Full Article - Open Access.

Idioma principal

Design e Acessibilidade para Educação: Um caso de produção de material didático inclusivo, para o ensino de ciências

Ramos, Fernando da Silva; Linardi, Ana Beatriz de Araújo; Damiani, Vitor; Garotti, Flávio Valverde;

Full Article:

This article describes the methods of an inclusive design project developed by FACAMP’s NIEDA , as demanded by the UNICAMP Science Museum (Brazil). The objective was to create a multi-sensorial interface that would be capable of describing the process of energy generation and distribution in a hydro-power plant. It began with a scheme based on images and a narration was built out of audible and tactile systems so that it would be comprehensible for the blind public as well, without compromising the aesthetic and informative aspects. It also reveals the challenge of combining the use of multiple technological resources, such as 3D printing and laser cutting.

Full Article:

Palavras-chave: Design; Education; Accessibility; Tecnology; Science,

Palavras-chave: ,

DOI: 10.5151/despro-sigradi2016-614

Referências bibliográficas
  • [1] ARNHEIM, RUDOLF. Intuição e intelecto na arte. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
  • [2] BAUDRILLARD, JEAN. El sistema de los objetos. Letra e, México, 1979.
  • [3] BACHELARD, GASTON. A poética do espaço. São Paulo: Martins Fontes, São Paulo, 1998
  • [4] BONSIEPE, Guy. Do material ao digital. São Paulo: Bluncher Editora, 2015
  • [5] BOURRIAUD, NICOLAS. Estética relacional. Adriana Hidalgo Editora, São Paulo, 2008
  • [6] BRASIL. Decreto no. 5.296, de 2 de dezembro de 2004. Regulamenta as leis no. 10.048, de 8 de novembro de 2000, que dá prioridade de atendimento `as pessoas que especifica, e no. 10.098, de 19 de dezembro de 2000, que estabelece normas gerais e critérios básicos para a promoção de acessibilidade das pessoas portadoras de deficiência ou com mobilidade reduzida, e dá outras providências. Diário Oficial da União. Brasília, 2004.
  • [7] BRITO, Jorge; COELHO, Luiz. Fotogrametria digital. 1. ed. Rio de Janeiro: IME - Instituto Militar de Engenharia, 2009.CAMARGO, Eder Pires. Saberes docentes para a inclusão do aluno com deficiência visual em aulas de Física. São Paulo: Unesp, 2012
  • [8] CARVALHO, E.N.S.; MONTE, F.R.F. A educação inclusiva de portadores de deficiências em escolas públicas do DF.Temas em Educação Especial III. São Paulo: Editora Universidade de São Carlos,1995
  • [9] COUCHOT, E. Da representação à Simulação. Evolução das Técnicas e das Artes da Figuração. In Parente, André, Imagem Máquina. A Era das tecnologias do Virtual. Ed.34. São Paulo. 199
  • [10] CSIKSZENTMIHALYI, MIHALY (1990), Flow: The Psychology of Optimal Experience, Harper & Row, New York-NY, 1990,
  • [11] DIMBLERY, R. ; BURTON, G. Mais do que palavras: uma introdução à teoria da comunicação. 4.ed.São Paulo: Cortez, 1990
  • [12] FLUSSER, VILÉM. O mundo codificado. Por uma filosofia do design e da comunicação. São Paulo: Cosac Na1fy, 2007.
  • [13] FINKE, R.A., WARD, T.B., & SMITH, S.M. (1992). Creative Cognition: Theory, Research & Applications. Cambridge: Massachusetts Institute of Technology, 1996.
  • [14] FRANÇA, V.V. O objeto da comunicação: a comunicação como objeto. In: HOHLFELDT, A. et. al. (Org.)
  • [15] JOLY, MARTINE (1994) — Introdução à Análise da Imagem, Lisboa, Ed. 70, 2007
  • [16] MITTLER, P. Educação inclusiva: contextos sociais. São Paulo: Artmed, 2003
  • [17] PEIRCE, Charles. S. Escritos Coligidos, in Os Pensadores. São Paulo, Abril Cultural. 1974
  • [18] PARRA, N.; PARRA, I. C.C. Técnicas audiovisuais de educação 5.ed. São Paulo: Pioneira, 1985
  • [19] PIGNATARI Décio. Informação. Linguagem. Comunicação. São Paulo, Editora Perspectiva, 1970.
  • [20] SIMONTON, Dean Keith. Creativity - Cognitive, Personal, Developmental, and Social Aspects. Revista American Psychologist, January 2000
  • [21] STERNBERG, Robert J. Handbook of Creativity. Cambridge University Press, 1999.
  • [22] VIGOTSKI, L.S. Fundamentos da defectologia: el niño ciego. In: Problemas especiales da defectologia. Havana: Editorial Pueblo y Educación, 1997.
  • [23] WEISBERG, Robert W. Creativity and knowledge: A challenge to theories in: Sternberg, robertRobert J. (Ed), (1999). Handbook of creativity,. New York, NY, US: Cambridge University Press, ix, 490 pp
Como citar:

Ramos, Fernando da Silva; Linardi, Ana Beatriz de Araújo; Damiani, Vitor; Garotti, Flávio Valverde; "Design e Acessibilidade para Educação: Um caso de produção de material didático inclusivo, para o ensino de ciências", p. 865-871 . In: XX Congreso de la Sociedad Iberoamericana de Gráfica Digital [=Blucher Design Proceedings, v.3 n.1]. São Paulo: Blucher, 2016.
ISSN 2318-6968, DOI 10.5151/despro-sigradi2016-614

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações