Full Article - Open Access.

Idioma principal

Educative Hypermedia on Tablets: State of The Art

Lima Filho, Marcos Antonio de; Waechter, Hans da Nóbrega;

Full Article:

This state of the art aims to identify the most current level of development in the production of hypermedia technical education in tablets. To get it, we employed the method webometrico abeam of a structured analysis of links, which is the search for authoritative sources on the internet, trying to identify objectively the "best" educational hypermedia from the subjective judgment of the authors of 44 pages web. The process resulted in a set of 62 hypermedias representing the state of the art, which were grouped into four main types: Educational Applications, Hyper Books, Virtual Learning Environments and Educational Games. Research has shown that certain resources are used hypermedia with different intensities between groups, among which purport to distinct goals.

Full Article:

Palavras-chave: tablets, educação, hipermídia, tablets,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/designpro-CIDI-32

Referências bibliográficas
  • [1] ALMEIDA, M. E. B. Educação a Distância na internet: abordagens e contribuições dos ambientes digitais de aprendizagem. Educação e Pesquisa, v. 29, n. 2, São Paulo, 2003.
  • [2] BENLLOCH-DUALDE, J. V.; BUENDÍA, F.; CANO, J. C. A Tablet PC-based teaching approach using conceptual maps. in: IEEE Education Engineering (EDUCON), 2010. Anais..., 2010. p. 671-676.
  • [3] BJÖRNEBORN, L.; INGWERSEN, P. Toward a Basic Framework for Webometrics. Journal of the American Society for Information Science and Technology, v. 55, n. 14, p. 1216–1227, 2004.
  • [4] BONNINGTON, C. Can the Ipad Recue a Struggling American Education System? Wired, 06 mar. 2013. Disponível em: Andlt;http://www.wired.com/gadgetlab/2013/03/tablets-revolutionizing-education/Andgt;. Acesso em: 09 mar. 2013.
  • [5] BONSIEPE, G. Design, Cultura e Sociedade. São Paulo: Blucher, 2011.
  • [6] BRAGLIA, I.; GONÇALVES, B. Abordagem sistemática do design na implementação de hipermídias para aprendizagem. In: 4o Conahpa: Congresso Nacional de Ambientes Hipermídia para Aprendizagem, 2009. Anais...Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2009.
  • [7] BRUSCO, J. M. Tablet and e-Reader Technology in Health Care and Education. AORN Journal, v. 93, n. 6, p. 775-781, 2011.
  • [8] CASTRO, C. M. Ciência e universidade. Rio de Janeiro: Zahar, p.56. 1997.
  • [9] COLLIS, J.; HUSSEY, R. Pesquisa em Administração. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.
  • [10] COTTON, B.; OLIVER, R. Understanding Hypermedia. Londres: Phaidon, 2000.
  • [11] DONDIS, D. A. Sintaxe da Linguagem Visual. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
  • [12] ELMER-DEWITT, P. Live from Apple''s education event at the Guggenheim. Fortune, Nova Iorque, 19 de janeiro de 20 Disponível em: Andlt;http://tech.fortune.cnn.com/2012/01/19/live-from-apples-education-event/Andgt;. Acesso em: 25 de maio de 20
  • [13] FRANKLIN, T. Mobile learning: At the tipping point. Turkish Online Journal of Education Technology, v. 10, n. 4, p. 261-275, 2011.
  • [14] GERMAN, D. M.; COWAN, D. D. Towards a unified catalog of hypermedia design patterns. In: Hawaii International Conference on System Science, 33., 2000, Hawai. Proceedings of the 33rd Hawaii International Conference on System Sciences. IEEE, 2000.
  • [15] GINCIENE, G.; MATTHIESEN, S. Os jogos virtuais da internet como um recurso para a utilização das Tecnologias da Informação e Comunicação no ensino das corridas de velocidade na escola. In: Congresso Brasileiro de Recursos Digitais na Educação, 2012, São Paulo. Anais do Congresso Brasileiro de Recursos Digitais na Educação, São Paulo, 2012
  • [16] GOMES, A. S.; PADOVANI, S. Usabilidade no ciclo de desenvolvimento de software educativo. In: Simpósio Brasileiro de Informática na Educação SBIE ́2005, Juiz de Fora. Anais do Simpósio Brasileiro de Informática na Educação SBIE ́2005, 2005.
  • [17] IDE, N.; VERONIS, J. Word sense disambiguation: The State of the Art. Computational Linguistics, v. 25, n.1, 1998.
  • [18] KLEINBERG, J. M. Authoritative sources in a hyperlinked environment. In: ACM-SIAM Symposium on Discrete Algorithms, 1998, São Francisco. Proceedings of the 1998 ACM-SIAM Symposium on Discrete Algorithms. ACM Press, Nova Iorque, 1998.
  • [19] LEMPEL, R.; MORAN, S. SALSA: The Stochastic Approach for Link-Structure Analysis. ACM Transactions on Information Systems, v. 19, n. 2, p. 131–160, 2001.
  • [20] MANG, C. F.; WARDLEY, L. J. Effective Adoption of Tablets in Post-Secondary Education: Recommendations Based on a Trial of iPads in University Classes. Journal of Information Technology Education: Innovations in Practice, v. 11, p. 301-3017, 2012.
  • [21] MCGOWAN, M. K.; STEPHEN, P. R.; BRADLEY, C. W. Student Perceptions of Electronic Textbooks. Issues in Information Systems, v. 10, n. 2, p. 459–465, 2009.
  • [22] MURPHY, G. D. Post-PC devices: A summary of early iPad technology adoption in tertiary environments. E-Journal of Business Education Andamp; Scholarship of Teaching, v. 5, n. 1, p. 18-32, 2011.
  • [23] MYERS, M.D. Qualitative Research in Business Andamp; Management. Londres: Sage Publications, 2009.
  • [24] NELSON, M. R. E-books in higher education: Nearing the end of the era of hype? EDUCAUSE Review, v. 43, n. 2, p. 40–56, 2008.
  • [25] NOJOSA, U. N. Da rigidez do Texto à Fluidez do Hipertexto. In: Hipertexto Hipermídia: as Novas Ferramentas da Comunicação Digital. Ferrari, Pollyana (Org.) São Paulo: Contexto, 2007.
  • [26] PASSOS, R.; MOURA, M. Design da informação na hipermídia. Infodesign, v. 4, n. 2, p. 19-27, 2007.
  • [27] PBS LEARNINGMEDIA. Pbs Survey Finds Teachers Are Embracing Digital Resources To Propel Student Learning, 2013. Disponível em: Andlt;http://www.pbs.org/about/news/archive/2013/teacher-tech-survey/Andgt;. Acesso em: 20 de fevereiro de 2013.
  • [28] RENNEBERG, M. Contribuições do Design para a evolução do hiperlivro do AVEA-LIBRAS: O processo de desenvolvimento de interfaces para Objetos de Aprendizagem. 2010. 188 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2010.
  • [29] SNOWHILL, L. E-books and their future in academic libraries: An overview. D-lib Magazine, v. 7, n. 7/8, 2001.
  • [30] SOUZA NETO, F.; ALVES, L. Jogos digitais e aprendizagem: um estudo de caso sobre a influência do design de interface. Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital, 9., 2010, Florianópolis. Proceedings do SBGames, 2010.
  • [31] SUN, J.; FLORES, J. E-Textbooks and Students’ Learning Experiences. Decision Sciences Journal of Innovative Education, v. 10, n. 1, p. 63-77, 2012.
  • [32] TAROUCO, L. M. R.; ROLAND, L. C.; FABRE, M. J. M.; KONRATH, M. L. P. Jogos Educacionais. Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 2, n. 1, 2004.
  • [33] WILSON, E. O.; RYAN, M.; MCGILL, G. E. O. Wilson''s Life on Earth. 3. ed. E. O. Wilson Biodiversity Foundation, 2013.
  • [34] WOLFRAM ALPHA. Examples by Topic. Disponível em: Andlt;http://www.wolframalpha.com/examples/Andgt;. Acesso em: 04 fev. 2013
Como citar:

Lima Filho, Marcos Antonio de; Waechter, Hans da Nóbrega; "Educative Hypermedia on Tablets: State of The Art", p. 259-371 . In: In Coutinho, Solange G.; Moura, Monica; Campello, Silvio Barreto; Cadena, Renata A.; Almeida, Swanne (orgs.). Proceedings of the 6th Information Design International Conference, 5th InfoDesign, 6th CONGIC [= Blucher Design Proceedings, num.2, vol.1]. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, ISBN: 978-85-212-0824-2
DOI 10.5151/designpro-CIDI-32

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações