ PUC-Rio.
  • [3] BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. 1998a.Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC/ SEF.
  • [4] ______. Secretaria de Educação Fundamental. 1998b. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília: MEC/ SEF.
  • [5] ______. Ministério da Educação. 2009. Edital de convocação para inscrição de obras de literatura no processo de avaliação e seleção para o Programa Nacional Biblioteca da Escola – PNBE 2011. Brasília.
  • [6] COUTO, R. M. S.; NEVES, M. A. M. 1997.Movimento Interdisciplinar de Designers Brasileiros em Busca de Educação Avançada. Rio de Janeiro. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro.
  • [7] FAILLA, Z. (Org.). 2012. Retratos da leitura no Brasil 3. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo/ Instituto Pró-Livro.
  • [8] GRUSZYNSKI, A. C. 200 Design gráfico: do invisível ao ilegível. São Paulo: Edições Rosari.
  • [9] HASLAM, A. 2007. O livro e o designer II: Como criar e produzir livros. Tradução Juliana A. Saad e Sérgio Rossi Filho. São Paulo: Edições Rosari.
  • [10] HENDEL, R. 2003. O design do livro. Tradução Geraldo Gerson de Souza e Lúcio Manfredi. São Paulo: Ateliê Editorial.
  • [11] LINDEN, S. V. 20 Para ler o livro ilustrado. Tradução Dorothée de Bruchard. São Paulo: Cosac Naify.
  • [12] LOBATO, M. 1946. América: os EUA em 1929. São Paulo: Editora Brasiliense.
  • [13] LUPTON, E.; PHILLIPS, J. C. 2008. Novos fundamentos do design. Tradução Cristian Borges. São Paulo: Cosac Naify.
  • [14] TSCHICHOLD, J. 2007. A forma do livro: ensaios sobre tipografia e estética do livro. Tradução José Laurênio de Melo. Cotia, SP: Ateliê Editorial.
Como citar:

Lacerda, Maíra Gonçalves; Farbiarz, Jackeline Lima; "Enhancing the participation of Design in reading incentive plans", p. 584-589 . In: In Coutinho, Solange G.; Moura, Monica; Campello, Silvio Barreto; Cadena, Renata A.; Almeida, Swanne (orgs.). Proceedings of the 6th Information Design International Conference, 5th InfoDesign, 6th CONGIC [= Blucher Design Proceedings, num.2, vol.1]. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, ISBN: 978-85-212-0824-2
DOI 10.5151/designpro-CIDI-54

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações