Conference full papers - Open Access.

Idioma principal

DIGITAL ARCHAEOLOGY, FORENSIC ARCHITECTURE AND INTERACTIVE MODELS AS TOOLS OF RECONSTITUTION OF HISTORICAL MEMORY: The Human Rights Memorial of Minas Gerais Project (Brazil)

DIGITAL ARCHAEOLOGY, FORENSIC ARCHITECTURE AND INTERACTIVE MODELS AS TOOLS OF RECONSTITUTION OF HISTORICAL MEMORY: The Human Rights Memorial of Minas Gerais Project (Brazil)

Machado, Gabriela Pires ; Freitas, Kamila Pacheco Louro ; Sousa, Luísa Antunes de ; Favre, Michelle Mayrink ; Corrêa, Pedro Henrique Passos ; Oliveira, Thais Gonçalves de ; Calais, Victoria Mansur de ;

Conference full papers:

This paper discusses how history, archaeology, and architecture can work together within restoration and interpretation of older buildings in a multidisciplinary and technologic way - especially in territorial contexts of human rights violations. In the last decades, a lot of softwares, tools, and interfaces have emerged with the possibility to connect hypermedia languages, simulating spatial narratives of cultural heritage in virtual reality. This paper addresses these new methodologies of representation of history and memory through projects and case studies of the Human Rights Memorial of Minas Gerais.

Conference full papers:

Palavras-chave: Forensic Architecture, Informational model, Digital archeology, Human rights, Places of Memory,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/sigradi2020-12

Referências bibliográficas
  • [1] Azoulay, Ariella (2014). Historia Potencial y otros ensaios. Ciudad de México: CONACULTA.
  • [2] Beiguelman, G.; Magalhães, A. G. (2014). Futuros Possíveis: Arte, museus e arquivos digitais./ Possible futures: art, museums and digital archives. (1ª ed.) São Paulo: Edusp.
  • [3] Burke, P.(1992). A escrita da história: novas perspectivas. 1ª edição. ed. São Paulo: Editora UNESP.
  • [4] Couchot, E. (1993). Da representação à simulação: evolução das técnicas e das artes da figuração. In A. Parente (org.), Imagem-máquina: A era das tecnologias do virtual (4ªed) (pp. 37-48). São Paulo, SP: Editora 3
  • [5] Costa, D. N. B. (2020). Memórias da Repressão, Memórias da Resistência: As marcas da ditadura no DOPS/MG (1964-?) (Dissertação de Mestrado). Belo Horizonte.
  • [6] Digital Giza: The Giza Project at Harvard University . Retrieved from http://giza.fas.harvard.edu/
  • [7] Eisenman, Peter (1992). Visões que se desdobram: a arquitetura na era da mídia eletrônica. In K. Nesbitt (Ed.), Uma nova agenda para a arquitetura: antologia teórica (1965-1995). (pp. 600-607). São Paulo, SP: Cosac Naify,
  • [8] Forte, M. (2014) Virtual reality, cyberarchaeology, teleimmersive archaeology. In Fabio Remondino; Stefano Campana (eds.). 3d Recording and Modelling in Archeology and Cultural Heritage: Theory and best practices (pp. 113-128). Oxford, UK: Archaeopress/ BAR International series.
  • [9] Forensic Architecture. (2020) Goldsmith University of London. Retrieved from https://forensic-architecture.org/
  • [10] Foucault, M. (1987) Vigiar e Punir: o nascimento da prisão. Petrópolis: Editora Vozes.
  • [11] Huyssen, A. (2014) Culturas do passado-presente: modernismos, artes visuais e políticas da memória. (1ª ed.) Rio de Janeiro: Contraponto.
  • [12] Hillier, B.; Hanson, J. (1984). The social logic of space. Cambridge: Cambridge University Press.
  • [13] Lévy, P (1999). Cibercultura. São Paulo. SP: Editora 34.
  • [14] Luz, R. (1993). Novas imagens: efeitos e modelos. In A. Parente (org.), Imagem-máquina: A era das tecnologias do virtual (4ªed) (pp. 37-48). São Paulo, SP: Editora 34.
  • [15] Manuelian, P. D. Giza 3D: Digital Archeology and Scholarly Access to the Giza Pyramids (2013). Digital Heritage, Papers from International Conference, Marseille Oct. 28-Nov. 1, 2013, pp. 1-8.
  • [16] Murray, J. (2012) Inventing the medium. Londres: Mit Press.
  • [17] Museum of Fine Arts, Boston. The Giza Archives. Retrieved from http://www.gizapyramids.org/
  • [18] Pellini, J. R.; Zarankin A.; Salerno, M. A. (2017). Sentidos Indisciplinados: Arqueologia, Sensorialidad y narrativas alternativas. Madrid, ES: JAS Arqueología.
  • [19] Pratschke, A., Almeida, C. R. P. de, La Rocca, R., & Januário, F. R. B. (2006). Da ars mnemonica à ars generativa: uma reflexão crítica sobre a produção arquitetônica na era glocal. In Proceedings. Santiago de Chile.
  • [20] Ricoeur, P. (2007) A memória, a história, o esquecimento. 1ª edição. ed. Campinas: Editora UNICAMP.
  • [21] Tomb of Queen Meresankh III. Giza Project. Retrieved from https://my.matterport.com/show/?m=d42fuVA21To
  • [22] Weizman, E. (2018) Forensic Architecture. Violence at the threshould of detectability. New York: Zone Books.
  • [23] Yates, F. (2007). A arte da memória. Campinas, SP: Unicamp.
  • [24] Zarankin, A. e Senatore, M. X. (2003) Arqueología de la arquitectura, modelando al individuo disciplinado en la sociedad capitalista. Revista de Arqueología Americana, 22: 25-41. 2003.
Como citar:

Machado, Gabriela Pires; Freitas, Kamila Pacheco Louro; Sousa, Luísa Antunes de; Favre, Michelle Mayrink; Corrêa, Pedro Henrique Passos; Oliveira, Thais Gonçalves de; Calais, Victoria Mansur de; "DIGITAL ARCHAEOLOGY, FORENSIC ARCHITECTURE AND INTERACTIVE MODELS AS TOOLS OF RECONSTITUTION OF HISTORICAL MEMORY: The Human Rights Memorial of Minas Gerais Project (Brazil)", p. 81-88 . In: Congreso SIGraDi 2020. São Paulo: Blucher, 2020.
ISSN 2318-6968, DOI 10.5151/sigradi2020-12

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações